با گوشی هوشمند خود مثل حرفه­‌ای­‌ها عکس بگیرید

در عکاسی حرفه‌­ای، قانون اول تمیز کردن لنز گوشی است

در این چند سال اخیر، دوربین گوشی­‌های هوشمند پیشرفت خوبی داشته است و جایگزین دوربین­‌های دیجیتال شده­‌اند. بنابراین، این روزها، مهترین سبک عکاسی، به عکاسی با موبایل شکل گرفته است. در ادامه به معرفی چند نکته و ترفند می‌­پردازیم که می‌­تواند به شما در عکاسی با گوشی کمک کند.

اول از همه لنز گوشی را تمیز کنید

عکاسی با گوشی

در عکاسی حرفه‌­ای، قانون اول تمیز کردن لنز گوشی است. گوشی موبایل زمان زیادی را در فضای بسته مانند جیب و کیف، سپری می­‌کند و درنتیجه کثیف می­‌شود. لنز کثیف، تأثیر زیادی روی کیفیت عکس‌­ها می­‌گذارد. برای تمیز کردن، از دستمال مخصوص استفاده کنید.

با یک گوشی هوشمند خوب شروع کنید

 

کیفیت دوربین گوشی­‌های هوشمند، طی چند سال گذشته، از تغییرات بسیاری برخوردار بوده است. هنگام خرید گوشی، کیفیت دوربین را در اولویت قرار دهید.

از قانون یک سوم استفاده کنید

عکاسی با گوشی از جانوران

گوشی‌­های هوشمند سبک، دارای صفحه نمایش بزرگی هستند که امکان تنظیم تصویر را در موقعیت­‌های خاص ممکن می­‌کند. زمانی که عکس در وسط کادر باشد، از پویایی آن کم می­‌شود. بنابراین، بهترین روش، استفاده از قانون یک سوم است. در iOS ، به تنظیمات رفته و Grid را فعال کنید تا یک پوشش از قانون یک سوم در تنظیمات دوربین گوشی ایجاد شود. اکنون، می­‌توانید تصویر خود را بهتر تنظیم کنید و عکس را در جهت خطوط قرار دهید. در گوشی اندروید، به مسیر Settings > Apps > Camera رفته و Grid Lines را انتخاب کنید.

بر اساس قانون یک سوم، سوژه در مرکز قرار ندهید، بلکه در یک سوم از کادر قرار دهید تا در عکس جلوه بیشتری ایجاد شود.

از قابلیت زوم دیجیتال استفاده نکنید

 

اکثر گوشی­‌های هوشمند به قابلیت زوم مجهز هستند، پس از زوم، تصویر به صورت برش خورده به نمایش درمی‌­آید که از کیفیت عکس کاسته می­‌شود. اگر قصد دارید از اجسام دورتر نسبت به خودتان، عکس بگیرید، از زوم دیجیتال استفاده نکنید.

نوردهی گوشی را تنظیم کنید

عکاسی از طبیعت با گوشی

هنگام عکاسی با موبایل، بهتر است فلاش را فراموش و به دنبال نور طبیعی باشید. بسیاری از افراد تصور می­‌کنند عکس با فلاش گوشی، خوب از آب درمی‌آید، ولی این کار همیشه به بهتر شدن کیفیت عکس کمک نمی­‌کند.

برای روشن کردن سوژه، از نور محیط استفاده کنید. اگر به هیچ وجه، امکان گرفتن یک عکس با نور طبیعی وجود نداشت، از نور مصنوعی همانند شمع و چراغ استفاده کنید. در نتیجه، استفاده از هر نوری به جز فلاش گوشی، تأثیر بهتر خواهد داشت.

مراقب حافظه گوشی باشید

برای اینکه با خیال راحت به عکاسی با موبایل بپردازید، فضای زیادی جهت ذخیره‌­سازی عکس اختصاص دهید. می‌­توانید از سرویس‌های ابری Google Photos یاiCloud  استفاده کنید.

