پنج فناوری که در دهه آینده در شهرهای مختلف تعریف خواهند شد

دنیای علم و تکنولوژی، دائما درحال پیشرفت و تغییرات است

شهرها همواره مرکز آزمایش‌­های تکنولوژیکی بوده‌­اند که توسط انسان‌ها و ابزارهای مورد استفاده شکل گرفته است. ما هنوز هم می­‌توانیم مواردی جذاب از فناوری­‌های سال­های گذشته مشاهده کنیم. موج بعدی فناوری در دهه آینده، ارتقاء نرم‌افزار (به جای سخت‌افزار) در شهر است و این فناوری­‌ها، زمانی که برای توسعه محصولات و تجارب جدید استفاده می­‌شود، تاثیری دو چندان بر میزان تغییراتی که در محیط­‌های شهری دیده می­‌شود، خواهد داشت.

نسل پنجم بی‌سیم ۵G تحولی در انتقال اطلاعات

تحول شبکه­‌های بی‌سیم سرعت گرفته است. با آمدن شبکه بی‌سیم۴G ، رقابت در بین شرکت­‌های سازنده برنامه­‌ها و پیام‌رسان­‌ها شدت گرفت و پس از آن شبکه بی‌سیم ۵G پا به عرصه گذاشت.

شبکه­‌های  ۵G نسل بعدی شبکه­‌های اتصال به اینترنت هستند که نسبت به شبکه­‌های قدیمی، بدون‌شک یک گام به جلو گذاشته­‌اند. تجربه سرعت بالاتر، اتصال قوی­‌تر و همین‌طور پهنای باند بهتر برای اتصال موبایل به اینترنت و سایر دستگاه‌­ها، موضوع‌­های جذابی برای همه مصرف‌کنندگان اینترنت است.

در واقع شبکه بی‌سیم ۵G ترکیبی از جدیدترین تکنولوژی شبکه‌­ای است که به دنبال جلب رضایت کاربران در ارائه سرعت بهتر و دقیق‌تر است.

اینترنت ۵G  یک اصطلاح بازاریابی است که تمام فناور‌‌ی‌­های آینده نیاز به سرعت بیشتر و اتصال آن خواهند داشت. هر سال تقاضا برای شبکه‌­ها دو برابر می‌شود. با کمی محاسبه، می­‌توانیم متوجه شویم که در دهه آینده تقاضای داده­‌های تلفن همراه چندین برابر خواهد شد.

برای پاسخگویی به این خواسته‌­ها، باید شبکه­‌های بی‌سیم را تسریع دهیم. در دهه آینده به دنبال گیم­‌های بی‌سیم در شهرهای پیشرفته باشید.

امنیت شهر هوشمند با حسگرهای دوربین مدار بسته

اولویت هر شهری اطمینان از امنیت شهروندان ساکن در آن شهر می‌­باشد. یکی از دلایل توسعه و پیشرفت سریع شهرهای هوشمند، امکان نظارت بر شهروندان از طریق دوربین­‌های مدار بسته می‌باشد. از همه حسگرهای موجود، ظهور ویدئوهایی به عنوان یک سنسور و مهمترین ابزار و شاید بحث‌برانگیزترین در دهه آینده خواهد بود.

می­‌توانید در شهر نگاهی بیندازید و تعداد دوربین­‌های موجود در شهر را شمارش کنید. تقریبا هر فروشگاه، خیابان، کابین و اداره آگاهی پلیس دارای یک دوربین است. تصاویر ضبط شده در قالب ویدئو می­‌تواند مورد بررسی قرار دهید.

این داده­‌های کامپیوتری ایجاد شده می­‌تواند به صورت ایمن در سراسر شهرستان به منظور ارتقاء نوآوری مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، قبل از وقوع هر جرم و جنایتی افراد مشکوک را شناسایی کرده و یا حتی پس از وقوع هر اقدام غیر قانونی در کسری از ثانیه مجرم شناسایی می­‌شود.

