گشتی در غار یخ‌‍مراد در جاده چالوس

یخ‌های این غار مراد دل شما را می‌دهند

در این مطلب قصد داریم غار یخ‌مراد ، یکی از غارهای زیبای اطراف تهران را به شما معرفی کنیم.

شاید بسیاری از شما ندانید که جاده چالوس علاوه بر زیبایی‌هایی که در مسیر شمال به ما نمایش می‌دهد، مناظر بسیار زیبایی نیز در غارهای خود پنهان کرده، جاذبه‌هایی که برای تماشای آنها باید اندکی به زیرزمین رفت.

غار یخ‌مراد از غارهای منحصر به فرد ایران است که در جاده چالوس-کرج قرار دارد. گفته می‌شود قدمت آن به ۵۰ تا ۲۳۰ میلیون سال پیش می‌رسد. ویژگی که این غار را خاص کرده است، این است که قندیل‌های استالاگمیت و استالاگتیک آن نه از جنس آهک که از جنس یخ است.

غار یخ‌مراد در ارتفاع ۲۶۴۰ متری از سطح دریا قرار دارد و بسیار بزرگ است. دهانه غار سه متر طول و هشت متر ارتفاع دارد، سه تالار، یک برکه و یک آبشار یخ زده دارد.

قندیل یخی غار یخ‌مراد

مردم محلی این غار را مقدس می‌دانند و معتقدند یخ‌های آن مراد می‌دهد، و دلیل نامگذاری آن نیز شاید همین بوده است. از سوی دیگر گفته می‌شود این یخ‌ها برای درمان بیماری‌های مختلف و همچنین نازایی خانم‌ها شفابخش است.

تالار اول دارای قندیل‌های چشمگیر است. ابعاد تالار دوم ۲۰ در ۲۵ متر و ۱۰ متر ارتفاع است و دو دهلیز دارد. تالار سوم نیز مرتفع‌ترین سقف غار را دارد. در تالار سوم دو دخمه وجود دارد. دخمه اول پوشیده از یخ است با برکه یخ‌زده و آبشار یخی. دخمه دوم نیز برکه یخی دارد.

غار یخ‌مراد در چهار طبقه می‌باشد. غارسنگ‌های آن به شکل نخود و گل کلم در جای جای غار خودنمایی می‌کنند. تعداد طبقات غار، تزیینات آهکی اندک آن در مقایسه با سایر غارها و درجه دمای داخل غار آن را از سایر غارها متمایز کرده است. معمولا دمای داخل غارها، ۱۰ درجه از بیرون بیشتر است اما غار یخ‌مراد به دلایلی از جمله جنس کانی‌ها، منافذ بین فضای درون و بیرون غار و ارتفاع زیاد غار از سطح دریا سردتر از بیرون است.

داخل غار یخ‌مراد

دسترسی به این منطقه از مسیر محور کرج-چالوس است. پس از طی ۷۰ کیلومتر نرسیده به گچسر، از قسمت تابلوی روستای کهنه‌ده وارد جاده فرعی می‌شوید. به یک دوراهی برمی‌خورید که راه سمت راست شما را به غار رهنمون می‌کند. باید کمی پیاده‌روی و کوهنوردی سبکی انجام دهید تا به غار برسید.

ماه‌های اسفند و فروردین بهترین زمان برای سفر به غار یخ‌مراد است. در سفر به این غار، هدلامپ، کفش مناسب و لباس گرم همراه داشته باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.