جهت عکاسی با موبایل از سه پایه استفاده کنید

عکاسی با گوشی و سه پایه

اگر قصد دارید به صورت عکاسی حرفه‌­ای مشغول شوید، باید همه ابزارهای آن را بشناسید تا در مواقع خاص، مناسب­‌ترین گزینه­ را انتخاب کنید. یک سه پایه کوچک برای ثابت نگه داشتن دست­، مفید است و می­‌تواند به کیفیت عکس، کمک کند. در بازار سه پایه­ جیبی با ابعاد متفاوت وجود دارد که به راحتی قابل حمل است.

کنترل شاتر از راه دور

هنگام عکس گرفتن، با ضربه زدن روی دوربین، هر چقدر هم که دقیق باشید، دست و صفحه گوشی لرزش خواهد داشت و بر روی عکس تأثیر می‌­گذارد. با تنظیم تایمر نیز ممکن است لحظه مدنظر ثبت نشود. برای بهتر شدن عکس، از نرم‌افزارهایی جهت کنترل از راه دور استفاده کنید. ابزارهای زیادی وجود دارد که استفاده از آنها راحت است. در صورت آماده بودن سوژه، به راحتی از راه دور، عکس خود را بگیرید.

استفاده از حالت پرتره

عکاسی از غذا با گوشی

حالت پرتره شامل موارد بسیاری است، از چهره گرفته تا نورپردازی! اما زمانی که در مورد حالت پرتره موبایل­‌های هوشمند صحبت می­‌کنیم، مهم­ترین ویژگی این است که دستگاه به خوبی سوژه را تشخیص دهد و اطراف آن را شناسایی کند.

برای ثبت عکس­‌های پرتره، باید نور محیط و سوژه را در بهترین حالت ممکن انتخاب کنید و در صورت نقص از روتوش استفاده کنید. برخی از گوشی­‌ها عکس را روتوش می­‌کنند تا بدون نقص شود.

قرار گرفتن در معرض نور را تنظیم کنید

ابتدا محیط مناسب را انتخاب کنید، قرار گرفتن در معرض نور، کیفیت عکس­‌ها را دوچندان می­‌کند. عکاسی حرفه­‌ای، معمولا روشن شدن یا تاریک شدن یک صحنه را بااهمیت می­‌داند.

این ویژگی بر روی هر گوشی متفاوت است. در آیفون، سمت راست روی نماد خورشید بزنید و در اندروید از نماد +/- برای تنظیم نوردهی استفاده کنید.

نقاط قوت و ضعف دوربین گوشی را بشناسید

یکی از نکاتی که در عکاسی با گوشی  باید مورد توجه قرار دهید، مزایا و معایب دوربین گوشی است. قابلیت تصویربرداری دوربین­‌های هوشمند، بسیار چشمگیر است. ما در عکاسی حرفه­‌ای مشاهده کرده‌­ایم که چطور زمینه تصاویر را تار می­‌کنند، علاوه بر این، هزاران اپلیکیشن ویرایش عکس وجود دارد که به راحتی کیفیت عکس را تغییر می‌­دهد و به شما در عکاسی با موایل کمک می‌­کند. بنابراین بهتر است مزیت­‌های خوب دوربین گوشی خود را شناسایی کنید تا در مواقع حساس، بهترین استفاده را از ابزارها ببرید و با معایب آن کنار بیایید.

یک لنز جانبی را امتحان کنید

استفاده از لنز جانبی در عکاسی با گوشی

دوربین گوشی شما مطمئناً دارای یک لنز است، البته برخی از مدل­‌ها، دو لنز ارائه می­‌دهند. لنزهای جانبی باکیفیت، شامل هزینه هستند که می‌­توانید برای بهتر شدن عکس‌­ها، این روش را امتحان کنید. عکس فوق با استفاده از آیفون ۴S  ضبط شده است و یکی از نکات کلیدی که باید بخاطر بسپارید، این است که وقتی از این لنز استفاده می‌­کنید ، برای دستیابی به تمرکز بیشتر، لازم است که حدوداً ۱۲-۱۵ میلی‌متر از سوژه خود فاصله داشته باشید. این نوع لنزها برای عکاسی به سبک ماکرو نیز مناسب هستند. در عکاسی ماکرو جزئیاتی از شیء دیده می­‌شود که با چشم معمولی نمی­‌توان دید.

