کتلت و کوکو در انواع مختلف

کوکو از غذاهای قدیمی ایرانی است

کوکوها و کتلت‌ها از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی هستند که می‌توان با مواد اولیه متنوعی آنها را طبخ نمود. کتلت و کوکوهای رژیمی به علت دارا بودن پروتئین زیاد و چربی‌های غیر اشباع علاوه بر سالم بودن گزینه مناسبی برای پذیرایی عصرانه به شمار می‌روند. در اینجا تعدادی از دستور پخت‌های سالم و رژیمی را خدمت‌تان ارائه کرده‌ایم.

مواد لازم شامی:

لپه ۱/۵ لیوان، پیاز ۱ عدد متوسط، آرد نخودچی ۲ قاشق غذاخوری، پودر نان سنگک ۱ قاشق غذاخوری، پودر زیره ۱ قاشق چای‌خوری، نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه:

 لپه را که از شب قبل خیس داده‌اید با کمی آب روی حرارت بگذارید تا بپزد طوری که آب آن کاملا کشیده شود پس از خنک شدن آن را چرخ کنید پیاز را رنده کرده و آب آن را کاملا بگیرید و به همراه آرد نخودچی و پودر زیره به لپه چرخ شده اضافه کنید حال ادویه‌ها را به همراه پودر نان سنگک به سایر مواد بیفزایید و مخلوط را خوب ورز دهید تا خودش را بگیرد مواد به دست آمده را با قالب یا دست به شکل شامی در آورید و در سینی فر که قبلا آن را چرب کرده‌اید بچینید و درون فر با حرارت ملایم طبخ کنید.

مواد لازم شامی ترش: 

گوشت چرخ کرده گوسفندی ۳۰۰ گرم، لپه ۴۰۰ گرم، پیاز متوسط ۲ عدد، گوجه فرنگی ۴ عدد، تخم مرغ ۴-۶ عدد، نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم، آبغوره یا آبلیمو برحسب ذائقه

طرز تهیه:

 لپه را که از قبل خیسانده‌اید آب پز کنید به طوری که آب آن کاملا تمام شود سپس آن‌ها را چرخ کرده و با پیاز رنده شده گوشت نمک و فلفل و زردچوبه کامل مخلوط کنید سپس تخم مرغ‌ها را یکی یکی به آن‌ها اضافه کرده تا مایع شلی به دست آید داخل سینی فر را چرب کنید و با قاشق مایع آماده شده را روی آن بریزید و با ته قاشق روی آن را صاف کنید در صورت تمایل می‌توانید با مقداری روغن کنجد و با حرارت بسیار ملایم در تابه سرخ کنید. در صورت تمایل می‌توانید گوجه فرنگی‌ها را پوست کنده و خرد کنید و با مقدار کمی آب و روغن بپزید سپس نمک و آبلیمو یا آبغوره به آن اضافه کنید و بگذارید جا بیفتد شامی‌های سرخ شده را در تابه بچینید و از مایع آماده شده روی آن بریزید و بگذارید با حرارت ملایم بجوشد وشامی‌ها طعم ترشی به خود بگیرند.

مواد لازم کوکوسبزی:

 سبزی شامل تره، جعفری، گشنیز، شوید، شنبلیله، سیر تازه ۱ کیلو، پیاز متوسط ۱ عدد ، تخم مرغ ۸-۱۰ عدد، آرد ۱ قاشق غذاخوری، نمک و فلفل و زرد چوبه به اندازه لازم.

طرز تهیه:

 تخم مرغ‌ها را با سبزی خرد کرده پیاز رنده شده نمک و فلفل و آرد هم بزنید سپس روغن را داغ کرده و مواد را با قاشق در تابه ریخته روی آن را صاف کنید و پشت و روی آن را سرخ کنید می‌توانید از گردو و زرشک نیز در مرحله اول استفاده کنید.

مواد لازم کتلت تره: 

تره نیم کیلو، پیاز متوسط ۱ عدد، تخم مرغ ۵-۶ عدد، نمک و فلفل و زردچوبه به اندازه لازم.

طرز تهیه:

 تره و پیاز را خرد کرده و نمک و فلفل و زرد چوبه را به آن اضافه کنید بعد تخم مرغ‌ها را شکسته به مواد اضافه کنید و تمام مواد را خوب هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند سپس مخلوط را در تابه بریزید و دو طرف آن را سرخ کنید.

  • تره باعث قطع خونریزی می‌شود لذا مصرف این کوکو به افرادی که دچار بواسیر خونریزی دهنده یا خونریزی سایر نقاط بدن هستند توصیه می‌گردد.

مواد لازم کتلت شوید:

 شوید نیم کیلو، پیاز متوسط ۱ عدد، تخم مرغ ۵-۶ عدد، نمک و فلفل و زردچوبه به اندازه لازم.

طرزتهیه:

 شوید و پیاز را خرد کرده و نمک و فلفل و زردچوبه را به آن اضافه کنید بعد تخم مرغ‌ها را شکسته به مواد اضافه کنید و تمام مواد را خوب هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند درصورت دسترسی به برگ تازه بابونه می‌توانید بابونه را نیز به سبزی‌های کوکو تره یا شوید اضافه کنید سپس مخلوط را را در تابه بریزید و دو طرف آن را سرخ کنید.

