نحوه کار با کاربرگ تب‌ها در اکسل

محدوده ردیف و ستون در اکسل بیش از 1 میلیون است

هر کتابچه اکسل حاوی حداقل یک برگه است. شما می­‌توانید چندین کاربرگ برای سازماندهی داده‌های خود ایجاد کنید و هر برگه به عنوان تب در پایین پنجره اکسل نمایش داده می­‌شود. این تب‌ها مدیریت صفحات کار شما را آسان‌تر می­‌کند.

در حال حاضر، محدوده ردیف و ستون در اکسل بیش از ۱ میلیون است. شاید تصور کنید هیچ گاه از این تعداد استفاده نخواهید کرد، اما با وظایف خاصی ممکن است به این حد برسید. برای مثال ممکن است شما یک لیست از میلیون­‌ها آدرس ایمیل در کمپین بازاریابی خود داشته باشید.

اگر متوجه شوید رسیدن به ردیف یا ستون محدود است، می­‌توانید داده‌ها را بر روی چندین برگه یا تب تقسیم کنید. شما می­‌توانید فایل اکسل را به یک فایل CSV تبدیل کنید، برای کوچک کردن فایل­‌های بزرگ CSV به بخش  File> Export> Change Type File> CSV (Comma delimited) (* .csv)  مراجعه کنید.

در این مقاله نحوه کار با تب‌ها در اکسل برای مدیریت چندین برگه در یک کتاب کار را بررسی خواهیم کرد.

درج کردن یک تب جدید

برای افزودن یک برگه جدید به کتابچه راهنمای کاربر، روی تبی که پس از آن می‌خواهید به این صفحه جدید وارد شود، کلیک کنید. سپس، بر روی نماد پلاس در سمت راست نوار تب کلیک کنید.

تب جدید در تب ها

تب جدید با شماره برگه بعدی به ترتیب شماره‌گذاری شده است، حتی اگر تب را در مکان دیگری قرار داده‌اید، با همان ترتیب شماره اضافه می­‌شود. طبق شکل برگه جدید بعد از  Sheet3 اضافه شده اما شماره آن ، Sheet6 است.

برگه جدید در تب ها

تغییر نام یک تب

تب‌های جدید به ترتیب با عنوان Sheet1، Sheet و غیره نام‌گذاری می‌شوند. اگر چندین برگه در دفترچه­‌ی خود داشته باشید، بهتر است برای سازماندهی و پیدا کردن اطلاعات، برگه‌­ها را نام‌گذاری کنید.

برای تغییر نام یک تب، روی تب دابل کلیک کنید و یا روی آن کلیک راست کرده و Rename را انتخاب کنید. یک نام جدید را نوشته و Enter را فشار دهید.

تغییر نام تب ها

هر تب باید یک نام منحصر به فرد داشته باشد.

حرکت از طریق تب‌ها

اگر تعداد زیادی تب داشته باشید، بسته به اندازه پنجره اکسل، ممکن است همه آنها یک بار نمایش داده نشوند. چند راه وجود دارد که می­‌توانید از طریق تب‌های خود حرکت کنید.

مانند شکل آیکون سه نقطه افقی در یک یا هر دو انتهای نوار تب وجود دارد. با کلیک بر روی سه نقطه در یک طرف به تب‌های آن جهت حرکت می­‌کنید و سپس با کلیک بر آیکون سه نقطه به سمت دیگر حرکت خواهد کرد.

حرکت تب ها

شما همچنین می­‌توانید فلش‌های راست و چپ در سمت راست نوار تب را کلیک کرده تا از طریق زبانه‌ها حرکت کنید. از این فلش‌ها استفاده‌های دیگری نیز می‌شود، برای مثال popup ها زمانی که موس روی آنها قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد.

حرکت از میان تب ها

مشاهده تب‌های بیشتر بر روی نوار تب

اسکرول در پایین پنجره اکسل قرار می‌گیرد که می­‌تواند برای تب‌های برگه‌ها استفاده شود. اگر تب‌های زیادی دارید و می­‌خواهید بیشتر آنها را در یک زمان ببینید، می‌توانید نوار تب را گسترش دهید.

