چند راه حل برای جلوگیری از ریزش موی آقایان

نکاتی که باید آقایان برای جلوگیری از طاسی انجام دهند

تغییر رژیم غذایی، کاهش استرس و مراجعه به پزشک تنها تعدادی از راه حل هایی هستند که می توانند به کاهش ریزش موی آقایان کمک کنند.

تغذیه مناسب داشته باشید

تغذیه و ریزش موی آقایان
پروتئین ماهی به رشد موها کمک می کند

رژیم غذایی سالم بر افزایش ضخامت و پرپشتی مو تاثیر بسزایی دارد. پروتئینی که در ماهی، گوشت های کم چرب و سویا وجود دارد به رشد موها کمک می کند، آجیل و دانه های گیاهی حاوی ویتامین E هستند و روغن های سالم، چربی لازم که برای نرمی و سلامت مو نیاز است، فراهم می کنند. حتی ادویه ها نیز مفیدند. افزودن دارچین به غذا، اکسیژن و مواد مغذی لازم را به موها می رساند.

آب بنوشید

نوشیدن آب و ریزش موی آقایان
نوشیدن آب به تقویت فولیکول های مو کمک می کند

۲۵ درصد از فولیکول های مو از آب ساخته شده است و وقتی آبرسانی به بدن انجام نمی شود، ممکن است فولیکول های جدید ضعیف شوند.

ویتامین مصرف کنید

مصرف ویتامین و ریزش موی آقایان
مصرف ویتامین ها برای سلامت مو مفید است

در کنار استرس، ژن و بیماری ها، کمبود ویتامین نیز دلیل مهمی برای ریزش موی آقایان است. برای جلوگیری از طاس شدن، غذاهایی حاوی انواع ویتامین ها مصرف کنید. ویتامین A اسید رتینوئیک  موجود در فولیکول مو را تنظیم می کند. ویتامین B سطح استرس را کاهش می دهد. ویتامین C، D و E نیز کمک می کنند بدن مواد مغذی لازم برای حفظ سلامتی خود را حفظ کند.

از توصیه متخصص بهره ببرید

از یک متخصص پوست و مو بخواهید شما را راهنمایی کند که چگونه می توانید جلوی ریزش مو را بگیرید. اولین گام در مراجعه به متخصص پوست و مو این است که وی تشخیص دهد علت اصلی ریزش موی شما چیست تا درمان متناسب با آن را پیشنهاد دهد. پزشک از شما می پرسد از چه داروهایی استفاده می کنید، از چه محصولاتی برای مو استفاده می کنید و همچنین در خصوص سابقه فامیلی از شما می پرسد. ممکن است با یک تغییر دارویی ریزش مویی که از عوارض جانبی مصرف آن دارو بوده است، برطرف شود.

از استفاده از کش مو یا وسایلی برای جمع کردن موها بپرهیزید

بستن مو و ریزش موی آقایان
کش مو به فولیکول های مو آسیب می زند و آن را تضعیف می کند

از استفاده از کش مو و سفت بستن موها جدا جلوگیری کنید. گاهی ریزش مو ناشی از استفاده از کش مو است که فشار زیادی به موها وارد می کند و به فولیکول های مو آسیب می زند. ممکن است در جوانی این کار مشکلی ایجاد نکند اما این سبک آرایش مو در طول سالها بعد به مو آسیب می زند.

داروهای ضد ریزش مو از پزشک بگیرید

برای جلوگیری از طاسی و ریزش مو، داروهای بسیاری در بازار یافت می شود که به کم شدن و قطع شدن ریزش مو کمک می کنند. یکی از شناخته شده ترین این داروها، ماینوکسیدیل است که با نام Rogaine هم شناخته می شود. این از جمله داروهای بدون نسخه است که پیشگیری از ریزش مو می کند و به رشد موها نیز کمک می کند. شما دو بار در روز از این دارو به صورت مستقیم روی موها استفاده می کنید. این دارو در رشد موهای پشت سر بسیار موثر است و در عوض اثر آن در رشد موهای جلو کمتر می باشد. ممکن است پزشک قرص هایی چون Finasteride یا Propecia را برای مصرف روزانه تجویز کند. آنچه اهمیت دارد این است که همه این داروها باید مداوما استفاده شوند تا تاثیر بلندمدت داشته باشند. اغلب این داروها با هم استفاده می شوند. از متخصص پوست و مو بپرسید مدت زمان لازم برای استفاده از این داروها چقدر است.

استرس خود را کنترل کنید

استرس و ریزش موی آقایان
استرس منجر به بیماری هایی می شود که با ریزش مو مرتبطند

ریزش مو در برخی آقایان ایجاد استرس می کند اما باید بدانید این استرس، خود ریزش مو را بیشتر می کند. سطح استرس بالا می تواند منجر به بیماری های مرتبط با ریزش مو شود. از جمله: telogen effluvium ( بیماری که فرد موهای خود را از روی سرش می کند)، trichotillomania (بیماری که فرد موها را از داخل پوست بیرون می کشد) و alopecia areata (بیماری که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو آسیب می زند). با به کار گرفتن روش های کنترل استرس شامل تنفس عمیق یا ورزش روزانه، عوامل استرس زای زندگی که موجب این مشکلات می شوند را کاهش دهید.

از کشیدن سیگار و مصرف مشروبات الکلی بپرهیزید

حتما می دانید که مصرف زیاد مشروبات الکلی و مصرف دخانیات آسیب های جدی به بدن می زند اما شاید ندانید که علاوه بر این می تواند بر سلامت مو نیز آثار مخرب داشته باشد. مطالعات علمی بسیاری نشان دهنده آن است که سیگار و مشروبات الکلی یکی از علل ریزش مو است. سیگار کشیدن به جهت تاثیری که بر جریان خون به سمت فولیکول های مو دارد، می تواند موجب ریزش مو شود. مصرف مشروبات الکلی نیز موجب کاهش آب بدن و کمبود مواد مغذی در بدن می شود.

به طور منظم ورزش کنید

ورزش و ریزش موی آقایان
ورزش استرس را کاهش می دهد و به جریان خون کمک می کند

همانطور که می دانید ورزش برای بدن مفید است، اما آیا می دانستید برای موها نیز به همین اندازه مفید است؟ ورزش استرس را از بین می برد و جریان خون را بهبود می بخشد و به طور کلی موجب سلامت عمومی بدن می شود که همه اینها به رشد موها کمک می کنند.

با تجویز پزشک از مکمل استفاده کنید

مکمل دارویی و ریزش موی آقایان
مکمل ها به رشد مجدد مو کمک می کنند

مکمل های دارویی بسیاری در بازار جهت جلوگیری از ریزش مو و رشد مجدد مو وجود دارد. باید حتما با پزشک خود مشورت کنید که کدام برند مکمل دارویی بهتر است.

منبع readersdigest.ca
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.