راهنمای مشاهده برنامه‌هایی که بر مصرف باتری گوشی اندرویدی تاثیرگذار است

مصرف باتری را کنترل کنید

ممکن است گاهی متوجه کوتاه بودن زمان مصرف باتری گوشی شوید، می‌­توانید برنامه‌­هایی را که بر مصرف باتری گوشی تأثیر می‌گذارند را مشاهده کنید. صفحه نمایش باتری گوشی اندروید نشان می‌­دهد که باتری مصرف شده از کدام برنامه‌­ها و سرویس­‌های سیستم و دستگاه­‌های سخت‌­افزاری استفاده کرده است.

نحوه دسترسی به صفحه نمایش باتری

برنامه Settings را از منوی برنامه­‌ها باز کنید، در بخش Device روی گزینه Battery ضربه بزنید.

نمایش باتری و مصرف باتری گوشی

همچنین می‌­توانید از طریق پایین کشیدن نوتفیکیشن به پانل تنظیمات دسترسی پیدا کنید و روی آیکون Battery (یا Battery Saver در دستگاه‌های Oreo) ضربه بزنید تا به صفحه نمایش باتری برسید.

مصرف باتری گوشی و نوتیفیکیشن

صفحه نمایش باتری، زمان آخرین شارژ مصرف شده را نشان می‌­دهد. این ترفند برای گوشی یا تبلتی که تازه شارژ شده، مفید نخواهد بود. در حالت ایده‌آل، زمانی که دستگاه با کمترین باتری مواجه شده، صفحه نمایش باتری را بررسی کنید، تا بدانید کدام برنامه، اجزای سخت‌افزاری و سایر سرویس‌­های سیستم آخرین بار از شارژ استفاده کرده‌­اند.

در نسخه­‌های قدیمی­‌تر( Android Nugat و قبل از آن)، شما یک نمودار با اطلاعات تخلیه باتری را دریافت خواهید کرد، چندین تنظیمات باتری در بالای لیست ظاهر می‌­شوند، بنابراین شما باید به قسمت پایین بروید تا آن را ببینید.

نمودار مصرف باتری گوشی

در دستگاه‌­های سامسونگ، برای دسترسی به لیست برنامه­‌ها در منوی باتری روی دکمه Battery Usage ضربه بزنید. برای مشاهده جزئیات، می‌­توانید روی یک برنامه یا سرویس ضربه بزنید.

نمودار مصرف باتری گوشی

دریافت آمار پیشرفته باتری با برنامه‌­های شخص ثالث

در واقع اندروید اطلاعات بیشتری نسبت به مشاهده نحوه مصرف باتری توسط نمایشگر صفحه تنظیمات باتری جمع‌آوری می­‌کند. پیش از این، در نرم‌افزار آمار پیشرفته باتری، اجازه و دسترسی به این اطلاعات ممکن بود. پس از آن می‌­توانید آمار دقیق­‌تر باتری را مشاهده کنید. به عنوان مثال، شما می‌­توانید اطلاعات مورد استفاده از باتری را برای دوره­‌های زمانی که در صفحه باتری نمایش داده نمی‌­شود، مشاهده کنید.

برنامه اینستاگرام و مصرف باتری گوشی

متاسفانه گوگل این اجازه را از اندروید حذف کرد و برنامه‌­ها دیگر نمی‌­توانند آن را ببینند. اگر دستگاه اندروید  خود را روت کرده‌­اید، می‌توانید برنامه‌­ای مانند Battery Stats Better را برای مشاهده جزئیات بیشتر در مورد استفاده از باتری، نصب کنید. اما بدون روت، شما از اطلاعات ارائه شده از صفحه داخلی باتری اندروید محروم می­‌شوید، زیرا با این برنامه­‌ها نمی­‌توان جزئیات را مشاهده کرد.

هنوز هم چند راه وجود دارد که شما می‌­توانید آمار باتری در اندروید را دریافت کنید. برنامه مورد نظر ما برای دریافت اطلاعات دقیق در مورد باتری (بدون روت) AccuBattery است، که نگاه دقیق به سلامت باتری ارائه می­‌دهد. این برنامه‌­ای است که هرچه بیشتر از آن استفاده می­‌کنید، علاقه شما بیشتر شده و بسیار کاربردی است.

مصرف باتری گوشی و برنامه شخص ثالث

معرفی سخت‌افزارها و سرویس‌های سیستم

در Android Nugat و نسخه‌های پایین­تر، اطلاعات سخت‌افزاری و سیستم عامل در کنار لیست هر برنامه‌­ای که باتری را مصرف می­‌کند، نشان داده می‌­شود. در مدل Oreo، این نوع اطلاعات اضافی به طور پیش‌فرض تنظیم شده است که برای مشاهده آن، باید روی دکمه منو در سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید، سپس گزینه Show full device usage را انتخاب کنید. این گزینه به شما اجازه می‌‎­دهد که اجزای سخت‌افزاری و سرویس‌­های سیستم عامل را با استفاده از باتری مشاهده کنید. فقط به خاطر داشته باشید که این یک لیست جداگانه است و هیچ برنامه‌­ای که از باتری استفاده می­‌کنند را شامل نمی­‌شود!