میکروفون را به امکانات گوشی خود اضافه کنید

هنگام فیلمبرداری، ضبط صدای مناسب از فیلم نیز مهم است. میکروفون داخلی گوشی، برای برقراری تماس تلفنی منظور شده است. می‌­توانید یک میکروفون را که مستقیماً به درگاه USB یا Lightning وصل می­‌شود، را مورد استفاده قرار دهید.

اپلیکیشن­‌های حرفه‌­ای ویرایش عکس را بیابید

پس از ثبت عکس، برای بالا بردن کیفیت، حتما به یک اپلیکیشن جهت ویرایش، نیاز خواهید داشت. خوشبختانه، اپلیکیشن ویرایش عکس بسیاری وجود دارد که VSCO و Snapseed  بهترین آن است. البته ویرایشگر، تنها می‌­تواند به بهتر شدن عکس کمک کند اما عکس بد را به بهترین عکس تغییر نخواهد داد.

از برنامه‌­های جانبی دوربین گوشی استفاده کنید

اپلیکیشن های عکاسی با گوشی آیفون

بله، گوشی‌­های هوشمند دارای قابلیت­‌های داخلی هستند. بسیاری از برنامه­‌های دوربین، فیلتر، نوردهی و امکان کنترل تصویر نهایی را ارائه می‌­دهند که با شناخت و استفاده از آنها، می­‌توانید کیفیت عکس‌­ها را بهبود دهید.

هنگام عکاسی با گوشی، همانند دوربین DSLR  رفتار کنید

درست است که این دوربین‌­ها از نظر فنی در سطح DSLR قرار ندارند، ولی اگر نحوه‌­ی استفاده از آن را بدانید، می­‌توانید بهترین عکس‌­ها را با گوشی خود ثبت کنید. عکس‌­های بسیاری در اینستاگرام و فیس‌بوک می‌­بینیم که همه را غافلگیر می­‌کند، اکثر عکس­‌ها با گوشی موبایل گرفته شده است. عکاس حرفه­‌ای به فکر گرفتن عکس نیست، بلکه در حال فکر کردن به شکار لحظه‌­ها است. اگر می­‌خواهید مردم را با عکس‌­های گوشی، تحت تأثیر قرار دهید، ابتدا باید گوشی هوشمند خود را بیشتر شبیه به دوربین تصور کنید تا گوشی همراه.

همانطور که مشاهده می­‌کنید، در عکس بالا، انعکاس غروب آفتاب در پشت سر بطری زیبایی آن را دو چندان کرده است.

استفاده از فیلترها

فیلنر در عکاسی با گوشی

بسیاری از مردم، فیلترهای نامناسبی را استفاده می­‌کنند که سبب پایین آمدن ارزش هنری می­‌شود. با فیلتر مناسب و حرفه­‌ای می­‌توانید تصویر ثبت شده را پردازش کنید و جلوه خاصی به عکس بدهید. نرم‌افزار زیادی برای اعمال فیلتر وجود دارد که بهترین آنها، نرم‌افزار Pixlr، VSCO، Snapseed است.

از عکس ثبت شده لذت ببرید و به اشتراک بگذارید

در نهایت بهترین لحظه عکاسی با موبایل، به اشتراک گذاشتن خلاقیت‌های خود در جهان، ختم می­‌شود. از عکس ثبت شده، علاوه بر لذت بردن، آن را با اطرافیان خود به اشتراک بگذارید.

منبع digital-photography-school.com pcmag.com time.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.