با کاردستی هندوانه برای شب یلدا آشنا شوید

با خلاقیت آداب و رسوم را به بچه بیاموزید

شـب یَلدا یا شـب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. در این جشن، طی شدن بلندترین شـب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود. یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود. خانواده‌های ایرانی در شـب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه را مهیا و دور هم سرو می‌کنند. پس از سرو تنقلات، قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ رایج است.

چگونه در شب یلدا از مهمان‌ها پذیرایی کنیم؟

چگونه برای بچه مدرسه‌ای و مهد کودکی کاردستی شب یلدا درست کنیم؟ درست کردن کاردستی شب یلدا با مقوا برای کودکان، بهترین ایده‌ها برای درست کردن کاردستی با استفاده از هندوانه و انار.

کاردستی هندوانه

کاردستی هندوانه یکی از کاردستی‌‌های معروف برای شـب یـلدا است. این کاردستی با بشقاب یکبار مصرف یک نمونه از کاردستی با دور ریختنی‌ها است که ساده و جالب است. معمولا بچه‌ها به درست کردن کاردستی بـرای مناسبت‌ها و جشن‌ها علاقه دارند. این کاردستی یک فرصتی بـرای آشنایی بیشتر کودکان با رسوم قدیم ایران و جشن شـب یـلدا است.

مواد لازم:

  • تخم هندوانه
  • بشقاب یکبار مصرف کاغذی سفید
  • رنگ سبز و قرمز
  • چسب
  • برگه مقوایی

روش درست کردن کاردستی هندوانه

در مرحله اول یک بشقاب یکبار مصرف به کودک‌تان بدهید و بخواهید بـا رنگ سبز و قرمز آن را رنگ آمیزی کند. دور بشقاب رنگ سبز و دایره وسط بشقاب رنگ قرمز کند تا شکل هندوانه درآید. تخم هندوانه قسمت‌های قرمز بشقاب بچسباند. وقتی تخم هندوانه خشک شد، بشقاب یکبار مصرف از وسط تا کنید. یک برگه کاغذ مقوایی برداشته و از کودک بخواهید شکل هندوانه رنگ آمیزی کند.(سبز پررنگ . سبز کمرنگ راه راه نقاشی کند). برگه مقوایی بـا چسب یا منگنه طوری وصل کنید که شبیه پوشش بیرونی هندوانه شود. (کودکان بزرگتر این مرحله می‌توانند انجام دهند، اما کودک مهد کودکی کمی نیاز به کمک دارد). قاچ هندوانه شما آماده است. چهار تکه از این کاردستی هندوانه کنار هم بچینید تا یک هندوانه کامل درست کنید.

آرایش مناسب برای شب یلدا

درست کردن قالب و برش هندوانه‌ای

هندوانه

کاردستی شب یلدا بـا استفاده از نمد

هندوانه

هدیه شب یلـدا به صورت کاردستی برای کودکان

هندوانه

کاردستی شب یلدا بـا استفاده از مقوا

هندوانه

کاردستی شب یلدا به صورت جعبه هدیه

هندوانه

پاپیون و گل سر بـا نمد

هندوانه

کاردستی شب یلدا

هندوانه

کاردستی شب یلدا بـا دکمه

هندوانه

کاردستی کیف دخترونه خوشگل بـرای شب یلـدا

هندوانه

منبع: ایران وی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.