چطور لکه شوره را از کفش، لباس و فرش پاک کنیم؟

لکه شوره را سریعا پاک کنید تا دائمی نشود

با بارش برف و خیس شدن لباس و کفش ممکن است لکه شوره روی آنها باقی بماند. ترکیبی از کلرید سدیم، کربنات کلسیم و کربنات منیزیم در یخ وجود دارد که ذوب شدن آن روی لباس، کفش و فرش لکه به جا می‌گذارد.

اگر سریعا این لکه‌ها را پاک کنید، مشکلی ایجاد نمی‌شود اما باقی ماندن آن روی کفش می‌تواند به کفش آسیب بزند و به خصوص پارچه‌هایی از جنس پشم و ابریشم را خراب کند. در این مطلب خواهیم گفت چگونه می‌توانید لکه شوره را از روی لباس و پارچه به خصوص چرم طبیعی و مصنوعی پاک کنید.

 لکه شوره روی کفش و بوت‌های چرمی

یک فنجان آب سرد را با یک قاشق غذاخوری سرکه سفید ترکیب کنید. پنبه را به این محلول زده و روی لکه بمالید. اسید سرکه رسوبات شوره را حل می‌کند بدون آنکه به جنس چرم آسیبی برساند. در نهایت تمام سطح کفش را با دستمال سفید و تمیز دستمال بکشید.

اگر به محض لکه‌دار شدن کفش با این روش آن را تمیز کنید، سریعا نتیجه خواهد داد. این روش برای پارچه، چرم طبیعی و مصنوعی مناسب است. کفش را در معرض هوای آزاد و دور از گرمای مستقیم خشک کنید و در صورت پاک نشدن لکه، این روش را تکرار کنید.

همین که کفش خشک شد، واکس یا جلادهنده ضدآب روی کفش بزنید. ابتدا واکس را روی قسمت کوچکی از کفش امتحان کنید تا رنگ کفش را تغییر ندهد.

پاک کردن لکه شوره از روی بوت از جنس پوست گوسفند

برای کفش‌هایی که از جنس پوست گوسفند هستند نیز همین روش آب و سرکه سفید را اجرا کنید اما نباید بیش از حد روی پوست را از محلول اشباع کنید زیرا می‌تواند پارچه را جمع کرده و لکه دائمی به جای بگذارد.

پس از پاک کردن لکه، بگذارید بوت‌ها در هوای آزاد و دور از گرمای مستقیم خشک شوند. پس از خشک شدن اگر لکه باقی بود، می‌توانید از پاک‌کننده مخصوص کفش جیر استفاده کنید. با مسواک نرم این پاک‌کننده را روی لکه بزنید.

پاک کردن لکه شوره از لباس‌های قابل شستشو

لکه شوره زمستانی می‌تواند در لبه‌های کت و شلوار ظاهر شود، در صورت پاک کردن سریع لکه می‌توانید از دائمی شدن لکه و تغییر رنگ لباس جلوگیری کنید.

برای لباس‌های قابل شستشو تا جای ممکن قسمت لکه‌دار را با آب سرد آب بکشید. اگر لکه شوره خشک شده و ثابت مانده است، می‌توانید آن را یک شب در آب سرد نگه دارید، سگس با شوینده لباس آن را شسته و با آب سرد آب بکشید.

در مورد لکه‌های دریا، لکه‌هایی که روی مایو باقی می‌ماند نیز بهتر است سریعا شستشو انجام دهید تا لکه دائمی نشود.

پاک کردن لکه شوره از لباس‌های خشکشویی

اگر لباس شما حتما باید با خشکشویی تمیز شود، حتما به مسئول خشکشویی بگویید که این لکه شوره است. اگر می‌خواهید خودتان تمیز کنید، ابتدا قسمت لکه‌دار را مرطوب کرده و آب اضافی آن را بگیرید. قبل از قرار دادن در خشک‌کن، از لکه‌بر استفاده کنید.

پاک کردن لکه شوره از فرش خانه و ماشین

از بین بردن لکه شوره فرش نیاز به تلاش بیشتری دارد. ترکیبی از ۵۰ درصد آب داغ و ۵۰ درصد سرکه سفید را در بطری اسپری بریزید.

قسمت لکه‌دار را جارو بکشید تا کاملا خشک شود و کمی از شوره را از دست بدهد. سپس محلول آب و سرکه را اسپری کنید. محل لکه را از این محلول اشباع نکنید. بگذارید محلول پنج دقیقه بماند سپس با دستمال کاغذی آن را خشک کنید. می‌توانید برای خشک کردن آن نیز دوباره از جاروبرقی استفاده کنید.

اگر لکه‌ای باقی ماند، محلولی متشکل از دو قاشق چایخوری مایع ظرفشویی دستی و دو فنجان آب سرد درست کنید. یک اسفنج یا مسواک نرم را به محلول بزنید. از گوشه بیرونی لکه شروع کنید و محلول را روی لکه بمالید. با دستمال کاغذی یا پارچه سفید آن را خشک کنید. لکه و رطوبت آن را با قسمت‌های خشک دستمال پاک کنید تا لکه کاملا از روی فرش برداشته شود.

یک دستمال سفید تمیز را با آب مرطوب کنید و به محل لکه بزنید. مهم است که همه مواد شستشو را از محل لکه بردارید. خوب منطقه را خشک کنید و سپس جارو بزنید.

منبع thespruce.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.