کنیسه حییم تهران کجاست؟

این دروازه خداوند است، عادلان داخل خواهند شد

کنیسه حییم در سال ۱۲۹۲ شمسی در خیابان سی تیر ساخته شد. معمار این بنا استاد عزیز بنایان ملقب به استاد عزیز معمار از معماران مشهور عصر قاجار است.این اولین کنیسه شهری در تاریخ ایران بود و نتیجه تحولات سیاسی دوران مشروطه که طی آن یهودیان در مجلس دارای وکیل بودند. پس از جنگ جهانی دوم که لهستانی‌ها وارد ایران شدند، تعدادی از آنها در اطراف کنیسه حییم اقامت گزیدند و کنیسه دیگری در کنار این کنیسه ساختند که امروز آن هم در اختیار یهودیان ایرانی قرار گرفته است.

پس از وارد شدن از در آبی رنگی که روی آن به فارسی و عبری نوشته شده است: کنیسه حییم، وارد حیاطی می‌شوید با درختانی بلند و قدیمی و حوضی در میان که حس خانه‌های قدیمی را به شما می‌دهد. روی در ورودی سالن عبارتی با خط عبری و ترجمه فارسی نوشته شده است: این دروازه خداوند است، عادلان به آن داخل خواهند شد. در سالن بزرگ، چند لوستر قدیمی و تابلوهای بزرگی به زبان عبری نظر شما را به خود جلب خواهد کرد.

صندلی‌ها دورتادور رو به وسط سالن چیده شده‌اند و در میانه سالن مکعبی چوبی قرار دارد که محل قرائت متون مذهبی است. روی آن چند شمعدانی قرار دارد که هر یک مخصوص مراسم مذهبی خاصی است. این شمعدانی‌ها در تعداد شاخه‌ها با هم تفاوت دارند.

پشت جایگاه، پرده‌ای قرمز رنگ آویزان شده و بالای آن آیینه‌کاری‌های زیبایی قرار دارد. بالای این آیینه‌کاری‌ها اسم خداوند یا یهوه به زبان عبری با چراغ‌های نئونی آبی رنگ دیده می‌شود.

نشانی این کنیسه زیبا در خیابان سی تیر، کوی سیمی می‌باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.