نحوه پاک کردن حافظه کش در گوشی اندروید (علت انجام این کار چیست؟)  

معمولا، فایل­‌های حافظه کش به طور ناشناخته و مداوم در پس زمینه اجرا می‌­شوند

گوشی شما یک فضای محدودی دارد که به سرعت پر می­‌شود. برنامه‌­هایی که به طور منظم مورد استفاده خود قرار می‌دهید، فایل­‌های جدیدی را برای ذخیره اطلاعات ایجاد می­‌کنند. این فایل‌های موقت به عنوان یک حافظه پنهان (کش) شناخته می‌­شود و یک حافظه از فضای ذخیره‌سازی گوشی اندروید را شامل می‌­شود. در مطلب امروز قصد داریم در مورد علت و نحوه پاک کردن حافظه کش گوشی اندروید صحبت کنیم.

علت وجود فایل­‌های حافظه کش

گوشی شما از اطلاعات موقت ذخیره شده در فایل‌های حافظه کش استفاده می­‌کند تا سریع‌تر اطلاعات مربوط به آن را هنگام باز کردن برنامه فراخوانی کند.

معمولا، فایل­‌های حافظه کش به طور ناشناخته و مداوم در پس زمینه اجرا می‌­شوند. حافظه کش موجب دسترسی سریع‌تر شما به برنامه­‌های گوشی می­‌شود.

مزایای پاک کردن حافظه کش

هر چند فایل‌های حافظه کش مهم هستند، اما در برخی مواقع بد نیست آنها را حذف کنید و حافظه استفاده شده را دوباره زنده کنید.

این کار به چند مورد می‌­تواند کمک کند:

  • در کوتاه مدت، پاک کردن حافظه کش به شما کمک می­‌کند فضای ذخیره‌سازی را در گوشی خود ذخیره کنید. البته این یک راه‌حل موقت است، چرا که با هر بار استفاده از برنامه‌­های گوشی، فایل‌­های کش جدید ایجاد می­‌شود.
  • گاهی اوقات فایل­‌های حافظه کش قدیمی، خراب می‌شوند و این مسئله می­‌تواند موجب بروز ایجاد مشکل در برنامه‌­ها شود. پاک کردن فایل­‌های کش خراب در رفع کردن این مسائل مفید خواهد بود.
  • فایل­‌های کش قدیمی می‌­توانند موجب در خطر افتادن حریم خصوصی و امنیت گوشی شود. صفحات وب ذخیره شده در مرورگر شما ممکن است حاوی اطلاعات حساس باشد. اگر فرد غیر مجاز به این فایل­‌ها دسترسی پیدا کند، می­‌تواند اطلاعات شخصی را سرقت کند.
  • اگر یک مرورگر یا برنامه دیگر از آخرین نسخه یک صفحه خارج شود، پاک کردن حافظه کش می­‌تواند آن را به روز کند.

آیا حافظه کش باید به صورت منظم پاک شود؟

اکنون که از مزایای پاک کردن حافظه کش مطلع شده‌­اید، ممکن است فکر کنید که باید کش را به صورت دستی و منظم پاک کنید. اما به یاد داشته باشید که وجود فایل‌های حافظه کش برای سرعت بخشیدن به دسترسی برنامه‌­هایی که به طور منظم استفاده می­‌کنید، می‌باشد.

بنابراین، پاک کردن مداوم فایل­‌های حافظه کش ایده خوبی نخواهد بود. گوشی اندروید در حال حاضر یک مکانیسم داخلی برای پاک کردن فایل­‌های استفاده نشده است که بسیار خوب عمل می­‌کند. موارد اصلی برای پاک کردن فایل‌های حافظه کش به ترتیب زیر می‌باشند:

  • فایل‌­های حافظه کش خراب شده باعث ایجاد مشکل در برنامه می­‌شوند.
  • احتمالا می­‌خواهید فایل‌­های کش مربوط به اطلاعات شخصی را پاک کنید تا از حریم شخصی خودتان محافظت شود.
  • از فضای ذخیره‌سازی بر روی گوشی خود بی‌خبر هستید و نمی‌­خواهید ویدیوها، تصاویر و برنامه‌­های خود را حذف کنید.

