چکار کنیم پیاز جوانه نزند؟

بهترین راه برای نگه‌داشتن پیازها، قراردادن آن‌ها در جای تاریک، خشک و خنک است

پیاز یکی از سبزی‌های پرمصرف است و همیشه در همۀ خانه‌ها وجود دارد؛ به همین خاطر ممکن است آن را زیاد خریداری کنید تا مجبور نباشید هرچند روز یک‌بار آن را خریداری کنید. از طرف دیگر، پیاز هم مانند سیر اگر شرایط مطلوب و رطوبت داشته باشد ساقه و ریشۀ آن شروع به جوانه زدن می‌کند و سبز می‌شود. این سؤال، ممکن است برای شما هم باشد که چکار کنیم تا پیاز جوانه نزند؟ یا نگهداری پیاز باید چگونه باشد تا جوانه نزند؟ در این مقاله، به شما نحوۀ نگهداری پیاز را آموزش می‌دهیم تا با خیال راحت پیازتان را نگهداری کنید و دیگر با پیازهای جوانه‌زده و سبز شده در آشپزخانه‌تان روبه‌رو نشوید.

بخوانید: خواص پیاز

راه‌های جلوگیری از جوانه زدن پیاز

  1. پیازها را بعد از خریدن به مدت سه هفته روی یک‌پارچه پهن کنید تا خشک شود. حتماً جایی که پیازها را خشک می‌کنید باید گرم و خشک باشد.
  2. بعد از خشک‌شدن پیازها، در یک سبد توری یا جایی قرار دهید که هوا در آن جریان داشته باشد. در ظرف‌های دربسته پیازها را قرار ندهید. پیازها را در کیسۀ پلاستیکی نگهداری نکنید.
  3. پیازها را در جای گرم نگهداری نکنید. بهترین دما برای نگه‌داشتن پیاز بین ۳۲ تا ۴۰ درجه است. هوای گرم باعث خراب‌شدن پیازها می‌شود.
  4. پیاز را جدا از میوه و سبزی‌های دیگر، نگهداری کنید. از میوه‌های رسیده، گازی به نام اتالین تولید می‌شود که باعث جوانه زدن پیاز می‌شود.
  5. بهتر است پیاز را در جای تاریک نگه دارید.
  6. زمان خرید پیاز دقت کنید که پیاز شما سالم باشد. اگر پیازی لابه‌لای پیاز شما باشد که شروع به جوانه زدن کرده باشد و بین پیازها باقی بماند باعث می‌شود پیازهای دیگر با سرعت بیشتری سبز شوند.

جلوگیری از جوانه زدن پیاز

روش درست نگهداری پیاز چیست؟

بهترین راه برای نگه‌داشتن پیازها، قراردادن آن‌ها در جای تاریک، خشک و خنک است. دقت کنید که هوا هم باید در جایی که پیاز را نگه می‌دارید، حتماً جریان داشته باشید. یکی از بهترین مکان‌ها، زیرزمین یا انبار است. در این مکان‌ها نبود نور خورشید و تاریک بودن آن‌ها به کم‌شدن رطوبت کمک می‌کند.

از آن جا که پیاز رطوبت را سریع جذب می‌کند پس پیاز را جایی قرار ‌دهید که رطوبت نداشته باشد. دما و اکسیژن کافی باعث می‌شود که پیاز خاصیت خودش را حفظ کند و فاسد نشود.

نگهداری پیاز در فریزر ممنوع

قراردادن پیاز در فریزر باعث می‌شود پیاز سریعاً رطوبت را جذب خودش کرده و باعث نرم و فاسد شدن پیاز می‌شود. البته شما می‌توانید پیازی را که پوست‌کنده و تکه کرده‌اید را ۳ یا ۴ روز در فریزر نگه دارید اما بیشتر از آن پیاز خواص و مزۀ خود را از دست می‌دهد.

پیازی که جوانه‌زده را می‌توانید بخورید؟

در این زمینه نظرات مختلف است و خیلی‌ها اعتقاد دارند که خوردن آن‌ها سمی است و باعث آسیب به بدن می‌شود. اکنون بسیاری از گیاه‌خواران جوانۀ تازه رشد کرده پیاز را به‌خاطر پروتئین بالای آن می‌خورند. پیازی که تازه نرم شده را می‌توان خورد و هیچ ایرادی ندارد.

نگهداری پیاز

آیا می‌توان پیازی را که جوانه‌زده استفاده کرد؟

بله می‌توانید، پیاز را از وسط دونیم کنید و جوانه‌ها و ریشه را جدا کنید و از پیازتان استفاده کنید.

تنها زمانی نمی‌توانید از پیاز استفاده کنید که پیاز کپک‌زده باشد. از پیاز کپک‌زده اصلاً استفاده نکنید.

تشخیص پیاز جوانه‌زده

  1. اولین نشانۀ سبزشدن پیاز، نرم شدن لایه‌های پیاز است.
  2. پیازهای سفید یا زرد، رنگشان تیره‌تر خواهد شد. پیازهای بنفش هم به دلیل قارچ به رنگ بنفش خیلی تیره در می‌آیند.
  3. بر اثر رشد قارچ‌ها، پیاز بوی بدی می‌دهد. این بو، به‌شدت تند است.

کلام آخر

یک ضرب‌المثل معروف است که می‌گوید: پیشگیری بهتر است درمان است. ازآنجاکه روزانه از پیاز برای درست‌کردن غذا و خوردن آن استفاده می‌کنید پس بهتر است از همان ابتدا به‌صورت درست از آن نگهداری کنید که همیشه پیاز سالم داشته باشید. ما بهترین راه‌ها را برای شما نوشتیم تا بدانید چکار کنیم که پیاز جوانه نزند؟ راه‌های گفته شده را استفاده کنید تا همیشه پیازتان را سالم نگه دارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.