ولخرجی خود و همسرمان را چگونه بهبود بخشیم؟

راه هایی برای ترک عادت ولخرجی

راه هایی برای ترک عادت ولخرجی

همه انسان ها عادت های بد دارند. برخی از این عادت ها برای دیگران آزار دهنده است. اما برخی از عادت ها (ولخرجی) هستند که برایتان هزینه دارند و شما از آنها بی اطلاع هستید. البته این نوع عادت ها از آن دسته نیستند که هر روز و هر لحظه تکرار شوند. اما همان بارهایی که انجامشان می دهید نیز جیبتان کش می آید. زندگی با فردی که در مورد مسائل مالی کاملاً متفاوت از شما عمل می‌کند، می‌تواند بسیار دشوار باشد. نحوه خرج کردن و تشخیص اولویت‌های مالی هر کسی متفاوت است. آدم‌ها مثل هم فکر نمی‌کنند و روش‌های متفاوتی دارند. تفاوت‌ها طبیعی هستند اما زمانی که این تفاوت‌ها شدید و باعث اختلاف نظر باشند در رابطه دچار مشکل می‌شوید.

خرید رفتن با دوستان

اسم خرید که می آید همه یاد خانم ها می افتند. اما در این مورد، طرف حساب  ما آقایان هستند. مردها وقتی تنها خرید می روند کمتر خرج می کنند. اما برعکس، وقتی به همراه دوستانشان به خرید می روند بر اساس آمار، بیش از ۵۰ درصد پول خود راخرج می کنند. اما خانم ها چه تنها و چه با دوستانشان باشند فرقی در هزینه های خرید آنها ندارد. یک به هیچ به نفع خانم ها! در روابطی که یکی از زوج‌ها ولخرجی می کند و دیگری اهل جمع‌ کردن و پس‌انداز است تنش‌ها بیشتر هستند. اگر شما هم دچار چنین تنش‌هایی هستید ابتدا باید این مسأله را درک کنید که هیچ‌کس چوب جادویی برای تغییر این شرایط و ایجاد همخوانی و همراهی بین شما و شریک زندگی‌تان ندارد اما راهکارها و پیشنهادهایی برای ایجاد تعادل در نوع و شیوه خرج کردن شما و همسرتان وجود دارد که تنش‌ها و اختلاف‌ها را کمتر می‌کند.

موبایل

سیم کارت های ثابت و اعتباری هزینه های مختلفی همچون استفاده از اینترنت و دیتا دارند که می تواند هزینه های زیادی روی دست کاربر بگذارند. به طور مثال، وقتی همسر شما یک سیم کارت اعتباری می خرد، روی خود اعتبار مکالمه، اینترنت و دیتا دارد که برای مدتی محدود برای او کافی است اما او تصور می کند این اعتبار کافی نیست و بی جهت برای اعتبار بیشتر هزینه می کند. چیزی که معمولاً در رابطه‌ها غایب است گفت‌ و‌ گویی صریح و بی‌پرده است. در رابطه باید آزادانه، بدون ترس و نگرانی درباره فکرها، باورها، احساسات خوب و رنجش‌هایشان حرف بزنید. اگر از حرف زدن می‌ترسید و واکنش‌های همسرتان نگران‌تان می‌کند مسأله شما فراتر از اختلافات مالی است.

 کارت های اعتباری

روی هیچ چیزی پافشاری نکنید و حق به جانب نباشید. شما همیشه بحق نیستید و او همیشه اشتباه نمی‌کند. همسرتان ممکن است خیلی راحت ولخرجی کند اما ممکن است شما هم در خرج نکردن سخت بگیرید. حق با هیچ کدام از شما دو نفر نیست. درباره این مسأله حرف بزنید و همان اندازه که می‌گویید، منتظر پاسخ‌ها و دلایل دیگری نیز باشید. یک گفت‌و‌گوی منطقی و چالشی می‌تواند حقایق زیادی را نشان بدهد. مطالعات نشان می دهند مردم با کارت اعتباری بیشتر از پول نقد پول خرج می کنند. مردم با کارت های اعتباری حاضر هستند مبلغ بیشتری برای خرید هزینه کنند. پول نقد محدودیت دارد و همین باعث می شود تا خیلی ولخرجی نکنید. اما حساب پر و کارت بانکی آدم را وسوسه می کند هرچه می خواهد بخرد. در گفت‌و‌گوهایتان متوجه می‌شوید چقدر ممکن است روش شما و همسرتان اشتباه یا درست باشد و باید روی چه چیزهایی کار کنید و چه چیزهایی را به تعادل برسانید.

داشتن چندین حساب بانکی

شما اهل پس‌انداز و پرداختن به اولویت‌ها هستید اما همسرتان همیشه دوست دارد بخشی از پولش را صرف موارد دیگری کند. بیشتر مردم اعتقاد دارند بهتر است پول های خود را در چندین حساب مختلف بانکی پس انداز کنید. اما یافته های جدید خلاف این را ثابت کرده اند. افرادی که چندین حساب بانکی دارند، بیشتر از افرادی که فقط یک حساب بانکی دارند، پول خرج می کنند. وقتی پول های خود را در چندین حساب نگه می دارید این تصور اشتباه پیش می آید که پول بیشتری دارید و در نتیجه بیشتر هم خرج می کنید. اما تفاوت در عملکرد نباید همیشه باعث ناراحتی‌تان شود به جنبه‌های مثبت فکر کنید؛ اینکه چطور تفاوت شما در خرج کردن شما را در حد وسط نگه داشته و جلوی افراط و تفریط را گرفته است. از این به بعد به خاطر تفاوت‌ها قدردان باشید و کمتر عصبانی شوید.

تقسیم بندی پول ها

 برخی از مردم تمایل دارند پول ها خود را به دسته های مختلف – منبع درآمد و اینکه قرار است چگونه خرج شود – تقسیم کنند. به طور مثال، این مبلغ برای خانه، این مبلغ برای بچه ها، این مبلغ برای خرید و … . از نظر مالی ، این رفتار را نوعی تقسیم بندی ذهنی می دانند که باعث می شود طرف غیرمنطقی هزینه کند. بعد از گفت‌ و‌ گو باید برای یک شیوه عمل مناسب و مورد تأیید برنامه‌ریزی کنید. این برنامه‌ ریزی برای هر فرد و رابطه‌ای متفاوت است. بنابراین نمی‌توان یک شیوه عمل خاص را پیشنهاد داد! چیزی که برای ارتباط شما مفید است برای دیگران کارکرد ندارد. بنابراین راهکارها را باید خودتان بیابید. شاید پولی را که در حساب خوابانده اید تا سود ناچیزی به آن تعلق بگیرد را بتوانید در مسایل دیگر سرمایه گذاری کنید.

جمع آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.