 

همچنین، می­‌توانید با استفاده از آن، اطلاعات بیشتری در مورد یک جزء سخت‌افزاری یا سرویس‌­ها دریافت کنید. برنامه‌­ها خود شامل توضیحاتی هستند که از آنها هنگام استفاده از باتری استفاده می­‌کنند، البته ممکن است از باتری در هنگام استفاده از پس زمینه استفاده شود. در اینجا چند گزینه که موجب مصرف باتری می‌­شود را معرفی می­‌کنیم:

صفحه نمایشگر: میزان باتری مورد استفاده توسط صفحه نمایش و نور پس زمینه است. صفحه نمایش مقدار قابل توجهی از باتری را استفاده می­‌کند. شما می‌­توانید با کاهش روشنایی صفحه و تنظیم کردن گوشی برای زمانی که از آن استفاده نمی‌­کنید، میزان مصرف باتری را کاهش دهید.

وای فای: در مواقعی که به وای فای نیاز ندارید، می‌­توانید با غیرفعال کردن آن، میزان باتری باقی مانده را ذخیره کنید.

Android OS: این گزینه برای تمام مصرف باتری مورد استفاده سیستم عامل اندروید است که فرآیندهای در حال اجرا را مدیریت می­‌کند، با سخت‌افزار شما ارتباط برقرار می­‌کند و همه چیز را در سطح پایین نگه می­‌دارد.

Android System: با وجود اینکه با گزینه قبل نام مشابهی دارد، اما جدا از سیستم عامل اندروید است که نشان‌‍دهنده قدرت باتری مورد استفاده در مواردی مانند تنظیمات برنامه، دستگاه‌­های ورودی و سایر خدمات سیستم می‌­باشد. با فعال کردن battery saver mode، در مصرف میزان باتری صرفه­‌جویی کنید.

برنامه Google Play: این برنامه شامل انواع خدمات، از جمله خدمات Google Play، مدیریت حساب   Google  است. قابلیت battery saver mode می­‌تواند باتری مورد استفاده در برنامه­‌های پس زمینه را نیز کاهش دهد.

Users: اگر چند حساب کاربری بر روی گوشی یا تبلت اندروید خود نصب کرده‌­اید، برای هر کاربر در اینجا یک آیتم جداگانه User خواهید دید. صفحه battery usage، باتری مصرف شده توسط سایر حساب­‌های کاربری را نمایش می­‌دهد.

مصرف باتری گوشی و یوزرها

چگونه باتری را بر روی گوشی اندروید خود ذخیره کنید؟

همه ما می­‌دانیم که با پایین آوردن روشنایی صفحه نمایش و غیرفعال کردن وای فای و بلوتوث می‌­توان در میزان مصرف باتری صرفه‌جویی کرد. اما مهم است که بدانید از این ترفندهای ساده می­‌توان بیشتر بهره برد.

زمانی که پنجره باتری به شما اطلاع می­‌دهد که چه برنامه­‌ای بیشترین استفاده از باتری را داشته، می‌­توان آن برنامه را حذف یا جایگزین کرد. برنامه‌­هایی وجود دارد که مصرف باتری آنها بیش از حد بالاست مانند اپلیکیشن‌­های بازی. برخی از برنامه‌­ها نیز در پس­‌زمینه اجرا می­‌شوند و بر روی مصرف باتری بی‌تأثیر نبوده، حتی زمانی که از آنها استفاده نمی­‌کنید! امکان جلوگیری از اجرای برنامه‌­ها در پس‌زمینه وجود ندارد، اما ممکن است بتوانید در بخش تنظیمات، اجرای برنامه‌­های پس‌زمینه را غیرفعال کنید. در غیر اینصورت، می‌­توانید برنامه را حذف یا غیر فعال کنید و از یک جایگزین استفاده کنید.

اگر گوشی شما Android Oreo را اجرا کند، به شما این امکان را می‌­دهد که میزان مصرف باتری برنامه در پس‌­زمینه را نمایش دهد. همچنین برای غیرفعال کردن آن هیچ محدودیتی ندارید، اما برای اطلاع‌رسانی می‌­تواند مفید و کاربردی باشد.

دیگر ویژگی­‌های اندروید نیز می‌­تواند به شما در ذخیره انرژی کمک کند. حالت صرفه‌جویی در باتری دستگاه شما را به یک حالت محافظه‌کارانه‌تر نشان می­‌دهد و موجب افزایش طول عمر باتری می­‌شود. قابلیت Doze مربوط به دستگاه‌­های اندرویدی است، در واقع شیوه‌­ای از ذخیره­‌سازی انرژی باتری محسوب می­‌شود.

مصرف باتری گوشی و ذخیره باتری

صفحه نمایش باتری، باتری مصرف شده را  نشان می‌دهد، با این می‌­توانید در مصرف انرژی باتری صرفه‌­جویی کنید. اما متاسفانه گوگل دسترسی به اطلاعات دقیق‌تر باتری را محدود کرده است. با این حال، صفحه نمایش باتری اطلاعات زیادی را در اختیار کاربران اندرویدی می­‌گذارد.

ویژگی‌­های مشابه در ویندوز۱۰ ، اپل و آیپد و مک در دسترس هستند. شما می­‌توانید با استفاده از ترفندهای بالا طول عمر باتری خود را افزایش دهید.

منبع howtogeek.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.