چگونه در زندگی موفق باشیم؟

هر کس تعریف خودش را از موفقیت دارد.

فرقی نمی‌کند چند سالتان است، کجا زندگی می‌کنید و چه کاری انجام می‌دهید، همه ما در یک چیز مشترک هستیم و آن لیاقت موفق بودن است. هر کس تعریف خودش را از موفقیت دارد. برخی موفقیت را در داشتن روحیه عشق و سپاسگزاری، داشتن والدین سالم و مسئولیت‌پذیر می‌دانند در حالی که عده‌ای دیگر موفقیت را داشتن ثروت، شهرت و قدرت تعریف می‌کنند. همه ما می‌خواهیم به موفقیت دست یابیم، زندگی راحتی داشته باشیم، آزادی مالی داشته باشیم، ماشین خوب برانیم و در خانه‌ای زیبا زندگی کنیم. گرچه موفقیت دست‌یافتنی است اما به راحتی به دست نمی‌آید.

توصیه‌های مختلفی در خصوص موفق شدن وجود دارد اما در این مطلب به ۱۳ عامل موفقیت و ۱۳ مانع موفقیت از قول بزرگان اشاره می‌کنیم.

عوامل موفقیت:

بزرگ بیندیش

میکل آنژ هنرمند بزرگ رنسانس : خطر بزرگی که بسیاری از ما انسانها را تهدید می‌کند، عدم هدف‌گذاری‌های بزرگ و ماندن در اهداف کوچک است.

ببین چه کاری دوست داری انجام بدی و انجامش بده

اپرا وینفری مجری : اگر کاری را که دوست دارید و متعلق به خودتان است را انجام دهید، در مسیر موفقیت قرار گرفته‌اید.

توازن برقرار کردن در زندگی را بیاموز

فیل نویت مدیر عامل شرکت نایک NIKE: همیشه یک تضاد اجتناب‌ناپذیر بین کار و زندگی وجود دارد، جدال همیشگی بین آرامش و آشفتگی. هیچ کدام مهارشدنی نیستند اما می‌توان بین آنها توازن برقرار کرد.

از شکست نترس

هنری فورد، بنیانگذار شرکت فورد: شکست امکان آغازی دوباره است منتها این بار با هوشمندی بیشتر.

عزمی راسخ برای موفق شدن داشته باش

کلنل سندرز بنیان گذار KFC: من عزمم را جزم کردم بنابراین به هر چه خواستم رسیدم. نه زمان، نه تعداد نیرو، نه پول نتوانستند من را از ارائه بهترین خودم بازدارند. از همان زمان که این کار را انجام دادم موفق شدم.

مرد کار باش

لئوناردو داوینچی نابغه عصر رنسانس: مدتها بود شنیده بودم افراد موفق به عقب برنمی‌گردند و نمی‌گذارند اتفاقات بر آنها چیره شود. بلکه به جلو پیش می‌روند و آنها اتفاقات را رقم می‌زنند.

از درگیری با دیگران بپرهیز

تئودور روزولت، بیست و ششمین رئیس جمهور آمریکا: مهمترین عنصر در فرمول موفقیت این است که بدانید چگونه با مردم کنار بیایید.

از ارائه ایده‌های جدید نترس

مارک تواین، نویسنده معروف: کسی که ایده جدیدی دارد تا زمان موفق شدن ایده نقش میل لنگ (وسیله‌ای برای به حرکت درآوردن) را دارد.

به توانایی خود برای موفق شدن باور داشته باش

والتر دیزنی، بنیانگذار شرکت والت دیزنی: اگر می‌توانی رویای آن را در سر بپرورانی، پس می‌توانی انجامش دهی.

همیشه مثبت‌اندیش باش

توماس جفرسون، سومین رئیس جمهور آمریکا: هیچ چیز نمی‌تواند جلوی انسان مثبت‌اندیش را در دستیابی به هدفش بگیرد و هیچ چیز نمی‌تواند به کسی که منفی نگر است و نگرش اشتباه دارد، کمک کند.

دلسرد نشو

آبراهام لینکلن، شانزدهیمن رئیس جمهور آمریکا: نگذارید یاس و ناامیدی بر شما غلبه کند، خواهید دید که موفق خواهید شد.

سخت‌کوش باش

جی سی پنی، بنیانگذار شرکت JC Penney : تا زمانی که خود را در حد یک انسان معمولی در کار هر روزه باقی نگه دارید، نمی‌توانید به موقعیت‌های بالاتر دست پیدا کنید.

شجاعت لازم را برای پیگیری ایده‌هایت داشته باش

استیو جابز، بنیانگذار شرکت اپل: شجاعت پیروی از قلب و عقل خود را داشته باشید. قلب و عقل شما از قبل می‌دانند شما به چه کسی تبدیل خواهید شد. بقیه چیزها در درجه دوم قرار می‌گیرند.

