برای سفر کجا برویم؟

پیش از تصمیم گیری برای سفر این مراحل را طی کنید

انتخاب جایی برای سفر گاهی کار بسیار سختی است. اما می توانید بر اساس روشی عقلانی انتخاب های خود را محدود سازید. اولین قدم فکر کردن به این است که جایی انتخاب کنید که به شما و بقیه خوش بگذرد. در مرحله بعد میزان پول و زمانی که در اختیار دارید انتخاب شما را محدودتر می سازد. در نهایت اینکه سفر در چه ماه از سال انجام گیرد و سهولت سفر گزینه های در دسترس را محدودتر خواهد کرد.

گام اول: تعیین اهداف وآرزوها

علایق خود را مشخص کنید. لیستی از فعالیت هایی که دوست دارید، تهیه کنید. با بقیه در خصوص کارهایی که برای نخستین بار می خواهید انجام دهید مشورت کنید. مشخص کنید که دقیقا انتظار دارید مقصد گردشگری شما چه چیزهایی داشته باشد. این موارد می تواند شامل:

  • سرگرمی های فیزیکی مانند کوهنوردی، شنا یا اسکی
  • فعالیت های فرهنگی مانند موزه گردی، غذا خوردن و تئاتر گردی
  • استراحت و ریلکسیشن مانند اسپا، مطالعه کتاب کنار دریا و …

به نیازهای فعلی خود توجه کنید. حال که لیستی از فعالیت هایی که به آنها علاقه دارید را تهیه کردید، یک قدم به عقب برگردید. زندگی و شرایط فعلی خود را در نظر آورید. از خود بپرسید در حال حاضر بیشتر چه چیزی از سفر می خواهید؟ به لیست برگردید و فعالیت هایی که با نیازهای فعلی شما همخوانی ندارد را حذف کنید.

  • مثلا اگر ۶۰ ساعت در هفته کار می کنید و در ساعات بیکاری به تعمیر وسایل خانه می پردازید و برای یک مسابقه آماده می شوید، نیاز به سفری دارید که در آن از انجام هر فعالیتی آسوده باشید و فقط استراحت کنید.
  • برعکس، اگر از زندگی روتین خسته شده اید، احتمالا دوست دارید با فعالیت های ماجراجویانه و چالش برانگیز، از روند روتین و تکراری فرار کنید.

همسفران خود را نیز در نظر بگیرید: اگر افراد دیگری نیز می خواهند با شما سفر کنند ( مانند دوست و فامیل و ..) از آنها نیز بخواهید لیست فعالیت های مورد علاقه شان را تهیه کنند. لیست ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارید. ببینید چه جاها و فعالیت هایی مورد علاقه همه است و کدام مقصد گردشگری می تواند برای همه خوشحال کننده و جذاب باشد.

  • اگر در گروه خود فرد عجیب و غریب با سلایق خاص دارید، از او بخواهید گزینه های موردنظر خود را اولویت بندی کند، در میان این لیست حداقل تعدادی از آنها را می توان برآورده ساخت. مثلا اگر اولویت اول آنها پیاده روی است، اما بقیه بیشتر با موزه، خرید و تئاتر موافقند، شهری را برای سفر انتخاب کنید که تور پیاده روی داشته باشد.
  • اگر مقصد با لیست شما یا بعضی از همسفران همخوانی نداشت اجازه دهید این بار یک نفر برای مقصد تصمیم گیری کند و برای سفرهای بعدی شخص دیگری تصمیم گیری کند.

درخصوص اماکن گردشگری تحقیق کنید: در مجلات و سایت های اینترنتی به دنبال اماکن گردشگری بگردید که تجربیاتی که به دنبالش هستید را ارائه می دهند. از وبسایت ها و وبلاگ های گردشگری و راهنمایان سفر برای ایده گرفتن استفاده کنید. بر اساس مکان جغرافیایی ( مثلا ایتالیا) و یا فعالیت مورد علاقه ( مثلا بهترین مقاصد گردشگری برای صخره نوردی) سرچ کنید. از دوستان و فامیل که تجربه سفر به این مکان ها را داشته اند بخواهید که تجربیات و توصیه های خود را در اختیار شما بگذارند. در سرچ های خود به چند نکته توجه کنید:

  • منابع معتبر باشند
  • اطلاعات آنها به روز باشد
  • جستجوها باید بر اساس معیارهای شما انجام گیرد

گام دوم: ارزیابی پول و زمان

بودجه خود را مشخص کنید. دقیقا مشخص کنید که برای سفر چه مقدار می خواهید هزینه کنید. ببینید بر حسب پولی که دارید چقدر سفر لوکسی می توانید داشته باشید. بر اساس میزان هزینه ای که مدنظر شماست، لیست مقصدهای مورد علاقه خود را تعدیل کنید.

  • از خود بپرسید آیا دوست دارید در یک چادر و یا خوابگاه بخوابید یا اینکه دوست دارید اقامتگاه راحت تری داشته باشید.
  • در مورد غذا هم همینطور آیا دوست دارید در رستوران های رویایی غذا بخورید و یا به منظور کاهش هزینه ها با ساندویچ سر کنید.

درباره هزینه اقامت تحقیق کنید. ابتدا لیستی از اقامتگاه هایی که دوست دارید تهیه کنید. سپس برای هر مقصد گردشگری که در ذهن شماست، هزینه اقامتگاه های موردنظر خود را سرچ کنید تا مطمئن شوید بیشتر از بودجه شما نمی شود.

  • به همان اندازه خرج خورد و خوراک، برای آیتم های خاص سفر مانند بلیط تئاتر هم هزینه ای در نظر بگیرید.
  • اگر به کشور دیگری می خواهید سفر کنید، هزینه تبدیل ارز را نیز درنظر بگیرید.
  • هزینه های مربوط به زمان سفر را هم درنظر بگیرید. مثلا در فصل های اوج گردشگری هزینه ها بالاتر است.

