همه چیز درباره پاک کردن لکه خون از سطوح مختلف

برای پاک کردن لکه خون سریعا اقدام کنید

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع پاک‌کننده‌ها برای از بین بردن لکه خون و روش‌های پاک کردن خون از روی سطوح مختلف آشنا کنیم.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که سریعا وارد عمل شوید

مانند هر لکه دیگری هر چه زودتر برای پاک کردن آن اقدام کنید بهتر است. اولین قدم این است که ابتدا با یک اسفنج که با آب سرد نم‌دار شده لکه را پاک کنید. هر چه آب سردتر باشد بهتر می‌تواند لکه را پاک کند. خیس کردن زیاد لکه با آب نیز موجب پخش شدن لکه می‌شود. کافی است با یک پارچه نمدار به آن ضربه بزنید سپس با پارچه‌ای خشک آن را خشک کنید. این کار را تا جایی تکرار کنید که لکه کاملا پاک شود.

سراغ کابینت بروید و ماده شوینده مفید را پیدا کنید

بطری هیدروژن پرواکسید را پیدا کنید. فقط اندکی از هیدروژن پرواکسید را مستقیما روی لکه بزنید و منتظر شوید تا قرمزی لکه خون محو شود. در مواردی که لکه قدیمی یا سخت‌تر است، این کار را دوباره تکرار کنید. پس از آنکه لکه پاک شد آن را با آب سرد آب بکشید تا هیدروژن پرواکسید که در آن باقی مانده پاک شود.

بهتر است ابتدا هیدروژن پرواکسید را بر روی قسمت کوچکی امتحان کنید زیرا کمی حالت سفیدکنندگی دارد اما اغلب محافظ رنگ است و برای پارچه‌های ابریشم و پشمی مناسب است. اگر هیدروژن پرواکسید در دوز پایین باشد به پارچه نیز آسیبی نمی‌رساند.

اما در خصوص پارچه‌های ظریف چه؟ پارچه‌هایی که برچسب “فقط خشکشویی” دارند  یا هر پارچه و لباسی که با شستشو از بین می‌رود یا کمرنگ می‌شود، باید پیش از استفاده از هر گونه روش لکه‌بری، خشک‌شویی شوند.

بیشتر مواد شستشودهنده لکه خون را پاک می‌کنند

به دنبال پاک‌کننده قوی هستید؟ برای همه لباس‌های قابل شستشو که نمی‌توان از سفیدکننده برایشان استفاده کرد، از مواد شوینده آنزیمی مانند تاید استفاده کنید.

چگونه لکه خون را از روی اثاث خانه و فرش پاک کنیم؟

برای فرش و اثاث خانه که ممکن است با هیدروژن پرواکسید رنگشان را از دست بدهند، از مایع ظرفشویی استفاده کنید.

ابتدا یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را در دو فنجان آب سرد حل کنید. یک پارچه سفید تمیز را در آن قرار داده و شروع کنید به دستمال کردن قسمت لکه دار. با استفاده از محلول شستشویی که دارید این کار را تا جایی ادامه دهید که لکه محو شود. سپس با یک اسفنج نمدار از آب سرد آن را دستمال کنید و سپس خشک کنید. اگر نتیجه‌ای نداد می‌توانید از شوینده‌های مخصوص فرش و مبلمان که آنزیم بیشتری دارد استفاده کنید.

با مواد شستشودهنده لکه خون آشنا شوید:

سرکه

سرکه سفید برای پاک کردن لکه خون

 

ممکن است در حال استفاده از تیغ روی پوست خود باشید که پوست خراش بردارد و خون بیاید، بهتر است در اسرع وقت لکه خون را پاک کنید. لکه خون تا زمانی که به بافت پارچه نرفته به راحتی پاک می‌شود اما لکه خون بعد از ۲۴ ساعت به سختی پاک می‌شود. قبل از خشک شدن خون روی پارچه مقدار زیادی سرکه سفید روی محل لکه بریزید. بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه در سرکه بماند، سپس با یک پارچه یا حوله آن را خوب خشک کنید. در صورت لزوم این کار را مجدد تکرار کنید و فورا بشویید.

آمونیاک

آمونیاک برای پاک کردن لکه خون

لباس‌هایی که لکه عرق، خون و ادرار دارند را قبل از شستشو با محلول آمونیاک چنگ بزنید تا لکه محو شود.

نوشابه

نوشابه برای پاک کردن لکه خون

این راه‌حل به خصوص برای لکه خون که بیرون از خانه اتفاق می‌افتد بسیار خوب است. به جای اینکه تا رسیدن به خانه و شستشوی لکه منتظر بمانید تا لکه خشک شود، سریعا یک بطری نوشابه تهیه کنید و روی لکه بریزید. برای حصول نتیجه بهتر نوشابه را به مدت یک شب روی لکه بگذارید بماند.

نشاسته ذرت

نشاسته ذرت برای پاک کردن لکه خون

هر چه زودتر اقدام کنید، بهتر است. با این روش می‌توانید لکه خون را از روی پارچه کمرنگ و یا محو کنید. با ترکیب نشاسته ذرت و آب سرد یک خمیر درست کنید. سطح لکه را با این خمیر بپوشانید و به آرامی به آن ضربه بزنید. سپس لباس را در جای آفتابی قرار دهید تا خشک شود. همین که خشک شد با برس، خمیر به جا مانده را بردارید. اگر هنوز لکه پاک نشده بود این کار را تکرار کنید.

پودر بچه

پودر بچه برای پاک کردن لکه خون

برای از بین بردن لکه خون تازه از روی لباس یا وسایل خانه، با استفاده از آب و پودر بچه یک خمیر درست کنید و روی لکه بزنید. وقتی خشک شد، روی لکه را برس بزنید. به جای پودر بچه می‌توانید از آرد ذرت یا نشاسته ذرت استفاده کنید.

آب نمک سرد

آب سرد برای پاک کردن لکه خون

در اسرع وقت لباسی که لکه خون دارد را در آب سرد و نمک قرار دهید. پس از آنکه ۳-۴ ساعت در آن خیس خورد، لکه را با شوینده‌های مایع شستشو دهید.

منبع today.com rd.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.