  • این غذا برای بیماران دارای کبد چرب و چربی خون بالا توصیه می‌شود.

مواد لازم کتلت کرفس:

 ساقه کرفس ۵-۶ عدد، پیاز متوسط ۱ عدد، تخم مرغ ۲-۳ عدد، نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم.

طرز تهیه:

 ساقه‌های کرفس را ریز کرده و با پیاز و کمی آب بپزید به طوری که آب آن کاملا خشک شود تخم مرغ‌ها را داخل ظرف دیگری بشکنید و پیاز و کرفس پخته شده را به آن اضافه کنید سپس نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه کنید در تابه بریزید و سطح آن را صاف کنید و دو طرف آن را سرخ کنید در صورت تمایل می‌توانید سبزی کوکو به آن اضافه کنید.

مواد لازم کتلت کدو:

 کدو سبز متوسط ۵ عدد، پیاز متوسط ۱ عدد، تخم مرغ ۲-۳ عدد، نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم،

طرز تهیه:

 کدوها را پوست بکنید و با رنده درشت رنده کنید که زیاد آب نیندازد پیاز را نیز رنده کنید تخم مرغ‌ها را داخل ظرف دیگری بشکنید و پیاز و کدوهای رنده شده را به آن اضافه کنید سپس نمک و فلفل و زردچوبه به آن را اضافه کنید در تابه بریزید و سطح آن را صاف کنید و دو طرف آن را سرخ کنید در صورت تمایل می‌توانید سبزی کوکو نیز به آن اضافه کنید.

مواد لازم کوکو لوبیا سبز:

 لوبیا سبز ۱۰۰ گرم، هویج و سیب‌زمینی متوسط هرکدام ۲ عدد، تخم مرغ ۳-۴ عدد، پیاز متوسط ۱ عدد، مغز گردو ۱ قاشق غذاخوری، نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم.

طرز تهیه: 

لوبیا سبز را بعد از پاک کردن و شستن کاملا خشک کنید و به اندازه ۱ سانتی‌متری خرد کنید و با یک لیوان آب و نمک و زردچوبه بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه بپزد هویج و سیب‌زمینی را پوست بکنید و خرد کنید بعد از این مدت هویج خرد شده را اضافه کنید و ۱۰ دقیقه دیگر مواد را بپزید سپس سیب‌زمینی نگینی خرد شده را نیز اضافه کنید و بعد از ۵ دقیقه حرارت زیر مواد را خاموش کنید و صبر کنید مواد کمی سرد شود در ظرفی دیگر تخم مرغ‌ها را بشکنید و با چنگال هم بزنید تا مخلوط شوند.

بعد پیاز رنده شده ادویه و مغز گردو را به تخم مرغ‌ها اضافه و کاملا با هم مخلوط کنید سبزیجات پخته را به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید و با قاشق هم بزنید توجه کنید هم زدن به اندازه و شدتی نباشد که مواد را له کند بعد از مخلوط شدن مواد اگر احساس کردید مایه کوکو غلظت لازم را ندارد یک عدد تخم مرغ دیگر به مواد اضافه کنید مایه کوکو را داخل تابه بریزید روی آن را کاملا صاف کنید و صبر کنید تا کوکو کمی ببندد و بعد درب تابه را ببندید و با حرارت ملایم ۳۰ دقیقه زمان دهید تا کوکو کاملا مغز پخت شود و یک روی آن طلایی شود و بعد کوکو را در ظرف برگردانید تا روی دیگر آن هم طلایی شود و بعد کوکو را در ظرف مورد نظر منتقل کرده و برش بزنید.

مواد لازم کتلت هویج (ششرنکه جزر): 

هویج ایرانی یا زردک ۴ عدد، پیاز متوسط ۲ عدد، تخم مرغ ۲-۳ عدد، روغن حیوانی یا روغن زیتون، نمک و فلفل به اندازه لازم، رب انار برای چاشنی.

طرز تهیه:

هویج‌ها پس از شستن پوست کنده و رنده کنید در ظرف دیگری پیاز رنده شده را در روغن سرخ کنید سپس هویج رنده شده را به آن اضافه کنید در روغن تفت دهید تخم مرغ‌ها نمک و فلفل و رب انار را به آن اضافه کنید و بگذارید تا بپزد این غذا را هم می‌توانید به صورت کوکو بگذارید تا کاملا سفت شود و هم می‌توانید به صورت نیم بند با نان یا برنج مصرف نمایید.

  • این غذا بسیار لذیذ و مقوی نیروی جنسی است و مصرف ۲-۳ وعده در هفته برای افرادی که دچار نازایی و ضعف قوای جنسی هستند توصیه می‌شود.

مواد لازم کتلت تخم ماهی:

 تخم ماهی ۱۰۰ گرم، تره ۱۰۰ گرم،آرد ۱قاشق غذاخوری، زرده تخم مرغ ۵-۶عدد.

طرز تهیه: 

تخم ماهی را با تره خرد شده و زرده تخم مرغ و آرد کاملا مخلوط نمایید تا مایع یک دست شود سپس مایع را در روغن با حرارت ملایم سرخ کنید.

  • این کوکو بسیار مقوی و چاق کننده و مقوی نیروی جنسی است و مصرف آن برای کسانی که دچار کمبود اسپرم هستند توصیه می‌شود.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

منبع پارسی ونوس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.