اگر فشار خون بالایی دارید، پتاسیم به شما کمک می‌کند

فشار خون بالا معضلی است که امروزه بسیاری از افراد با آن درگیرند

فشار خون بالا معضلی است که امروزه بسیاری از افراد با آن درگیرند. مطالعات جدید تعریف فشار خون بالا را از ۱۳۰/۸۰ به ۱۴۰/۹۰ تغییر داده‌اند. در هر صورت تمامی تحقیقات بیانگر آن هستند که رژیم غذایی در فشار خون تاثیر بسزایی دارد. فشار خون به کیفیت جریان خون از میان رگ‌های بدن مربوط می‌شود که سلامت قلب و عروق را تضمین می‌کند. داشتن فشار خون نرمال برای سلامتی ضروری است. یک اتوبان پرترافیک را درنظر بگیرید. اگر شهر همیشه ترافیک سنگین داشته باشد، عملکرد کل سیستم ناکارآمد خواهد شد. عروق خونی سالم و فشار خون نرمال مانند ترافیک سبکی است که توقف ندارد.

افراد معمولا رژیم غذایی سالم و حاوی مقدار کمی از سدیم و نمک استفاده می‌کنند. این افراد با مصرف اندکی از این غذاها سریعا از خوردن غذا دست می‌کشند زیرا غذا بی‌مزه است. اما چرا به جای حذف نمک از غذا، به دنبال مصرف بیشتر پتاسیم نیستید؟ پتاسیم برای سلامت قلب، تنظیم فشار خون و بهبود عملکرد سیستم بدن بسیار مفید است.

چرا پتاسیم؟ معمولا همه تنها به سدیم توجه می‌کنند اما سدیم و پتاسیم ارتباط نزدیکی با هم دارند و پتاسیم به همان اندازه سدیم حائز اهمیت است. بدن سدیم را از سلول‌ها خارج کرده و پتاسیم را داخل سلول نگه می‌دارد. این جریان رفت و برگشت سدیم و پتاسیم بخش مهمی از عملکرد سلولی را تشکیل می‌دهد. این فرآیند نقش مهمی در جریان عصبی، جریان مایعات و توازن پایه و اسید و همچنین تولید انرژی ایفا می‌کند.

منابع پتاسیم برای تنظیم فشار خون
به منظور افزایش مصرف پتاسیم سعی کنید به جای غذاهای بسته‌بندی شده غذاهای طبیعی استفاده کنید

از آنجا که بسیاری از رژیم‌های غذایی حاوی مقادیر زیادی سدیم نسبت به پتاسیم هستند، به همین خاطر عدم کارایی در سیستم بدن ایجاد می‌شود. به طور ایده‌آل این دو الکترولیت باید در کنار هم باشند اما اغلب توازنی در مصرف سدیم و پتاسیم نداریم.

مصرف روزانه ۴۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم برای بدن مناسب است اما تعداد کمی از افراد این میزان مصرف پتاسیم دارند. مطالعات در آمریکا نشان داده ۹۰.۷ درصد از آمریکایی‌ها بیش از ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم در روز مصرف می‌کنند، که این میزان بسیار بالاتر از میزان استاندارد است. بسیاری از افراد نمی‌دانند که یک قاشق چایخوری نمک معادل ۲۴۰۰ میلی‌گرم سدیم است. همین عدم توازن است که مشکلات و بیماری‌ها را ایجاد می‌کند.

مشهودترین تفاوت بین غذاهایی که پتاسیم بالایی دارند و غذاهایی که سدیم بالایی دارند، این است که منابع پتاسیم اغلب در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند درحالی که منابع سدیم در غذاهای بسته‌بندی شده یافت می‌شود.

به منظور افزایش مصرف پتاسیم سعی کنید به جای غذاهای بسته‌بندی شده غذاهای طبیعی استفاده کنید. به جای خوردن یک بسته آجیل یا بیسکوییت نمکی ماست با مقداری موز روی آن و یا زردآلوی خشک بخورید. به جای چیپس یا سیب‌زمینی سرخ کرده، سیب‌زمینی پخته یا کبابی بخورید. به جای نوشابه، آب نارگیل یا آب هویج بخورید. به جای غذاهای فریزری بسته‌بندی شده، سالاد با لوبیا، اسفناج و چغندر بخورید. سعی کنید به غذاهای خود آووکادو بیفزایید.

سعی کنید غذاهای مملو از پتاسیم را به مواد غذایی روزانه خود بیفزایید و مصرف کلی سدیم را کاهش دهید تا بین این دو ماده اساسی توازن ایجاد شود. در زیر تعدادی از مواد غذایی که حاوی پتاسیم هستند، معرفی می‌شود:

  • آووکادو
  • کدوهای زمستانی مانند کدو حلوایی و کدو گردویی
  • سبزیجاتی چون اسفناج و چغندر و بروکلی
  • سیب‌زمینی با پوست مانند سیب‌زمینی شیرین و سیب‌زمینی آیداهو
  • ماهی‌هایی چون سالمون و ساردین
  • میوه‌های خشک مانند زردآلو و آلو سیاه
  • آب میوه‌ها مانند آب نارگیل و آب هویج
  • حبوبات مانند لوبیا سفید، لوبیای لیما و لوبیای سیاه
  • میوه‌هایی چون موز و گریپ فروت

اتوبانی روان که اتومبیل‌ها در آن حرکت دارند و ترافیکی ندارد، در نظر بگیرید. غذاهای سرشار از پتاسیم مصرف کنید و بگذارید تعادل در سیستم بدن ایجاد شود.

منبع washingtonpost.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.