گل رز توده یخی را بیشتر بشناسید

گونه جالب و زیبایی از گل رز

قرار گرفتن گل­‌های خوش‌بو در کنار شاخ و برگ زیبا، کمک کرده است که این گل‌­ها در بستر گل­‌ رز و یا در باغ، بسیار خیره‌کننده به‌نظر برسند. زمانی‌که در مورد گل رز توده‌یخی صحبت می‌­کنیم ممکن است در نگاه اول کمی گیج‌کننده باشد؛ پس اجازه دهید کمی در مورد این نوع از گل­‌های رز توضیح دهیم.

انواع گل‌­ رز توده یخی

 اولین گل رز توده ­یخی توسط Reimer Kordes در آلمان پرورش پیدا کرد و در سال ۱۹۵۸ به‌دنیا معرفی شد. این بوته رز دارای گل­‌های سفید و رایحه­‌ی قوی به‌همراه مقاومت بالا در برابر بیماری‌ها است. گل‌­های سفید این نوع از رزها بسیار درخشان هستند طوری‌که به‌سختی می­‌توان از آن‌ها عکس خوبی گرفت. هم‌چنین این‌گونه از گل‌­های رز، در برابر سرمای زمستان نیز مقاوم هستند که همین امر موجب محبوبیت این گل­‌ها شده است.

گونه­‌ی جدیدی از گل رز توده‌‌ ­یخی: 

گونه جدید این رزها در سال ۲۰۰۲ دوباره توسط مرکز تولید رز کردس (kordes) در آلمان و توسط Tim Hermann Kordes، معرفی شد. این‌گونه از رز ها به‌عنوان رزهای گل‌فروشی و هیبرید رز چای به‌حساب می‌­آیند اما با این وجود هم هنوز رزهای سفید زیبایی هستند. عطر این گونه­‌ی جدید در مقایسه با گونه­‌ی اصلی، ملایم­‌تر است. در سال ۱۹۱۰ در انگلستان، نوعی از رز گل سرخی معرفی شد که نام رزهای توده‌یخی را با خود یدک می‌­کشید؛ هرچند که به‌نظر نمی‌­رسد که این رز گل سرخی ارتباطی با بوته رزهای توده یخی کردس، داشته باشد.

هم‌چنین گونه­‌ی دیگری از رزهای توده ­یخی وجود دارد که حالت بالا رونده داشته و در سال ۱۹۶۸ در انگلستان، معرفی شد. به‌نظر می‌­رسد که این‌گونه نوعی نمایشی از گونه اصلی در مرکز تولید گل کردس در کشور آلمان باشد. این‌گونه از رزها نیز در برابر سرما مقاومت بالایی دارند و دارای گل­‌های سفید رنگ خوش‌بو هستند. گل­‌های این گونه­‌ی بالا رونده، تنها بر روی شاخه­‌های قدیمی وجود دارند بنابراین در زمان چیدن و هرس ­کردن آن‌ها بسیار مراقب باشید. هرس ­کردن بیش از اندازه­‌ی این رزها به معنای از دست دادن فصل شکوفایی گل­‌ها است. به صورت جدی توصیه می‌­شود که بوته­‌های این گل­‌ها را حداقل پس از گذشت دو سال از رشد آن‌ها، هرس کنید و اگر مجبور به انجام این کار هستید، قسمت کم و ناچیزی از آن‌ها را هرس کنید.

گل‌­ رز توده یخی، امروزه  به رنگ­‌های صورتی، بنفش پر رنگ و قرمز پر رنگ موجود هستند. رز سرخابی، نوع نمایشی از رز اصلی است. گل‌برگ‌­های این رز به رنگ سرخابی روشن فوق العاده‌­ای است که گویی توسط یک نقاش معروف رنگ‌آمیزی شده است. این‌گونه نیز همانند بوته­‌ی گل رز اصلی دارای مقاومت بالا و عادات رشد مشابه است و به‌خصوص در گرمای تابستان هم‌زمان می‌­تواند دسته‌­هایی از رزهای سفید رنگ را نیز ، تولید کند. گونه‌­ی صورتی درخشان نیز شبیه به گونه­‌ی رزهای سرخابی است با این تفاوت که این رزها طیف­‌های گسترده‌­تری از رنگ صورتی را دارا هستند. به‌طور مثال، این‌گونه از رزها، در بعضی مناطق آب و هوایی، دارای نوعی از رنگ صورتی خامه­‌ای هستند. رزهای درخشان همانند انواع دیگر رز های توده­‌یخی، دارای مقاومت بالا در برابر سرما و بیماری‌ها هستند. رایحه­‌ی این گل شبیه به بوی ملایم عسل است.

گل رز توده ­‌یخی بورگاندی Burgundy، دارای گل­‌های بنفش پر رنگ با رنگی کمی روشن‌­تر در لبه‌­ی گل‌برگ‌ها هستند و در برخی مناطق نیز به رنگ‌­های قرمز تیره نیز دیده شده­‌اند. رزهای بورگاندی به شیوه‌ای، نوع نمایشی رزهای صورتی درخشان هستند. حتی گونه­‌ی دیگری از رز­های توده یخی وجود دارد که مخلوطی از رنگ زرد است و به رز توده‌­ی یخی طلایی معروف است. این رز در سال ۲۰۰۶ معرفی شد و دارای رایحه‌­ای ملایم و خوشایند است. هم‌چنین شاخ و برگ این قبیل از رزها، همانند چیزی که از یک بوته رز توقع می­‌رود، به رنگ سبز براق است.

به‌نظر می‌­رسد که رز طلایی هیچ‌گونه خویشاوندی با رزهای دیگری که در این مقاله بیان شد، ندارد. هر‌چند که گفته شده است که این رز به‌خودی خود دارای مقاومت بالایی است. اگر به‌دنبال بوته­‌ی رزی هستید که در هر شرایطی سخت و مقاوم است و در برابر بیماری‌ها نیز از خود مقاومت نشان می دهد، نوع اصلی رزهای توده یخی و خویشاوندان وابسته به این رز، باید حتما در لیست شما قرار بگیرد. این قبیل از رزها، انتخابی بسیار عالی برای دوست‌­داران گل رز هستند.

منبع parsegard.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.