علائمی که به شما می‌گویند باید بیشتر غذا بخورید

علائمی که نشان می‌دهد کمتر از میزان مورد نیاز بدنتان غذا خورده‌اید

صرفه‌جویی و وزن کم کردن خیلی با هم متفاوت نیستند. برای صرفه‌جویی در پول سعی می‌کنیم کمتر خرج کنیم و برای لاغری سعی می‌کنیم کمتر کالری مصرف کنیم. اما اغلب افراد نمی‌دانند حذف زیاده از حد کالری می‌تواند موجب توقف کاهش وزن شود. محدود کردن زیاده از حد کالری‌ها معمولا نتیجه معکوس دارد و این به خاطر این است که بدن برای سوزاندن کالری به کالری نیاز دارد. درست مثل روشن کردن آتش است. شما بایستی آتش‌افروز در شومینه بیندازید تا روشن و شعله‌ور شود. غذا در بدن نیز همانند آتش‌افروز است. غذا این آتش‌افروزی را در متابولیسم بدن انجام می‌دهد که در نهایت باعث کاهش وزن می‌شود. وقتی به اندازه کافی غذا می‌خورید، بدن ابتدا شروع می‌کند از این غذا به عنوان سوخت استفاده می‌کند و سپس به سراغ چربی‌ها می رود تا از آن برای انرژی استفاده کند، اما محدود کردن زیاده از حد کالری‌ها موجب می‌شود بدن در شرایط گرسنگی قرار گیرد و برای تامین انرژی خود به سراغ توده‌های عضلانی برود. بنابراین عملکرد متابولیسم آهسته‌تر می‌شود و لاغر شدن سخت‌تر می‌شود. علاوه براین، نگه داشتن یک رژیم کم کالری دشوار است. برای مثال نخوردن صبحانه به اندازه کافی موجب گرسنگی در طول روز می‌شود و در نهایت نهار را دو برابر می‌خورید. از طرف دیگر افراد بر اساس میزان فعالیت، جنسیت و میزانی که می‌خواهند وزن کم کنند، میزان متفاوتی از کالری بایستی دریافت کنند، مثلا زنان بایستی روزانه حداقل بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ کالری دریافت کنند. وقتی شما کمتر از این مقدار کالری دریافت می‌کنید، عملکرد زیستی بدن برای حفظ سلامتی دشوار می‌گردد. در این مقاله به معرفی علائمی می‌پردازیم  که نشان می‌دهند کمتر از میزانی که باید غذا خورده‌اید.

تمام مدت به غذا فکر می‌کنید

نمی‌توانید درست کارها را انجام دهید، چرا که در حال رویاپردازی در خصوص شام هستید. این نشان می‌دهد که احتمالا به اندازه کافی غذا نخورده‌اید. خوردن میان وعده‌های سالم موجب می‌شود کالری مورد نیازتان را دریافت کنید و دیگر غذا فکر شما را مشغول نکند. برای رفع گرسنگی و پرخوری بهتر است غذای پروتئینی را با غذایی که دارای فیبر می‌باشد، مصرف کنید. پنیر و مشتقات پنیر یا یک مشت کوچک آجیل با یک تکه میوه‌ای که متناسب با برنامه رژیمی شما باشد، می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند.

وعده‌های غذایی اصلی و یا میان وعده‌ها را حذف کرده‌اید

نخوردن صبحانه ( یا خوردن قهوه به جای صبحانه) و گرسنه ماندن تا نهار موجب لاغر شدن نمی‌شود. بایستی به میزان کالری‌ها دقت کنید . محروم کردن خود از غذا موجب می‌شود از لحاظ روانی احساس محرومیت کنید و این احساس احتمال شکستن رژیم را در آینده بالا می‌برد. اگر رژیمی را دنبال کنید که تنها اجازه می‌دهد سه وعده غذایی در روز بخورید، مدام احساس ولع خواهید داشت. متخصصان معتقدند که اگر می‌خواهید روند کاهش وزن شما ادامه پیدا کند، علاوه بر سه وعده غذای اصلی باید دو میان وعده کوچک نیز که سرشار از کالری‌های سالم هستند مانند محصولات تازه، لبنیات، چربی‌های سالم و غلات سبوس‌دار در طول روز مصرف کنید.

پریودهای شما نامرتب است

متخصصان معتقدند اگر روند کاهش وزن به درستی صورت گیرد، نباید تغییری در سیکل عادت ماهانه اتفاق بیفتد. اما اگر به اندازه کافی کالری دریافت نکنید، احتمال این وجود دارد که پریودها نامرتب شوند. در صورتی که بدن فاقد چربی لازم برای تولید هورمون‌های جنسی باشد که برای قاعدگی لازم است، حتی احتمال توقف قاعدگی وجود دارد.

سردردهای شدید دارید

مغز برای فعالیت خود از گلوکز موجود در خون استفاده می‌کند و گلوکز خون نیز از کربوهیدراتی که می‌خوریم، تولید می‌شود. محدود کردن بیش از حد کالری و کربوهیدرات موجب می‌شود که مغز انرژی خود را از دست بدهد. احساس لرزش، سرگیجه و حواس‌پرتی یا سردردهای شدید علائمی هستند که نشان می‌دهند به اندازه کافی غذا نخورده‌اید و قند خون به شدت افت کرده است. تنها کافی است کمی کالری و کربوهیدرات به رژیم خود بیفزایید تا از شر سردردها خلاص شوید و همچنین کاهش وزنتان با سرعت بیشتری انجام شود!

موقع کار چرت می‌زنید

سر کلاس و موقع کار کردن یاد بالش میفتید، این یعنی به اندازه کافی غذا نخورده‌اید. وقتی به اندازه کافی انرژی دریافت نکنید، مدام احساس خستگی می‌کنید و این جلوی تحرک و فعالیت شما را می‌گیرد.

فوق‌العاده حساس و زودرنج می‌شوید

گرسنه ماندن موجب عصبانیت می‌شود. وقتی کالری کمی مصرف می‌کنید نیز همین نتیجه را دربرخواهد داشت. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که خودکنترلی بیش از حد ( مانند پایبندی به یک رژیم سخت) با رفتارهای عصبی ارتباط دارد. در واقع شما می‌خواهید با کم کردن کالری هیکل مناسب پیدا کنید نه اینکه اخلاقتان عوض شود.

غذایی که می‌خورید، شما را راضی نمی‌کند

اگر بخواهید برای شام فقط کمی سالاد بخورید، احساس می‌کنید شکمتان خالی است و بیشتر می‌خواهید بخورید. اما اگر ظرف خود را با غلات، چربی‌های سالم و لبنیات پر کنید کمتر احتمال دارد که بخواهید دسر هم بخورید. مضاف بر اینکه مواد مغذی که بدن نیاز دارد نیز به بدن رسانده‌اید. کنترل مصرف پروتئین به معنای کم خوردن پروتئین نیست. این به معنای دریافت پروتئین بیشتر از غذاهای سالم و پروتئین کمتر از غذاهای ناسالم و هله هوله‌هاست.

منبع prevention.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.