پسته خشکبار بسیار مقوی

با مزایای پسته بیشتر آشنا شوید

پسته درخت دوپایه‌ای است که ارتفاع آن به حدود ۵ متر می‌رسد و به حالت خودرو در ایران و افغانستان می‌روید. درخت آن معمولی و یا پسته ایرانی پیستاکیاورا(Pistacia vera) به شکل جنگل های انبوه در شمال شرقی ایران دیده می شود، لذا می توان گفت که اصل این نوع پسته از ایران است و این درخت از ایران به سایر نقاط خصوصاً به سواحل دریای مدیترانه (جنوب اروپا و شمال آفریقا) رفته است.پسته در اروپا بسیار گران است و کمتر شناخته شده است، البته یکی از طرفداران پر و پا قرص پسته را در رم شناخته اند، چنانچه نوشته اند قیصر ویتی لیوس که از پرخورهای روزگار بود روزانه مبالغ هنگفتی صرف خرید آن می کرد. او به قدری پسته را دوست داشت که پس از خوردن غذاهایی چون زبان بلبل، مغز طاووس، جگر طوطی و خوراکی های لذیذ دیگر، دهان خود را پر از پسته می کرد و آن را با ولع می خورد!

مغز آن از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و برای افراد گرم مزاج مناسب نیست.پسته بسیار مقوی است و حاوی ویتامین های ب ،۱ ب ۳، ویتامین E بوده و املاح مغذی شامل آهن، پتاسیم، فسفر و کلسیم را داراست.مغز آن به دلیل دارا بودن آهن، خون ساز است و معمولاً به افرادی که از کم خونی فقر آهن رنج می برند، مصرف آن توصیه می شود.همچنین آن را تقویت کننده نیروی جسمی می دانند. از دیگر خواص می توان به وجود کوآنزیم کیو۱۰(۱۰Q) اشاره کرد که انواعی از آنتی اکسیدان است و در پیشگیری از بیماریهای قلبی، نافع است.

پسته قادر به برطرف کردن اسهال معمولی و اسهال خونی است و چون حاوی مواد مغذی مناسب به همراه ویتامین ها بوده و کالری بالایی دارد ، مصرف آن به ورزشکاران، دانش آموزان، نوجوانان به خصوص در سنین رشد و به زنان باردار و شیرده توصیه می شود.پوست سبز آن نیز خواص متفاوتی داراست. در برخی منابع آن را درمان مناسبی برای رفع بوی بد دهان ذکر می کنند و جویدن آن را برای التیام زخم های داخل دهان مناسب دانسته و برای استحکام لثه ها، مالیدن آن را بر روی لثه سودمند ذکر می کنند.دم کرده پوست سبزآن حالت دل به هم خوردگی و استفراغ را از بین می برد. برای رفع سکسکه پوست سبز پسته را دم کنید و یک فنجان از آن بنویشید. مغز پسته حاوی اسیدهای چرب مفید بوده، اما مصرف آن به افرادی که میزان تری گلیسرید خون بالایی دارند، توصیه نمی شود، همچنین به دلیل هضم دشوار آن برای معده مناسب نیست.برخی از افراد معتقدند که مصرف زیاد پسته، باعث کثیف شدن خون می شود که این به دلیل بالا رفتن ازت در خون است و اشخاصی که دچار ضعف و نارسایی کبد هستند و مبتلایان به بیماریهای نقرس و دیابت و ناراحتی کلیه، باید از خوردن پسته خودداری کنند.

منبع ایران ناز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.