چگونه گل حسن یوسف را نگهداری کنیم؟

گل حسن یوسف به نام ملكه‌ای با دنباله‌های قرمز شهرت دارد

گل حسن یوسف همان‌طور که از نامش پیداست، گلی خوش رو و زیبا در رنگ‌ها و شکل‌های متفاوت و جذاب است. حتما دقت کرده‌اید که این گیاه اسم فارسی خودش را از نام حضرت یوسف(ع) که به زیبارویی مشهور بود، گرفته است. حسن‌یوسف از خانواده نعناعیان است. گل‌هایش مثل گل‌های نعناع و پونه‌های کنار جوی آب‌ها در یک سنبله جای گرفته است اما برگ‌هایش در زیبایی، از گل‌ها پیشی گرفته‌اند. البته این گل در بیشتر کشورهای غربی با نام «ملکه‌ای با دنباله‌های قرمز» شهرت دارد. شاید در نگاه اول حسن‌یوسف خیلی شبیه به اجداد وحشی‌اش که همان گزنه‌ها هستند، به نظر برسد اما خوشبختانه آنچنان خودش را با شرایط باغچه و آپارتمان همراه کرده که نه‌تنها آسیبی به بدن نمی‌رساند، بلکه می‌تواند به‌عنوان یک گل آپارتمانی بسیار محبوب انتخاب خوبی برای نگهداری باشد.

نکاتی که درباره گل حسن یوسف باید رعایت کرد 

 میزان درجه حرارت مورد نیاز 

در روز ۳۰-۲۵ درجه سانتی‌گراد و در شب ۲۵-۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

میزان آبیاری 

آبیاری بصورت دائمی و خاک باید همیشه مرطوب باشد

نوع خاک 

نصف پیمانه خاک رس و یک پیمانه خاک برگ و یک پیمانه ماسه شکسته می‌باشد.

هرس 

چون گل حسن یوسف دارای رشد سریعی می‌باشد جهت جلوگیری از رشد سریع و بی‌قواره شدن آن بایستی جوانه انتهای نوک ساقه را هر زمان که لازم شد قیچی کنید.

روش تکثیر 

گل حسن یوسف را می‌توان در تمام فصول به روش قلمه زنی ساقه در محیط کنترل شده تکثیر نمود.

از لحاظ نیاز نوری این گیاه روزانه چهار ساعت و بیشتر به نور مستقیم خورشید نیاز دارد و از لحاظ نور مصنوعی به میزان ۸۰۰ شمع در مدت ۱۲ ساعت در روز به نور نیاز دارد. لازم به ذکر است که در صورت فراهم نبودن شرایط نوری این گیاه به حالت علفی یا سبز کامل در می‌آید که در این صورت از جذابیت و زیبایی آن کاسته می‌شود. حسن یوسف‌ها به خاطر زیبایی رنگ برگ‌هایشان هم درون آپارتمان و هم در بیرون در ردیف گیاهان پرارزش و دوست داشتنی می‌باشند. در ضمن قلمه‌های این گیاه در بهار و تابستان به راحتی در آب ریشه‌دار می‌شوند. انواعی از آنها با رنگ‌های صورتی و قرمز و رنگ ارغوانی، قرمز و سبز تحت عنوان ملکه دنباله قرمز وجود دارند. تمام انواع حسن یوسف به راحتی در آب ریشه‌دار می‌شوند و می‌توانند در آب خالص هم به خوبی رشد کنند. حسن یوسف به نور زیاد، گرمای زیاد، آبیاری فراوان، رطوبت هوای ۵۰ تا ۷۰ درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد.« آبیاری حسن یوسف به دلیل این که در معرض تابش نور خورشید است معمولا یک روز در میان صورت گرفته ولی اگر حسن یوسف در محلی که نور کم دارد و یا زیاد گرم نیست، باشد هفته‌ای دو بار آبیاری کافی است». کود مورد نیاز حسن یوسف را می‌توان به میزان، ۳ گرم در لیتر، هر دو هفته یکبار، از فروردین تا مهر ماه، مورد استفاده قرار داد و مخلوطی از خاک باغچه،خاکبرگ و ماسه، خاک مناسب رشد این گیاه است. گیاه حسن یوسف با دو روش قلمه زدن مستقیم و ریشه دهی در آب، تکثیر می‌شود. از اواسط تابستان تا اواخر پاییز، قلمه‌های انتهایی ساقه را به اندازه ۵ تا ۸ سانتیمتر، به آرامی جدا نموده وسعی کنید ساقه‌های نازک و گوشتی قلمه را فشار ندهید. می‌توان برای تسریع در امر ریشه زایی از پودر هورمون ریشه زایی استفاده کرد، اگرچه خیلی هم لازم نیست. سپس قلمه‌ها را در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست گلدانی قرار دهید که دمای ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد و نور مناسب داشته باشد. 

مراقب باشید که هرگز خاک گلدان خشک نشود. قلمه‌ها را بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز در معرض تابش مستقیم خورشید قرار دهید. زمانی که قلمه‌ها ریشه داد آنها را بیرون آورده و در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر حاوی کمپوست با پایه پیت قرار دهید. باید دقت کنید که ریشه‌ها شکسته یا کنده نشود. این گیاه گرچه دائمی است ولی هنگام فصول سرد اگر خارج از گلخانه یا آپارتمان نگه داری شوند از بین خواهند رفت.

