کوچکترین آثار یادبود جهان را می شناسید؟

جاذبه‌های کوچک و دوست‌داشتنی دنیا

کوچک‌ترین بناها و آثار یادبود جهان خود به جاذبه‌هایی بزرگ تبدیل می‌شوند و جای خود را در دل گردشگران و مردم محلی باز می‌کنند. در ادامه می‌خواهیم این جاذبه‌های کوچک و دوست‌داشتنی را به شما معرفی کنیم:

یکی از کوچک‌ترین آثار یادبود عمومی جهان  در شهر تومسک روسیه قرار دارد؛ این اثر یک قورباغه‌ی کوچک برنزی است که در بالای یک سنگ صاف نشسته و طول این مجسمه تنها ۴۴ میلی‌متر است. این جاذبه‌ی کمیاب «اثر یادبود قروباغه‌ی مسافر» نام دارد و در سال ۲۰۱۳ در مقابل در ورودی یک هتل نصب شد. خالق این اثر «اولگ کیسلینسکی» می‌خواست اثر یادبودی بسازد تا به مسافران اهدا کند. به همین دلیل تصمیم گرفت که مجسمه‌ی قورباغه‌ی مسافر را بسازد چون فکر می‌کرد که این مجسمه می‌تواند به خوبی ایده‌ی او را به نمایش بگذارد.

آثار یادبود و قورباغه
این اثر یک قورباغه‌ی کوچک برنزی است که در بالای یک سنگ صاف نشسته و طول این مجسمه تنها ۴۴ میلی‌متر است

داستان قورباغه‌ی مسافر در روسیه بسیار مشهور است و نویسنده‌ی مشهور روسی، «وسوالاد گارشین» آن را نگاشته است. این قورباغه همان قورباغه‌ای است که با دندان‌هایش از شاخه‌ای آویزان شد و با لک‌لک‌ها پرواز کرد و زمانی که دید مردمی که روی زمین ایستاده‌اند و این صحنه‌ی عجیب را می‌بینند، لک‌لک‌ها را تحسین می‌کنند، نتوانست دهان خود را نگه دارد و این کار در نهایت باعث مرگ او شد.

قبل از پرده‌برداری از مجسمه‌ی قورباغه‌ی مسافر، افتخار کوچک‌ترین اثر یادبود جهان نصیب یکی دیگر از شهرهای روسیه، یعنی سنت پترزبورگ بود. این اثر، مجسمه‌ی برنزی ۱۱ سانتی‌متری از یک پرنده است و مردم محلی، بر اساس ترانه‌ای فورکلور روسی، آن را «Chizhik-Pyzhik» می‌نامند. این اثر در لبه‌ی رود «فونتانکا» روی سنگ‌دیواره‌ای قرار گرفته است. متاسفانه نسبت به مجسمه‌های بزرگی که در سراسر سنت پترزبورگ واقع شده است، این مجسمه کمتر مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

آثار یادبود و پرنده
این اثر، مجسمه‌ی برنزی ۱۱ سانتی‌متری از یک پرنده است
آثار یادبود و رود فونتانکا
این اثر در لبه‌ی رود «فونتانکا» روی سنگ‌دیواره‌ای قرار گرفته است

طبق سنت‌ها و رسومات محلی، اگر کسی بتواند یک سکه پرتاب کند، بطوری که روی لبه‌ای که این مجسمه قرار دارد، بیفتد و به داخل آب نیفتد، برایش خوش‌شانسی می‌آورد و خوش‌یمن است. نکته‌ی جالب توجه اینجا است که خود این مجسمه خوش‌شانس نیست و تا به امروز حداقل ۳ بار دزدیده شده است!

آثار یادبود و سکه و پرنده
اگر کسی بتواند یک سکه پرتاب کند، بطوری که روی لبه‌ای که این مجسمه قرار دارد، بیفتد و به داخل آب نیفتد، برایش خوش‌شانسی می‌آورد

بیرون از روسیه شاید کوچک‌ترین اثر یادبودی که وجود دارد، ۱۵ سانتی‌متر بوده و «Jarnpojke» یا «پسر آهنی» نام دارد. این مجسمه در حیاط خلوت کلیسای فنلاندی، در استکهلم سوئد قرار گرفته است.

آثار یادبود و پسر آهنی
این مجسمه در حیاط خلوت کلیسای فنلاندی، در استکهلم سوئد قرار گرفته است

مجسمه‌ی پسر کوچک بازوان خود را روی زانوهایش حلقه کرده و هنرمندی سوئدی به نام «لیس اریکسون» آن را در سال ۱۹۶۷ ساخته شده است. نام این اثر «پسر کوچکی که به ماه نگاه می‌کند» است اما مردم فقط آن را پسر آهنی می‌خوانند. پسر آهنی در طول سال هدیه‌های بامزه دریافت می‌کند. بعضی اوقات او را با شال و کلاه می‌توان دید. بازدیدکنندگان همچنین برای او سکه، میوه و سوشی روی نیمکت سنگی که او نشسته است، می‌گذارند.

آثار یادبود و پسر آهنی و شال و کلاه
پسر آهنی در طول سال هدیه‌های بامزه دریافت می‌کند

یکی دیگر از آثار یادبود کوچک جهان، (که کوچک‌ترین اثر یادبود لندن  است) ۲ موشی هستند که بر سر یک تکه پنیر با هم دعوا می‌کنند. این اثر بالای قرنیز یک ساختمان در گوشه‌ی کوچه‌ی «Philpot» در Eastcheap قرار دارد.

آثار یادبود و دو موش
۲ موشی که بر سر یک تکه پنیر با هم دعوا می‌کنند

تاریخ ساخت این اثر یادبود ۱۸۶۲ است. داستان این مجسمه از آنجایی آمده است که یک روز دو کارگر ساختمان بر سر این که یکی از آن‌ها غذای دیگری را دزدیده است، بالای داربست با هم درگیر شدند و این درگیری به یک تراژدی و مرگ آن‌ها تبدیل شد. بعدها معلوم شد که دزدان این ماجرا موش‌ها بودند! گفته می‌شود کارگران دیگری که آنجا کار می‌کردند، این مجسمه‌ی کوچک را به احترام آن دو کارگر روی ساختمان ساختند.

آثار یادبود و دو موش و پنیر
تاریخ ساخت این اثر یادبود ۱۸۶۲ است
منبع kojaro.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.