چگونه نسبت به تهاجم کلامی واکنش نشان دهیم؟

قبل از آنکه کنترل شرایط از دستتان خارج شود باید اقدامی بکنید

وقتی با تهاجم کلامی شخصی مواجه می شوید، احتمالا آن شخص شما را تهدید می کند، خوار و خفیف می کند، شما را خجالت زده می کند و یا بابت رفتار بدش شما را سرزنش می کند. این افراد از اینگونه رفتارها و خشونت ها برای پیش بردن مقاصد خود استفاده می کنند. ارتباط با افرادی که تهاجم کلامی دارند آسان نیست اما باید بتوانید از خودتان دفاع کنید.

هنگام مواجهه با افرادی که رفتار تهاجمی دارند چه در خانه و چه در محل کار، واکنش سریع بهترین کاری است که می توانید بکنید اما باید آن را یاد بگیرید. مطالعات نشان داده است اگر مراقب نباشید و به نشانه ها توجه نکنید، تهاجم کلامی می تواند به خشونت فیزیکی منجر شود. افرادی که تهاجم کلامی دارند بیشتر به دنبال کنترل کردن افراد و موقعیت ها هستند و تحت عنوان “پهلوان پنبه یا قلدر” شناخته می شوند.

نشانه های معمول و رایج افرادی که تهاجم کلامی دارند عبارت است از: قربانیان خود را خوار و خفیف می کنند، خجالت زده می کنند، سرشان داد می زنند، آنها را تهدید می کنند، سرزنش می کنند و می ترسانند. گرچه افراد دور و بر ما ممکن است خودخواه باشند اما این نوع رفتارهای منفی را نباید تحمل کرد. ما باید به فرزندان خود بیاموزیم خودپسندی و خودخواهی را کنار بگذارند و آنها نیز این پیام را به دیگران منتقل کنند.

قبل از آنکه کنترل شرایط از دستتان خارج شود باید اقدامی بکنید. فرض را بر این می گیریم که شما هیچگاه با افرادی که تهاجم کلامی دارند مواجه نمی شوید یا پیش از آنکه گفتگو به خشونت بکشد به نتیجه می رسید اما اگر در رابطه با افراد و موقعیت های ناآشنا چندان مطمئن نیستید، توصیه های زیر را در نظر بگیرید:

به خودتان نگیرید

افرادی که تهاجم کلامی دارند به دلایل مختلف اطرافیان خود را تنزل می دهند. رفتار و حرف های منفی آنها را از سر بگذرانید و کلام آنها را جدی نگیرید (از یک گوش بشنوید و از گوش دیگر خارج کنید). اگر نشان دهید که تحت تاثیر رفتار و حرف های آنها قرار گرفته اید، به خودتان آسیب می زنید. هیچوقت نمی توانید حرف های دیگران را کنترل کنید اما می توانید انتخاب کنید که چگونه واکنش نشان دهید.

عصبانیت را با عصبانیت پاسخ ندهید

اگر عصبانیت را با عصبانیت پاسخ دهید مانند آن است که بنزین روی شعله های آتش بریزید. افرادی که تهاجم کلامی می کنند از این رو به ابزار عصبانیت روی می آورند که مهارت های ارتباطی را برای صحبت کردن در موضوعی خاص دارا نیستند. جواب عصبانیت را با عصبانیت دادن فقط خشم شما را بیشتر می کند و شما را به جایی نمی رساند.

خونسردی خود را حفظ کنید

گفتن این جمله ساده تر از انجام آن است وقتی با تهاجم کلامی فردی مواجه می شوید اما باید سعی کنید آرام و خونسرد باشید. از آنجا که طرف مقابل انتظار چنین واکنشی را از شما نداشته لذا در مقابل این عکس العمل خاموش می شود. از جملاتی که نشان می دهد حرف او را فهمیده اید استفاده کنید و از او بخواهید برای حل مشکل راه حل پیشنهاد دهد. ممکن است لازم باشد ارتباط را بیشتر و نزدیکتر کنید البته تا پیش از آنکه کسی آسیب ببیند.

