پنج گام برای امنیت فایرفاکس

بسیاری از کاربران، موزیلا فایرفاکس را به عنوان یکی از امن­‌ترین مرورگرهای وب شناخته‌اند

بسیاری از کاربران، موزیلا فایرفاکس را به عنوان یکی از امن­‌ترین مرورگرهای وب شناخته‌اند. بد نیست بدانید که همانند سایر مرورگرها، سطح امنیتی ارائه شده بستگی به تنظیمات دارد. ویژگی­‌های امنیتی وجود دارد که بایستی به صورت دستی بررسی و فعال شوند.

در این آموزش پنج مرحله را شرح خواهیم داد تا با استفاده از آن بتوانید امنیت فایرفاکس خود را افزایش دهید. از تنظیمات مرورگر شروع کنید، سپس برخی افزودنی­‌های کاربردی را انتخاب کنید. در نهایت، پلاگین­‌ها را بررسی و آپدیت کنید.

افزونه master password را فعال کنید

فایرفاکس نیز همانند سایر مرورگرهای دیگر، به کاربران اجازه می‌­دهد تا اطلاعات حساب کاربری را برای هر وب سایتی که به آن مراجعه می‌­کنید ذخیره کند، با وجود اینکه این قابلیت کاربردی و بااهمیت است اما امنیت آن پایین است زیرا کاربرانی که به سیستم شما دسترسی دارند، می‌­توانند به راحتی از اطلاعات شما استفاده کنند. همانند گوگل کروم، از طریق پنجره Options می‌­توان لیستی از نام کاربری و پسورد ذخیره شده فایرفاکس را مشاهده کرد.

امنیت فایرفاکس و master password
به طور پیش فرض، هیچ چیز مانع از دسترسی دیگران به اطلاعات ذخیره شده شما در فایرفاکس نمی­‌شود.

فایرفاکس با استفاده از قابلیت master password  از لیست پسوردهای ذخیره شده، رمزگذاری کرده و امنیت آن را افزایش ­می‌­دهد. ابتدا master password  را وارد کرده و پس از آن پسورد ذخیره شده را وارد کنید. علاوه بر این، قبل از به کارگیری پسوردهای ذخیره شده بایستی master password را وارد کنید. با استفاده از این ترفندها امنیت مرورگر خود را افزایش داده و دیگر نگران بازیابی رمز نباشید.

برای فعال کردن ویژگی master password ، از منوی فایرفاکس، گزینهOptions  را انتخاب کنید، سپس از طریق تب Security، تیک گزینه Use a master password را فعال کنید.

گزینه پسورد برای امنیت فایرفاکس
ایجاد رمز عبور مانع از دسترسی دیگران به اطلاعات ذخیره شده شما می‌­شود.

برای همگام­‌سازی از یک رمز عبور قوی استفاده کنید

فایرفاکس نیز همانند گوگل کروم، دارای یک ویژگی همگام‌سازی برای بوک مارک‌ها، پسوردها و سایر اطلاعات مرورگر به سایر رایانه‌­ها است. خوشبختانه، فایرفاکس نه تنها پسوردهای ذخیره شده بلکه تمام داده­‌های همگام‌سازی شده را رمزگذاری می­‌کند. (همانند گوگل کروم). علاوه بر این، فایرفاکس برای همگام‌سازی یک رایانه جدید، قابلیت‌­های امنیتی بیشتری نسبت به کروم ارائه می­‌دهد. در فایرفاکس، باید با پسورد فایرفاکس Sync وارد شوید. سپس پسورد تصادفی را در دستگاه جدید که با دستگاه قبل تنظیم کرده‌­اید وارد کنید، یا کلید بازیابی Recovery Key را از دستگاهی که قبلا تنظیم کرده‌­اید، برداشته و در دستگاه جدید وارد کنید.

بنابراین تا زمانی که از همگام‌سازی یک رمز عبور قوی و پیچیده همراه کاراکترهای خاص استفاده می­‌کنید، احساس نگرانی نداشته باشید. تنها زمانی می­‌توان رایانه دیگری را با اطلاعات شما شبیه‌سازی کرد که به پسورد و رایانه شما دسترسی داشت.

برای فعال کردن یا تغییر تنظیمات همگام‌سازی، از منوی فایرفاکس، گزینه Options را انتخاب کنید، و تب Sync را انتخاب کنید.

رمز عبور قوی برای امنیت فایرفاکس
قابلیت همگام‌سازی به راحتی پسورد ذخیره شده و سایر اطلاعات مرورگر را در چندین رایانه همگام‌سازی می­‌کند.