موس خود را بر روی سه نقطه عمودی به سمت چپ اسکرول حرکت دهید، تا به دو خط عمودی با فلش‌های چپ و راست تبدیل شود. نوار را به سمت راست بچرخانید تا نوار را بزرگتر کنید. از این طریق می‌­توانید بیشتر تب‌های نمایش داده را ببینید.

مشاهده تب های بیشتر

کپی یا انتقال یک تب

شما می‌­توانید از تب خود در کتاب کار فعلی یا در کتاب کار جدید یک کپی داشته باشید. این ویژگی برای زمانی که می­‌خواهید با همان داده‌های قبلی در صفحه جدید کار کنید، می‌­تواند مفید باشد. شما همچنین می‌توانید تب‌ها را به مکان دیگری در همان کتابچه یا یک کتاب کار انتقال دهید. بر روی تبی که می‌خواهید، راست کلیک کرده و گزینه Move or Copy را انتخاب کنید.

کپی یا انتقال تب ها

در جعبه Move or Copy، کتاب کار فعلی فعال در فهرست To book لیست کشویی انتخاب شده است. برای انتقال یا کپی یک تب باید کتاب کار باز باشد و آن را از لیست انتخاب کنید.

در لیست Before sheet، یک شیت را انتخاب کنید که قبل از آن می‌خواهید تب کپی شده (یا انتقال داده شده) را وارد کنید.

اگر کپی تب را انجام می­‌دهید اما انتقال نمی‌یابد، مطمئن شوید کادر Create a copy را انتخاب کرده‌اید و روی OK کلیک کنید. اگر گزینه Create a copy تیک خورده نشود، تب به جای حرکت به مکان کپی شده به مکان انتخاب شده حرکت می‌کند.

ایجاد یک کپی برای تب ها

اگر تب را کپی کنید، تب جدید حاوی همان داده­‌های قبلی، مشابه تب اصلی است و دارای نام مشابه تب اصلی و شماره نسخه است. شما می­‌توانید نام تب را تغییر دهید، همانطور که در قسمت تغییر نام نیز توضیح داده شد.

اگر تب را انتقال دادید، نام آن باقی می­‌ماند و شماره نسخه اضافه نمی‌­شود.

باقی ماندن نام تب ها

اگر فقط بخواهید یک تب را در فاصله کوتاهی در همان کتابچه راهنمای خود حرکت دهید، می­‌توانید تب را به صورت دستی حرکت دهید تا محل جدید ایجاد شود. روی تب کلیک کنید و نگه دارید تا یک مثلث را در گوشه بالا سمت چپ تب مشاهده کنید. سپس، تب را حرکت دهید تا جایی که آیکون مثلث روی جایی که می­‌خواهید قرار گیرد و موس را آزاد کنید.

انتقال و کشیدن تب ها به مکان دیگر

حذف کردن تب‌ها

شما می­‌توانید worksheetsرا در کتابچه، حتی اگر شامل داده‌ها باشد، حذف کنید. داده‌­ها در برگه اکسل پاک شده حذف می­‌شوند. اگر سایر برگه‌ها به داده‌های موجود در برگه حذف شده ارجاع داده شده‌اند، ممکن است ارور داده شود.

به یاد داشته باشید، یک کتاب کار باید حداقل یک کاربرگ داشته باشد، اگر فقط یک کاربرگ در کتاب کارتان باشد، نمی­‌توانید آن را حذف کنید.

برای حذف یک برگه اکسل، روی برگه‌ای که می­‌خواهید حذف کنید، راست کلیک کرده و گزینه Delete را انتخاب کنید.

پاک کردن تب ها

اگر برگه‌ای که حذف می­‌کنید حاوی داده باشد، یک کادر محاوره تایید برای شما به نمایش در می‌­آید در صورت اطمینان از حذف صفحه، گزینه Delete را انتخاب کنید.

گزینه دیلیت برای پاک کردن تب ها

اطلاعات اکسل خود را سازماندهی کنید

تب‌ها یک راه عالی برای نگهداری داده‌­های اکسل هستند و پیدا کردن آن آسان است. می‌توانید تب‌ها را برای سازماندهی داده‌های مورد­نیاز به صورت سفارشی تنظیم کنید.

شما همچنین می­‌توانید برای صرفه­‌جویی در وقت و سرعت بخشیدن به کارتان از میانبرهای صفحه کلید استفاده کنید.

منبع makeuseof.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.