روش‌های پیشگیری از خطر افتادن در سالمندان

افتادن علاوه بر مشکلات جسمی، مشکلات روحی از جمله افسردگی نیز ایجاد می‌کند.

گرچه تنها ۱۰ درصد از سالمندانی که زمین می‌افتند دچار شکستگی یا دیگر صدمات جدی می‌شوند، اما بیشتر آنها دچار “سندرم پس از افتادن” می‌شوند که شامل تقلیل احساس امنیت و از دست دادن اعتماد به نفس است و در نهایت به انزوای اجتماعی، تنهایی و افسردگی می‌انجامد. در این مطلب ۳ روش برای پیشگیری از چنین اتفاقی ارائه می‌گردد.

تغییراتی در محیط ایجاد کنید

افتادن در توالت
پادری شل در حمام استفاده نکنید

برخی فاکتورهای تاثیرگذار در افتادن سالمندان مانند آرتروز و کندی عکس‌العمل اجتناب‌ناپذیر است، اما برخی از فاکتورها قابل مدیریت و تغییر است. برای مثال بسیاری از مواقع، افتادن در خانه اتفاق می‌افتد و اغلب به دلیل به‌هم‌ریختگی خانه، سطوح ناهموار، فرش‌های شل و سست و نور کم است. علاوه بر اینکه بایستی این مشکلات شناسایی شوند، هنگام لباس پوشیدن یا لباس عوض کردن اطمینان حاصل کنید که در جای سفت و ثابتی قرار گرفته‌اید. همچنین سیم‌های تلفن و سیم برق را از جلوی راه بردارید. پیشنهاد می‌شود از ریل‌های دستی برای پله‌ها استفاده شود و در حمام از پادری‌های ثابت (شل و لغزنده نباشد) و میله و دستگیره‌های سفت استفاده شود.

پاپوش مناسب بپوشید

دمپایی و افتادن در حمام
برای پیشگیری از افتادن، از دمپایی‌های پلاستیکی استفاده کنید

از پوشیدن دمپایی، کفش‌های پشت باز، کفش‌های پاشنه بلند، صندل، جوراب بدون کفش و پاپوش‌های چرمی بپرهیزید. همه این پاپوش‌ها خطر افتادن را افزایش می‌دهند. دمپایی‌های پلاستیکی بهترین گزینه هستند به خصوص اگر روکش داشته باشد.

بابت عصا یا واکر هزینه کنید

عصا و افتادن
در شکل و اندازه و وزن عصا دقت کنید

عصا و واکر به ایجاد تعادل کمک می‌کنند اما در صورتی که در شکل و اندازه و فرم مناسبی باشد. بسیاری از افرادی که از ابزار کمکی برای راه رفتن استفاده می‌کنند، در خصوص نحوه استفاده از آنها آموزش ندیده‌اند. عصا باید در دست مخالف دست ضعیف‌تر یا پایی که درد دارد قرار بگیرد و همزمان با حرکت پا حرکت کند. اگر از واکر استفاده می‌کنید پیش از هر قدم، مطمئن شوید که هر چهار چرخ یا چهار سر آن روی زمین است. بالای عصا یا واکر باید هم وزن مچ شما باشد که هنگامی که ایستاده‌اید و آن را به دست گرفته‌اید، احساس سنگینی نکنید.

راه‌های دیگری نیز برای کاستن از خطر افتادن وجود دارد، از تمرینات قدرتی و ورزش‌های تعادلی گرفته تا تغییر و بازنگری در داروها (حداقل یک بار در سال)، زیرا برخی داروها ممکن است عدم تعادل ایجاد کنند. هر آنچه در اعتماد به نفس شما خلل ایجاد می‌کند را کنترل کنید تا یک زندگی سالم و فعال داشته باشید.

منبع readersdigest.ca
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.