فعال بودن گزینه­‌های امنیتی را بررسی کنید

فایرفاکس نیز همانند سایر مرورگرها، شامل برخی تنظیمات امنیتی است. اگرچه اکثر آنها به طور پیش‌فرض فعال هستند، اما بد نیست از فعال بودن آنها مطمئن شوید.

با باز کردن منوی فایرفاکس و انتخاب گزینه Options شروع کنید. در پنجره Options گزینه Security  را انتخاب کنید. از انتخاب گزینه Warn me when sites try to install add-ons مطمئن شوید. با انتخاب این گزینه از نصب خودکار افزونه­‌ها جلوگیری می‌­شود، همچنین از فعال بودن دو گزینه Block reported attack sites و Block reported web forgeries، اطمینان حاصل کنید تا در برابر بدافزارها و کلاهبرداران اینترنتی حفاظت شود.

 

اکنون، تب Privacy را انتخاب و برای حفظ حریم خصوصی گزینه اول را فعال کنید، تا از وب سایت‌هایی که به طور پیش‌­فرض فعال هستند جلوگیری شود.

اکنون برای جلوگیری از نمایش پاپ‌آپ‌های آزاردهنده تب Content را انتخاب کنید و از فعال بودن گزینه اول Block pop-up windows مطمئن شوید.

گزینه های امنیتی و امنیت فایرفاکس
از انتخاب سه گزینه امنیتی برای محافظت در برابر حملات مخرب و بدافزارها مطمئن شوید.

در مرحله نهایی، تب Advanced را انتخاب و گزینه Update را فعال کنید و مطمئن شوید گزینه Automatically install updates  انتخاب شده است.

Automatically install updates و امنیت فایرفاکس
از فعال بودن پاپ‌آپ‌های تب content مطمئن شوید.

برای امنیت بیشتر از افزودنی‌ها (add-ons) استفاده کنید

برای امنیت بیشتر افزودنی‌­های add-ons را نصب کنید.

  • افزودنی NoScript مرورگر شما را کنترل کرده و اطلاع می‌­دهد که کدام سایت­‌ها می‌توانند از جاوا اسکریپت، سیلورلایت، فلش و سایر محتوای جاسازی شده استفاده کنند، چرا که کلاهبرداران اینترنتی می­‌توانند از طریق این نوع نرم‌افزارهای رایج به سیستم شما دسترسی داشته باشند.
  • افزودنی Adblock Plus از نمایش تبلیغات، پاپ‌آپ‌­ها و همچنین نمایش ویدئوها جلوگیری می­‌کند، این نوع تبلیغات می­‌تواند راهی برای نفوذ بدافزارها باشد.
  • افزودنی Web of Trust رتبه کاربر سایت‌­ها را نشان می­‌دهد و سایت­‌های خطرناک که آلوده به بدافزارها هستند را مسدود می­‌کند تا امنیت وب­گردی، خرید و جستجو در وب را بهبود بخشد.
  • افزودنی HTTPS Finder به طور خودکار اتصال امن از طریق HTTP / SSL را شناسایی و  در صورت امکان اجرا می‌­کند، همچنین برای کاهش حجم اینترنتی هنگام استفاده از وای فای می‌­تواند بسیار مفید باشد.
  • با استفاده از افزونه it! URL Expander می­‌توان لینک و آدرس  URL را مشاهده کرد، همچنین قبل از کلیک کردن بر روی لینک مطلع می­‌شوید که به کجا هدایت خواهید شد.

پلاگین‌ها را بررسی و به‌روز رسانی کنید

مجرمان سایبری از آسیب‌پذیری پلاگین مرورگرهای رایج (مانند محصولات جاوا و ادوبی) برای سوء استفاده و نفوذ به کامپیوتر استفاده می­‌کنند. بسیاری از پلاگین‌ها به طور خودکار به‌روز رسانی می­‌شوند. با این حال، ایده خوبی است که به صورت دوره‌­ای به‌روز رسانی‌­ها بررسی شود. برای به‌روز رسانی‌­ها از آدرس Mozilla plug-in checker یا سایت­‌های جانبی مانند Qualys BrowserCheck، استفاده کنید.

جمع‌­بندی

درست است که مرورگر فایرفاکس از امنیت بالایی برخوردار بوده اما با استفاده از انجام تنظیمات و فعال کردن افزونه‌­ها می­‌توان امنیت آن را افزایش داد. با ایجاد یک پسورد قوی و پیچیده می‌­توان از دسترسی کاربران به اطلاعات شخصی جلوگیری کرد. با به کارگیری مراحل بالا امنیت سیستم خود را بهبود بخشید.

منبع pcworld.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.