نحوه پاک کردن و ایجاد فضای خالی درایو C در ویندوز

درایو C یکی از مهم­ترین بخش‌­های ویندوز می­‌باشد

درایو C یکی از مهم­ترین بخش‌­های ویندوز می­‌باشد که در آن سیستم عامل نصب شده است و تمام فایل­‌های مهم سیستم حفظ می­‌شود. به طور پیش‌فرض تمام فایل­‌ها در درایو  C ذخیره می­‌شود، در این صورت اگر حجم خالی آن کم باشد، در سرعت و عملکرد ویندوز اختلالاتی را وارد می­‌کند.

در این پست ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه درایو خود را پاک کنید، فضا را بهبود بخشید، پس از آن به راحتی و به سرعت، مجددا آن را اجرا کنید.

حذف برنامه‌­های غیر ضروری که فضای بالایی را پر کرده است

در صفحه Apps & Features (با کلیک راست  کردن بر روی منوی Start آن را پیدا خواهید کرد)، می‌­توانید فایل‌­ها را بر اساس اندازه مرتب کنید تا بیشترین فضای پر شده توسط هر برنامه را مشاهده کنید و برنامه‌­هایی که به آنها نیاز ندارید را حذف کنید.

حذف بازی از درایو C

اتفاق دیگری که ممکن است شما را متعجب کند این است که درایو شما شامل بازی­‌هایی از قبیل Bubble Witch 3 Saga  خواهد بود که در ابتدا مشتاق استفاده از آنها بوده‌­اید و هم اکنون فضای بالایی را پر کرده که باید آنها را در صفحه Apps & Features حذف کنید.

از ابزار Disk Cleanup استفاده کنید

احتمالا با ابزار Disk Cleanup در ویندوز برای پاک کردن هارد دیسک آشنایی دارید، برای شروع و استفاده از آن، ویندوز اکسپلورر را اجرا کنید، بر روی درایو C کلیک راست کرده و Properties را از لیست انتخاب کنید.

هنگامی که صفحه Properties باز می­‌شود، بر روی Disk Cleanup کلیک کنید تا صفحه آن باز شود. اکنون، در بخش files to delete تیک همه فایل­‌ها مانند Recycle Bin ، set up log files و غیره را انتخاب کنید.

درایو C و ابزار disk space

پس از انتخاب تمام گزینه­‌های مورد نظر، بر روی OK کلیک کنید تا فضای پر شده توسط فایل‌­های فوق آزاد شود.

درایو C و ابزار disk space و تایید

غیر فعال کردن قابلیت Hibernation یا خواب زمستانی ویندوز

Hibernation یکی از قابلیت‌­های مفید است که در حین خاموش کردن سیستم، اگر برنامه­‌ای باز یا در حال اجرا باشد، آن برنامه ذخیره خواهد شد و با روشن شدن مجدد سیستم، آن برنامه به همان صورت در حال اجرا باز خواهد گشت. قابلیت Hibernation هر آنچه را که در حافظه (RAM) دارد، در هارد دیسک ذخیره کرده و سیستم را خاموش می‌­کند.

  • برای غیر فعال کردن Hibernation، با انتخاب کلید  Win + X وارد بخش Control Pane شوید. در ادامه، گزینه Power Options را انتخاب کنید.
  • در صفحه باز شده، قسمت سمت چپ روی لینک choose what the power buttons do کلیک کنید. این فرآیند شما را به صفحه system settings هدایت خواهد کرد.

درایو C و ابزار disk space و تنظیمات ویندوز

  • اکنون، روی Change settings that are currently unavailable کلیک کنید. با انجام این کار تمام گزینه­‌های غیرفعال، فعال خواهند شد.

درایو C و ابزار disk space و تغییر تنظیمات ویندوز

  • تیک گزینه Hibernate را انتخاب کرده تا  در ویندوز ۱۰ غیرفعال شود.

درایو C و گزینه hibernate

حذف کش مرورگر و کوکی‌ها

درایو C و حذف کش مرورگر

فایل­‌های موقت اینترنتی مثل کش مرورگر و کوکی‌­ها مقدار کمی از فضای درایو C را پر می­‌کند، بنابراین پاکسازی این فایل‌­های موقت در آزادسازی فضای پر شده تأثیرگذار خواهد بود.

در مرورگر کروم، مسیر  Settings > Advanced > Privacy and security را طی کنید، سپس گزینه  Clear browsing data را انتخاب کنید.

در مرورگر فایرفاکس، مسیر Options > Privacy & Security را طی کنید و در قسمت History گزینه clear your recent history را انتخاب کنید.

در مرورگر اج، مسیر Settings > Clear browsing data > Choose what to clear را طی کرده و در صورت اطمینان گزینه­‌های Cached data و Cookies را انتخاب کنید.

حذف Windows.old و فایل‌های آپدیت شده

ویندوز تمایل دارد تا فایل­‌های سیستمی قدیمی را حفظ کند. در اکثر موارد می­‌توانید این فایل­‌ها را حذف کنید، به ویژه اگر نسخه فعلی ویندوز خود را در نسخه قبلی نصب کرده‌­اید. مراحل زیر را انجام دهید:

  • ویندوز اکسپلورر را اجرا کنید، بر روی درایو کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید.
  • بر روی Disk CleanUp کلیک کنید، سپس در صفحه جدید روی Clean up system files کلیک کنید تا به گزینه­‌های پیشرفته‌­تر دسترسی پیدا کنید.

درایو C و حذف فایلها

  • تیک کادر  Windows upgrade log filesو Previous Windows installation(s) را انتخاب کنید. فایل­‌هایی نیز وجود دارد، اما فضای بالایی را پر نمی­‌کند، در نهایت، برای پاک کردن هارد دیسک خود، روی OK کلیک کنید.

درایو C و مرحله آخر حذف فایلها

جمع­‌بندی

می‌­توانید از ترفندهای دیگری نیز استفاده کنید، فایل­‌های Pictures، Documents، Music و Video را در یک درایو دیگر ذخیره نمایید و از پر شدن فضای درایو C جلوگیری کنید (تنها لازم است روی آنها کلیک راست کنید، به Properties بروید، سپس مکان مورد نظر خود را برای ذخیره فایل­‌ها انتخاب نمایید).

منبع maketecheasier.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظر
  1. امیر حسین می گوید

    عالی من نسف حافظه c خالیشد برنامه های چرت و پرت بود

  2. سحر می گوید

    ازکدوم راه استفاده کردی؟؟

  3. فاطمه اسمعیلی می گوید

    بسیار مفید بود.ممنون

  4. نوشين می گوید

    بسیارممنونم عالی بود عالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.