با روستای امامه آشنا شوید

روستای خوش آب و هوا در بخش شمیرانات

در سال ۱۳۸۰ روستای امامه به عنوان یکی از آثار ملی ایران به شماره ۳۹۷۲ به ثبت رسید. اگر می‌خواهید بدانید این اثر ملی کجاست و چگونه است، در ادامه همراه ما باشید:

روستای امامه در ۵ کیلومتری شرق تهران نرسیده به فشم قرار دارد. این روستا از خوش آب و هواترین روستاهای اطراف تهران است و در خود قلعه‌ای جای داده است به نام “قلعه امامه” یا “قلعه مازیار” که بیش از هزار سال قدمت دارد.

بر اساس مستندات تاریخی قلعه مازیار توسط مردآویج یا همان مازیار یکی از حاکمان سلطنت زیاریان ساخته شده است. روستای امامه به دلیل صعب‌العبور بودن پناهگاه بسیاری از حاکمان و تبعیدگاهی برای مبارزان مازندرانی و گرجستانی بوده است. معروف است ناصرالدین شاه نیز در زمان پادشاهی خود تابستان‌ها به این روستا می‌رفته است و یکی از همسران و در واقع سوگلی او انیس‌الدوله نیز از اهالی این روستا بوده است.

قلعه مازیار در روستای امامه

این روستا از چهار طرف توسط کوه‌ها محاصره شده است، به همین خاطر آب و هوای معتدل و آب گوارایی دارد. آب روستا از رود محلی و قنات و چشمه‌های نزدیک روستا تامین می‌شود. روستای امامه دو قسمت محله بالا و محله پایین دارد. خانه‌های قدیمی و تاریخی روستا، سقف‌های مسطح چوبی و معماری اعیانی دارند و دارای ورودی‌های زیبا و هشتی‌های سنتی مخصوص خانه‌های سنتی هستند.

در ساخت قلعه مازیار از سنگ لاشه، ساروج، ملات و گچ سنتی استفاده شده است. گرچه قسمت‌های زیادی از این قلعه تخریب شده است اما اتاق‌ها، برج و بارو، حصار دفاعی، غار، قنات، ارگ و جایگاه حاکم‌نشین آن باقی مانده است.

دور بودن و صعب‌العبور بودن این روستا، آن را از آلودگی‌ها مصون داشته است. اگر می‌خواهید از این روستای تاریخی و خوش آب و هوا دیدن کنید، از بزرگراه شهید بابایی به سمت شرق حرکت کنید و پس از گذشتن از میدان لشکرک و قائم، وارد جاده فشم شوید و بعد از ۱۵ کیلومتر رانندگی، پس از سه راهی اوشان، تابلوی روستای امامه را خواهید دید و حدود ۷ متر بالای جاده کوهستانی به قلعه خواهید رسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.