پیرچشمی بیماری که گریبان گیر سالمندان است

پیرچشمی با پا به سن گذاشتن خودش را به صورت تاری دید و سردرد نشان می دهد.

پیرچشمی در سالمندان

 پیرچشمی به شرایطی از بینایی اطلاق می شود که توانایی چشم برای تمرکز بر اشیا نزدیک را دچار اختلال می کند. پیرچشمی ممکن است در سنین جوانی پیشرفت کند. در افرادی که مبتلا به دوربینی (هایپرمتروپی) بوده و از عینک های اصلاح کننده یا لنزهای تماسی استفاده می کردند و یا افرادی که شغلشان نیازمند تمرکز روی کارهای نزدیک دارند پیرچشمی بیشتر دیده شده است. پیرچشمی در واقع بخشی طبیعی از فرآیند افزایش عمر در چشم می باشد، همانطور که سفید شدن مو یا تغییرات پوست با مسن شدن انسان رخ می دهد، و قابل پیشگیری هم نیست.

عیب انکساری چیست؟

عیب انکساری یک مشکل بینایی است. این عیوب، یک علت رایج برای کاهش سطح بینایی می باشند. انکسار به خم شدن نور در چشم نسبت داده می شود. عیب انکساری به این معناست که چشم نمی تواند نور را به درستی بر روی شبکیه متمرکز کند. این امر معمولا یا به علت اختلالات موجود در شکل مردمک یا به دلیل سن می باشد که عملکرد بخش تمرکزی چشم را تحت تاثیر قرار داده است.

چهار نوع عیب انکساری وجود دارد:

  • مایوپی (نزدیک بینی).
  • هایپرمتروپی (دوربینی).
  • آستیگماتیسم (عیب انکساری به علت انحنای یکنواخت قرنیه).
  • پرسبیوپی (عیب انکساری وابسته به سن؛ پیر چشمی).

علایم و نشانه های پیرچشمی چیست ؟

علایم ابتدایی ممکن است، مشکلاتی با کارهای نزدیک طولانی مدت همراه با خستگی چشم باشد. افراد دچار پیرچشمی، کم کم متوجه می شوند که برای بهتر دیدن کتاب، روزنامه و تلفن همراه باید فاصله آنها را از چشمشان ببیشتر کنند.( به اندازه طول دستشان). ممکن است هنگام نگاه کردن از یک شی نزدیک به یک شی دور و به ویژه در زمان تمرکز روی اشیاء نزدیک برای مدتی، متوجه مشکلاتی شوید. این مسئله ممکن است تاری در دید را در زمان نگاه کردن به اشیاء نزدیک تا دوبینی و سردرد افزایش دهد.

علت پیرچشمی چیست ؟

به شکل ساده علت ایجاد پیرچشمی کاهش تدریجی قدرت ارتجاعی عدسی چشم با افزایش سن می باشد. پیرچشمی از فرآیند پیری طبیعی ناشی میشود. پیرچشمی معمولا حول و حوش ۴۰ سالگی آغاز میگردد. تا ۴۵ سالگی بیشتر افراد نیاز به عینک یا لنزهای تماسی خواهند داشت.

روش غیر جراحی درمان پیرچشمی

عینک دو دید (Bifocal) چیست ؟

درصورتی که قبلا از عینک استفاده می کردید، عدسی های دوکانونی یا چندکانونی ممکن است برای درمان پیرچشمی تجویز گردند. عینک دو دید یا دو کانونه دارای دو نقطه کانونی می باشد، به طوریکه قسمت فوقانی شیشه عینک برای دید دور تجویز می شود و قسمت تحتانی شیشه عینک با قدرت بیشتر برای انجام کار نزدیک در نظر گرفته می شود.

لنزهای تماسی

روش دیگر اصلاح پیر چشمی با لنز تماسی Monovision نام دارد. در این روش شماره لنز موردنیاز برای اصلاح دید دور در یک چشم ( اغلب چشم غالب) و شماره لنز موردنیاز برای اصلاح دید نزدیک در چشم دیگر تجویز می شود. سیستم عصبی برای هر یک از فعالیتهای دور یا نزدیک به طور انتخابی از یک چشم استفاده خواهد کرد. برای افرادیکه در گذشته از لنزهای تماسی استفاده میکردند، عینک های مطالعه ممکن است علاوه بر اینها تجویز گردند. گزینه دیگر عدسی های تماسی دوکانونی یا استفاده از یک لنز تماسی مختلف در هر چشم میباشد.

روش های جراحی درمان پیرچشمی

حلقه های کاشتنی در قرنیه

معروف ترین آنها حلقه کمرا یا Camra ring می باشد. برای کاشت این حلقه ظریف ٣/٨میلی متری در مرکز قرنیه و ضخامت ۶ میکرون، ابتدا با استفاده از لیزر فمتوسکند یک لایه نازک ( فلپ) از قرنیه را جدا میکنند و سپس حلقه را در مرکز قرنیه قرار می دهند و فلپ را سر جایش بر می گردانند

لنزهای داخل چشمی چند کانونه Multifical intraocular lenses

روش درمانی بسیار نوید بخش برای درمان پیرچشمی در بیمارانی که دچار آب مروارید شده اند و نیاز به جراحی آب مروارید دارند. اساس کار آنها مانند لنزهای تماسی چند کانونه می باشد. این لنزها مقبولیت روزافزونی پیدا کرده اند و میزان رضایت بیماران با ورود نسل های جدید آنها رو به افزایش است. اشکال عمده این لنزهاگرانی آنهاست که معمولا هزینه ای بالغ بر سه میلیون تومان دارند.

جمع آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.