حسن یوسف گلی متنوع، ارزان، صبور 

گل حسن یوسف

وقتی گل حسن‌یوسف را با خود به خانه بردید، می‌تواند خیال‌تان راحت باشد که یک گل دایمی و همیشگی در خانه خواهید داشت. این گل با رنگ برگ‌های متنوعی که دارد، از زمره متنوع‌ترین طرح و رنگ‌های گیاهان آپارتمانی و باغچه‌ای است که نگهداری آن هم چندان مشکل نیست. کسانی که حسن‌یوسف را برای فروش پرورش می‌دهند، از بذر استفاده می‌کنند ولی این گیاه قابلیت آن را دارد که خیلی راحت در خانه تکثیر شود. حسن‌یوسف باید یا در باغچه‌ای روشن و با نور غیر مستقیم خورشید باشد یا در گلدان در تراس شمالی آپارتمان.

هرس کردن رشد گل حسن یوسف را بهتر می‌کند 

گل حسن یوسف

حسن‌یوسف از آن دسته گل‌هاست که شما را به‌شدت قیچی به دست می‌کند. به‌خصوص در فصل‌های گرم سال اگر رشد مناسب و مطلوبی داشته باشد، شاخه‌ها خیلی سریع سر به بالا می‌کشند و شما را مجبور می‌کنند برای حفظ شکل اصلی گلدان، هر دو هفته یک‌بار آن را هرس کنید. جالب اینکه هرس برای این گیاه بسیار هم ضروری است و رشد آن را بهتر و بیشتر می‌کند. گل‌های حسن‌یوسف جذابیت چندانی ندارند و هرس سرگل‌ها می‌تواند برگ‌ها را به رشد بیشتر راغب کند. از جای بریده شده جوانه‌های جانبی شروع به رشد و نمو می‌کنند و گلدان‌تان همیشه سر حال و در شکل و فرم متقارن و زیبا باقی می‌ماند. شاخه‌های بریده شده به سرعت ریشه می‌دهند. آنها را در گلدان‌های کوچک‌تر بکارید و به دوستان‌تان هدیه بدهید. چه هدیه‌ای بهتر از یک گلدان کوچک حسن‌یوسف!

آفت گل حسن یوسف 

شپشک آردآلود بزرگ‌ترین دشمن حسن‌یوسف در آپارتمان است. البته در گل‌هایی که در حیاط کاشته می‌شوند، گاهی شته‌ها هم مشکل ایجاد می‌کنند. اگر فقط چند جای گیاه‌تان حالت آردی به خودش گرفت و متوجه شدید که حشره‌های خیلی ریز و سمج به ساقه‌ها و برگ‌ها چسبیده‌اند، می‌توانید برگ‌ها را زیر آب ولرم بشویید تا این آفت‌ها از ساقه جدا شوند. اگر جدا نمی‌شوند به کمک یک گوش پاک کن که روی آن مایع ظرفشویی مالیده‌اید، این حشرات را جدا کنید و سپس ساقه را با آب شست‌وشو دهید. اگر در نهایت شپشک‌ها با تعداد زیاد حمله و خیلی روی گیاه رشد و توسعه پیدا کرده‌اند، شک نکنید و خیلی سریع همه ساقه‌ها و برگ‌ها را تا سطح خاک هرس کنید. برگ‌ها و شاخه‌های جدید دیگر آفت نخواهند داشت. حسن‌یوسف نسبت به هرس شدید، مقاوم است.

خودتان باغبانی کنید 

گل حسن یوسف

حسن‌یوسف آب و هوای مرطوب گلخانه‌ها را دوست دارد و به‌شدت با این شرایط سازگار می‌شود اما یادتان باشد اگر گلدانی را از شرایط گلخانه‌ای به اتاق یا تراس آپارتمان منتقل کردید، چند هفته‌ای به آن زمان بدهید تا بتواند خود را با شرایط جدید وفق دهد. بد نیست برای اینکه گلدان سرحالی داشته باشید، از همان ابتدا شروع به گرفتن قلمه از گلدان اصلی کنید و تعدادی گلدان فرعی را خودتان بسازید. این گلدان‌های فرعی معمولا چون در آب و هوای اتاق یا تراس آپارتمان رشد و پرورش پیدا کرده‌اند، دوام بهتری هم خواهند داشت.

پاسخ به سوالات و مشکلات رایج نگهداری گل حسن یوسف: 

  • ساقه حسن یوسف دراز شده است: اگر ساقه گل شما بسیار بلند شده است، چنانچه گیاه جوان باشد، دلیل آن نور ناکافی و عدم انجام هرس در نوک ساقه گیاه بوده است که باید در اسرع وقت انجام شود. ولی چنانچه گیاه پیر باشد، این عارضه معمولی است.
  • برگ‌ها خشک شده و می‌ریزد: دلیل آن خشکی و گرمی هواست. دفعات آبیاری را بیشتر و حجم آن را کمتر کنید. گاهی در تابستان ضرورت دارد هر روزی یا روزی دو مرتبه گیاه آبیاری گردد.
  • برگ‌های پایین زرد شده و می‌ریزد: آبیاری زیاد است، آبیاری را کم کنید و زهکش گلدان را بازدید کنید.
  • نقاط سوخته روی برگ بوجود آمده: علت آن می‌تواند غبار پاشی جلو آفتاب و یا نور مستقیم آفتاب باشد.
  • گیاه خود را انداخته و حالت پژمرده دارد: عوامل مختلفی عامل آن است. تشنگی یا آبیاری زیاد، سرما یا کمبود نور و یا از همه مهمتر نور مستقیم خورشید می‌تواند علت آن باشد!! شرایط را مجددا بررسی کنید.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب 

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظر
  1. Masoud می گوید

    گیاه حسن یوسف به نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد. نور مستقیم باعث بیحالی این گل میشود

  2. زهره می گوید

    برگهای حسن یوسف من قبلا درشت بود ولی چند بار که قلمه زدم برگهای ریز میدهد علت چیست؟؟؟؟ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.