واقعیت مجازی (MR)

دنیای علم و تکنولوژی، دائما درحال پیشرفت و تغییراتی است که شمار بسیاری از آن‌ها، تا چند دهه پیش همچون یک افسانه به نظر می‌رسیدند. واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ساده، با هم ترکیب می­‌شوند تا پوشش‌­های دیجیتالی را که شامل فیزیک واقعی و گرافیک کامپیوتری هستند و تجربیات فراگیر را با بهترین شیوه ترکیب کنند، ما این واقعیت مجازی را MR می­‌نامیم. با گذر از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، به مفهوم جذابی تحت عنوان واقعیت ترکیبی (MR) می‌رسیم. واقعیت ترکیبی سعی بر آن دارد تا واقعیت افزوده را یک قدم به جلو هدایت کند. در واقع واقعیت ترکیبی همان چیزی است که اساسا بسیاری از ما انتظار داشتیم که واقعیت افزوده بتواند آن را مهیا کند! همانطور که گفته شد، واقعیت افزوده تنها قادر است یک لایه از دنیای مجازی را به دنیای واقعی اضافه کند. در مقابل، واقعیت ترکیبی در تلاش است تا بتواند تصاویر دیجیتالی را با محیط واقعی ترکیب نماید. در رابطه با واقعیت ترکیبی، باید دنیایی را متصور شد که در آن واقعیات (مجازی/افزوده) با همدیگر ترکیب شده و اشیا واقعی در دنیای مجازی با همدیگر در تعامل هستند.

به وسیله تکنولوژی واقعیت ترکیبی، بسیاری از ایده‌هایی که پیش از این در قالب افسانه و یا رویاپردازی مطرح می‌شدند را می‌توان به واقعیت بدل کرد!

در زمینه‌­های سرگرمی، آموزش و پرورش و کار، باعث می­‌شود که MR اثرات شگفت‌انگیزی داشته باشد. آینده واقعیت مجازی در گوشی هوشمند شما رقم می‌خورد و در اصل، وظیفه واقعیت مجازی ایجاد ارتباط بین‌انسان‌ها به شیوه‌های جدید می‌­باشد نه ساختن توهم و خیال. اگر به این سو حرکت کند واقعا جذاب خواهد شد.

اتومبیل بدون سرنشین (AV)

رانندگی از راه دور با ماشین­‌های بدون راننده در آینده عادی می‌شود. شرکت گوگل که همچنان پروژه تولید خودروهای بدون سرنشین را دنبال می‌کند، روی فناوری ویژه‌ای تمرکز کرده است که به موجب آن خودرو می‌تواند بیاموزد که چگونه مانند انسان در مقابل اتفاقات مختلف عکس‌العمل نشان دهد. در این فناوری گوگل سعی کرده است قابلیتی در اختیار خودروهای بدون راننده قرار دهد که به موجب آن می‌توانند به سرعت در مقابل اتفاق از پیش تعیین نشده عکس‌العمل نشان دهند. شرکت گوگل در این راستا اعلام کرده است که خودروهای آینده بهتر از انسان رانندگی می‌کنند.

ما دنیایی را تصور می‌کنیم که در آن مرکز هر شهر عاری از تردد زیاد اتومبیل‌ها و نبودن جای پارک باشد و ازدحام خودروها یک خطر جدی برای عابران پیاده محسوب نشود. به همین خاطر است که از سال گذشته پروژه خودروهای بدون راننده را در مراکز شهرها و اماکن شلوغ مورد آزمایش قرار گرفته است.

بنابراین استفاده از فضاهای شهری و عادت‌­های سفر مردم در دهه آینده به طرز چشمگیری تغییر می‌­کند، با تغییر در اندازه­‌های وسیله نقلیه و اضافه کردن مسیریابی هوشمند، خودروهای بدون سرنشین ارائه می­‌شود.

هوش مصنوعی

ما به مغز نیاز داریم تا این فناوری­‌ها را به هم متصل کنیم و روی آنها آزمایشاتی انجام دهیم. منظور از هوش مصنوعی روبات­‌های سفارش دهنده یا رایانه­‌هایی که با هر جزئیات برنامه‌ریزی می­‌شد نیست. AI اجازه می­‌دهد که به هدف خود برسیم: به سیستم بگوییم که چه می­‌خواهیم به دست بیاوریم.

سیستم‌­های یادگیری می­‌توانند با استفاده از محاسبات ابری مقیاس­‌های گسترده‌­ای داشته باشند و پاسخگوی میلیاردها تعامل در دقیقه باشد، AI تکنولوژی غیرقابل پیش‌بینی این گروه است و این پتانسیل را دارد تا در حل مسائل بحرانی به ما کمک کند.

بنابراین ما فکر می­‌کنیم که این فناوری‌­های نرم افزاری در دهه آینده بیشترین تغییرات را به وجود خواهد آورد.

منبع techcrunch.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.