زن موفق و پیشرفت

گاهی برای موفق شدن تنها کافی است از برخی چیزها در زندگی دست بکشیم. تعدادی از آنها را در ادامه بیان می‌کنیم:

موانع موفقیت:

از سبک زندگی ناسالم دست بکشید

جیم رون (Jim Rohn): از جسم خود مراقبت کن. این تنها جایی است که برای زندگی داری.

اگر می‌خواهید در زندگی به همه چیز برسید، همه چیز از همین جا آغاز می‌شود. اول از همه باید از سلامت خود مراقبت کنید. تنها دو چیز را باید مدنظر قرار دهید : رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی. با قدم‌های کوچک آغاز کنید. بعدا از خود متشکر خواهید شد.

از افکار کوتاه‌مدت دست بکشید

مای وست (Mae West): تنها یکبار زندگی می‌کنید اما اگر درست زندگی کنید همان یکبار کافی است.

افراد موفق اهداف بلندمدت برای خود دارند، آنها می‌دانند اهداف بلندمدت همان اهداف کوتاه‌مدتی هستند که هر روز باید به انجام برسانند. لزوما کارهایی نیست که به فعل می‌رسانید، بلکه کارهایی که تجسم می‌کنید را نیز دربر می‌گیرد.

از کارهای کوچک دست بکشید

ماریان ویلیامسون: کارهای ناچیزی که انجام می‌دهید خدمتی به جهان نمی‌کند. وقتی از انجام کار شانه خالی می‌کنید، افراد دور شما احساس امنیت نخواهند کرد. ما باید مانند بچه‌ها خود و توانایی‌های خود را نشان دهیم. وقتی ما خود را بروز دهیم، به دیگران نیز اجازه می‌دهیم این کار را انجام دهند. وقتی خود را از ترس‌ها رها کنیم، حضور ما به دیگران نیز به طور اتوماتیک احساس آزادی می‌بخشد.

اگر هرگز تلاشی نکرده‌اید یا موقعیت‌های مختلف را نیازموده‌اید و یا نخواسته‌اید رویاهایتان به واقعیت مبدل شود، هرگز نخواهید توانست پتانسیل‌ها و توانمندی‌های خود را بروز دهید. در عین حال جهان نیز سودی به شما نخواهد رساند. پس ایده‌پردازی کنید، از شکست نترسید و متعاقبا از موفقیت نیز نهراسید.

از عذرخواهی دست بکشید

رندی پاش ( Randy Pausch): مهم نیست چه کارتی در دستتان است، مهم نحوه بازی است.

افراد موفق می‌دانند که باید در زندگی مسئولیت‌پذیر باشند. نقطه شروع، ضعف‌ها و شکست‌های گذشته هیچ اهمیتی ندارند. فهم این که شما مسئول اتفاقاتی هستید که در آینده در زندگی‌تان رخ خواهند داد، هم ترس‌برانگیز و هم هیجان‌انگیز است. اما وقتی مسئولیت را قبول کردید، این تنها راه شما برای رسیدن به موفقیت خواهد بود زیرا عذرخواهی مانع از رشد شخصیتی و حرفه‌ای  می‌شود.

از ثبات فکر و انعطاف نداشتن دست بکشید

رابرت گرین (Robert Greene): آینده به کسانی تعلق دارد که مهارت‌های بیشتری می‌آموزند و آنها را به اشکال خلاقانه‌ای به کار می‌برند.

کسانی که ذهن بسته و انعطاف‌ناپذیری دارند گمان می‌کنند هوش و استعداد آنها نیز به اندازه کافی است و نیازی به بهبود ندارد و همین هوش برای رسیدن به موفقیت کافی است حتی بدون هیچ زحمتی. افراد موفق روزانه زمانی را برای رشد دانش و تفکر فردی، به دست آوردن علم جدید، یادگیری مهارت‌های جدید و تغییر دیدگاه‌هایشان اختصاص می‌دهند و همین عامل در زندگی آنها مفید خواهد بود. به خاطر داشته باشید آنچه امروز هستید همانی نیست که فردا خواهید بود.

از اعتقاد به سحر و جادو دست بکشید

امیلی کو (Émile Coué): من روز به روز و مرحله به مرحله بهتر می‌شوم.

موفقیت یک شبه افسانه‌ای بیش نیست. افراد موفق می‌دانند که موفقیت‌های مقطعی و کوچک طی زمان بهتر شده و نتیجه خواهد داد. به همین خاطر باید برای آینده برنامه‌ریزی کنید اما تمرکز بر پیش رو داشته باشید. سعی کنید حداقل روزی ۱ درصد پیشرفت داشته باشید.