راه‌­هایی برای حذف فایل­‌های کش در گوشی اندروید

با نسخه­‌های جدید گوشی اندروید، باید فایل­‌های کش را برای هر برنامه به صورت جداگانه پاک کنید. توجه داشته باشید که شما به ندرت نیاز به پاک کردن تمام حافظه کش دارید. در بیشتر موارد پاک کردن حافظه کش چند برنامه مشکل ساز می­‌تواند مشکلات ذخیره‌سازی یا عملکرد برنامه را رفع کند.

شما می­‌توانید از مراحل زیر برای حذف فایل‌­های حافظه کش استفاده کنید:

  • در Settings (تنظیمات) گوشی روی Storage ضربه بزنید.
  • در منوی باز شده، روی Other Apps ضربه بزنید. این گزینه شما را به یک لیست از تمام برنامه­‌های نصب شده بر روی گوشی می‌­برد.
  • یک برنامه که دارای تعداد زیادی فایل کش است را انتخاب کنید. همچنین، می­‌توانید روی منوی بالای صفحه ضربه بزنید و مرتب‌سازی بر اساس اندازه را انتخاب کنید تا ببینید کدام برنامه بیشترین فضا را در برگرفته است. در این مقاله مرورگر کروم را مورد استفاده قرار داده است.
  • در صفحه اطلاعات برنامه، روی گزینه Clear Cache ضربه بزنید.

این همه آن چیزی است که باید انجام دهید تا حافظه کش برنامه مورد نظر گوشی خود را پاک کنید. اگر به جای Clear Storage روی remove all data ضربه بزنید، تمام داده‌­های برنامه حذف خواهد شد. در واقع برنامه مجددا به روز و اجرا می‌­شود.

در نسخه‌­های قدیمی‌تر گوشی اندروید مسیر Settings > Storage > Cached Data را طی کرده و روی OK ضربه بزنید تا گزینه‌­ای برای حذف حافظه کش مشاهده کنید.

پس از پاک کردن حافظه کش چه پیش می‌آید؟

پس از پاک کردن فایل­‌های حافظه کش، برخی فضای ذخیره‌سازی بازیابی می‌­شود و برنامه همچنان به طور معمول کار می­‌کند.

پاک کردن فایل­‌های حافظه کش شما را مجبور نخواهد کرد که مجددا وارد برنامه شوید. شما داده‌­هایی همانند بوک‌مارک‌های مرورگر یا مشابه آن را از دست نخواهید داد.

بررسی برنامه‌های جانبی

در نرم‌افزار پلی‌استور بسیاری از برنامه‌­ها وجود دارد که ادعا می‌­کنند سریع و ایمن هستند در حالی که به سرعت حافظه گوشی را اشغال می­‌کنند. معمولا این برنامه‌­ها به دلایل مختلف ارزش استفاده را ندارند:

  • فایل‌­های حافظه کش به طور چشمگیری سرعت گوشی شما را اشغال می­‌کند.
  • این برنامه‌­ها فضای بیشتری بر روی گوشی در برمی­‌گیرد و حتی می­‌تواند عملکرد را به طور مداوم در پس‌زمینه نیز کاهش دهد.
  • اغلب آنها پر از تبلیغات و برنامه­‌های خرید هستند.

اگر تصمیم به استفاده از برنامه‌­های جانبی دارید قبل از نصب آنها را بررسی کرده و احتیاط کنید. همچنین، در صورت امکان از آنها اجتناب کنید. به یاد داشته باشید که گوشی شما در حال حاضر سیستم پاک سازی بسیار کارآمدی دارد، بنابراین نیاز به استفاده از برنامه‌های جانبی به این منظور وجود ندارد.

آزاد کردن فضای امن گوشی اندروید

پاک کردن فایل­‌های حافظه کش استفاده نشده یک راه موقت برای آزادسازی فضای اشغال شده و یا رفع مشکلات ایجاد شده است. اما این نیاز نباید موجب استفاده از برنامه‌­های جانبی و غیر قابل اعتماد شود.

منبع makeuseof.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.