او را تنها بگذارید

وقتی احساس کردید در شرایطی قرار گرفته اید که احساس فرد متهاجم را تحریک می کند و بار استرس به او تحمیل می شود، یک قدم به عقب بگذارید و موقعیتی برای تنها شدن فرد ایجاد کنید. وقتی دور و بر فرد شلوغ باشد او به سرعت دستپاچه می شود و به آسانی به او حمله عصبی دست می دهد. بگذارید در فضایی آرام استراحت کند تا اندکی آرام شود.

بگذارید خودش را تخلیه کند

وقتی با یک قلدر مواجه می شوید احتمالا شاهد این خواهید بود که او مداوم و بی هیچ دلیلی به شما حمله می کند. وقتی چنین رفتاری را از کسی دیدید، به این فکر کنید که او به فضایی نیاز دارد تا ناامیدی ها و محرومیت های خود را تخلیه کند. با گفتن اینکه به حرفهایش گوش می دهید اگر آرام باشد و با صدای آرام و احترام با شما سخن بگوید، او را تشویق کنید که با شما حرف بزند.

برای تلطیف فضا کمی شوخی کنید

اگر انسان شوخ طبعی هستید از این حس شوخ طبعی برای تلطیف و آرام کردن فضا استفاده کنید. سعی کنید از خودتان برای شوخی مایه بگذارید زیرا شوخی با دیگران ممکن است همان بنزین ریختن روی آتش باشد.

به او پیشنهاد کنید از کسی کمک بگیرد

اگر فکر می کنید ارتباط با چنین فردی پیچیده و خارج از کنترل شده، پاپس بکشید و به او پیشنهاد دهید از یک متخصص کمک بگیرد. وقتی شرایط اندکی آرام شد از فرد پرخاشگر بپرسید که در مواقعی که دچار عصبانیت می شود شما چگونه می توانید به او کمک کنید.

خودتان هم کمک بگیرید

حتی ممکن است شما هم به مشاوره و درمان نیاز داشته باشید و با کسی در خصوص توهین هایی که شنیده اید و از آن رنج برده اید صحبت کنید. اگر احساس کردید کسی شما را دست انداخته، آن را با شخص دیگری در میان بگذارید و حمایت لازم را دریافت کنید. راه حل های منطقی همیشه واضح و روشن نیستند اما باید بدانید که شما دلیل رفتار منفی افراد دیگر نیستید.

مرز و خط قرمز تعریف کنید

وقتی با تهاجم کلامی فردی مواجه می شوید بگذارید شرایط آرام شود سپس مرز و محدوده خود را برای فرد مشخص کنید. به فرد بگویید شما سزاوار این رفتارهای ناعادلانه و سوءاستفاده ها نیستید و به او بگویید در صورتی که به رفتارش ادامه دهد چه خواهید کرد.

اگر در محیط کار باشید ممکن است با افراد دیگر و یا مدیر مشورت کنید و آنها را از رفتار این شخص و اثراتش بر شما آگاه کنید. اگر درگیر رابطه شخصی با چنین افرادی هستید او را از عواقب ادامه دادن رفتار نادرستش آگاه کنید. ممکن است بخواهید با پلیس و یا خدمات اجتماعی تماس بگیرید.

روش های مختلفی برای عکس العمل نشان دادن در مقابل تهاجم کلامی وجود دارد اما هیچیک از راه حل ها خشونت را توصیه نمی کند. اگر احساس می کنید در شرایط منفی و نابسامانی هستید کمک تخصصی بگیرید. فقط به این خاطر که فرد دیگری نحوه ارتباط درست را بلد نیست نباید شما آسیب ببینید.

مطالعات نشان داده است کودکانی که شاهد رفتار خشونت آمیز دیگری هستند به همان اندازه قربانی احساس اضطراب و ناتوانی را تجربه می کنند. در مشارکت منفعلانه ای که در این حادثه دارند آنها تمایل دارند این رفتار تهاجمی را توجیه کرده و سپس بپذیرند. اگر به کودکانمان یاد دهیم در همان جوانی با شرایط سخت چگونه مواجه شوند، خیلی زود جلوی رفتارهای منفی آنها گرفته می شود و این نه تنها برای خودشان بلکه برای دیگران هم خوب است.

منبع viralnovelty.net
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.