از کمال‌طلبی دست بکشید

هر اندازه هم ما تلاش کنیم باز هم هیچ چیز هیچ وقت کامل نیست. ترس از آینده (و حتی ترس از شکست) گاهی جلوی اقدام و عمل ما را می‌گیرد. اما اگر بخواهیم منتظر شویم همه چیز درست شود، همه فرصت‌ها را از دست خواهیم داد.

از انجام چندین کار دست بکشید

وینستون چرچیل: اگر بخواهی یکجا بایستی و به سگ‌هایی که پارس می‌کنند سنگ پرتاب کنی، هیچگاه به مقصد نخواهی رسید.

افراد موفق به جای آنکه کارهای بیهوده انجام دهند، کاری را انجام می دهند که در آن بهتر هستند و مابقی کارها را به دیگران می‌سپارند. باید حضور کامل داشته باشید و خود را ملزم به انجام یک کار خاص بکنید.

از کنترل کردن همه چیز دست بکشید

فیلسوف Epictetus: برخی چیزها دست ماست و برخی چیزها دست ما نیست (تحت کنترل ما نیست).

تمایز قائل شدن بین این دو بسیار مهم است. باید هر چیزی که تحت کنترل شما نیست را رها کرده و فقط بر چیزهایی که می‌توانید بر آنها کنترل داشته باشید، تمرکز کنید و بدانید گاهی تنها چیزی که می‌توانید کنترل کنید، نگرش شما به مسائل است.

از گفتن بله به چیزهایی که شما را در رسیدن به هدفتان کمک نمی‌کنند، دست بکشید

جیمز آلن: کسی که خواسته کوچک دارد، هزینه کمی بابت آن می‌پردازد. کسی که می‌خواهد به چیز بزرگتری برسد بیشتر هزینه می‌کند و کسی که می‌خواهد به بالاترین درجات برسد، بیشترین هزینه را نیز باید بپردازد.

افراد موفق می‌دانند که برای دستیابی به اهداف خود باید به برخی مسئولیت‌ها، کارها و خواسته‌ها از سوی دوستان، خانواده و همکاران خود نه بگویند. ممکن است در کوتاه‌مدت خود را از برخی لذت‌های آنی محروم کنید، اما وقتی به هدف خود برسید می‌فهمید ارزشش را داشته است.

از افراد و رابطه‌های مسموم دست بکشید

جیم رون: تو مجموعی از پنج نفری هستی که بیشترین زمان خود را با آنها می‌گذرانی.

افرادی که بیشتر با آنها تعامل دارید در شخصیت شما تاثیرگذارند. افرادی هستند که در زندگی شخصی و کاری کم‌کارند و افرادی هم هستند که بسیار بیشتر از ما کار می‌کنند. اگر با افراد تنبل و کم کار تعامل داشته باشید شما هم تنبل می‌شوید، از این رو به موفقیت دست نخواهید یافت. اما اگر بیشترین زمان خود را با افراد فعال و کاری بگذرانید، مهم نیست به چه نحو اما موفقیت بیشتری کسب خواهید کرد. به دور و بر خود نگاه کنید و اگر لازم است تغییراتی ایجاد کنید.

از نیاز به دوست داشته شدن دست بکشید

الیور امبرتون: اگر می‌خواهید کسی ناراحت نشود، پس هیچ کاری نباید انجام دهید.

خود را به مثابه ویترین مغازه ببینید. برخی ممکن است آنچه در این ویترین هست را دوست داشته باشند و برخی دوست نداشته باشند. هر کاری کنید باز هم قادر نخواهید بود مغازه را طوری تغییر دهید که همه دوست داشته باشند. این کاملا طبیعی است و نباید خود را بابت آن سرزنش کنید. تنها کاری که می‌توانید بکنید این است که کار درست را انجام دهید، خود را بهتر و بهتر بکنید و بدانید هر چه تعداد کسانی که شما را دوست ندارند بیشتر باشد، یعنی دارید کار مهمی انجام می دهید.

از وابستگی به شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون دست بکشید

جک کورنفیلد: مشکل این است که فکر می‌کنید همیشه وقت دارید.

گشتن در اینترنت و تماشای تلویزیون بیماری امروز جامعه است. این کارها نباید شما را از زندگی و اهدافتان دور کند. حتی اگر اهداف شما وابسته به این گونه کارها باشد، باید وابستگی خود را به آنها محدود و حتی قطع کنید. زمان خود را به کارهایی اختصاص دهید که زندگی شما را غنی‌تر خواهد کرد.

منبع lifehack.org medium.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.