تصمیم بگیرید که برای چه مدت به سفر می روید. حال که بودجه سفر را مشخص کردید ببینید این بودجه برای چند روز سفر کافی است. با مشخص شدن تعداد روزهای سفر، فعالیت هایی که دوست دارید انجام دهید و میزان پولی که می توانید به آنها اختصاص دهید را نیز تعیین کنید.

سفر کوتاه ( یک هفته یا دو هفته ای) به شما امکان هزینه بیشتر برای اقامت و غذای بهتر می دهد. یا ممکن است ترجیح دهید یک رژیم مشخص را حفظ کنید و در عوض پول خود را صرف اجاره وسایل غواصی، خرید و … کنید.

سفر طولانی چند هفته ای به شما امکان بازدید از چندین مکان گردشگری را می دهد. مثلا می توانید کل هلند را بگردید به جای آنکه فقط از آمستردام بازدید به عمل آورید. مطابق با پولی که دارید مجبورید برخی تجملات سفر را کم کنید و هر چه سفر طولانی تر باشد، هزینه های بیشتری فاکتور گرفته می شود.

به هزینه های تور توجه کنید: در اینکه تور همه هزینه ها را متقبل می شود و یا بخشی از آنها مانند کرایه ماشین، اقامت وغذا توجه کنید. گوش به زنگ تخفیف شرکت ها برای سفر و اقامت باشید. اگر مرتب سفر می کنید، شرکت هایی را پیدا کنید که به مسافران وفادار خود تخفیف های بیشتر می دهند.

گام سوم: به ایمنی و راحتی سفر توجه کنید

به آسایش خود فکر کنید. در خصوص زندگی روزمره واقعی و موانع و مشکلات در مقصد مورد علاقه خود تحقیق کنید. از خود بپرسید چقدر حاضرید در سفر به خود سختی دهید. این سختی ها را در کنار فواید و نکات مثبت سفر قرار دهید تا مطمئن شوید ارزش دارد و در نهایت تجربه مثبتی برای شما خواهد داشت. ارزیابی شما می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آیا به گرفتن پاسپورت، ویزا یا واکسن زدن پیش از سفر نیاز دارید؟ ( هر یک بر بودجه شما اثرگذارند)
  • مقصد گردشگری مورد نظر شما چه میزان از لحاظ زیرساختارهایی چون خدمات پزشکی، حمل و نقل عمومی، جاده ها، خدمات اینترنت و موبایل، دسترسی به خودپرداز یا تبدیل ارز پیشرفته است؟
  • هنگام بازدید از کشورهایی که زبان آنها را نمی دانید، چقدر احساس راحتی می کنید؟
  • شما یا همسفرانتان بر اساس شرایط پزشکی، ناتوانی یا سنی که دارید چه نیازمندی هایی دارید؟

فصل را در نظر بگیرید: علاوه بر اینکه مشخص می کنید چه مدت سفر می کنید، باید مشخص کنید که چه زمانی به سفر می روید. برای هر مقصدی که در نظر دارید، باید تحقیق کنید در زمان سفر شما چه نوع هوایی دارد. ببینید آیا این آب و هوا برای شما قابل تحمل است؟ سپس در نظر بگیرید که آیا این نوع آب و هوا در فعالیت هایی که می خواهید انجام دهید اثرگذار است یا خیر.

  • برای مثال اگر برای شما گرما، رطوبت و باران خیلی مهم نیست، در نتیجه بازدید از پرتوریکو در فصل تابستان و دیگر ایام سال نیز برایتان چندان تفاوتی نخواهد داشت.
  • اگر سرمایی هستید و از اندک سرما متنفرید و زمان سفر شما در فصل زمستان افتاده است، شاید بخواهید سفر را کمی عقب بیندازید و به زمان دیگری موکول کنید.
  • همچنین در نظر بگیرید که هوای آن منطقه بر روی سلامت شما تاثیرگذار است یا خیر ( با توجه به شرایط پزشکی، سن وسال و پیشینه بیماری های شما و همسفرانتان).

مناسبت های خاص را در نظر بگیرید. طبعا مناسبت های خاص ( مانند جشن گرفتن سال جدید در میدان اصلی شهر) می تواند بخشی از نقشه سفر شما باشد. در غیر این صورت در خصوص زمان برگزاری جشن ها و مناسبت های فرهنگی مقصد موردنظرتان تحقیق کنید و ببینید آیا در زمان اقامت شما در آن مکان، برنامه یا جشن خاصی برگزار خواهد شد؟ در این صورت قضاوت کنید که آیا این مراسم برای تجربه سفر شما مفید است یا خیر؟

  • تحقیق کنید که چه تعداد جمعیت برای این مراسم خواهند آمد و آیا این تعداد بر دسترسی به اقامتگاه ها، بلیط، جای نشستن در رستوران و وسایل حمل و نقل تاثیرگذارند یا خیر.
  • ببینید آیا ماهیت آن مناسبت با خلقیات و علایق همسفران شما همخوانی دارد.

مطمئن شوید که آنجا امن است. اطلاعات به روز در خصوص جو حاکم بر آن مکان کسب کنید. گرچه پیش بینی هر احتمالی امکان ناپذیر است اما گوش به زنگ هشدارهایی باشید که در خصوص شرایط فعلی آن مکان اعلام می شود. اگر به خارج از کشور سفر می کنید، سری به وبسایت های دولتی آن کشور بزنید تا در جریان اخطارهایی که درخصوص مکان های خاص ارائه می شود، قرار گیرید. مواردی که باید موردملاحظه قرار دهید شامل:

  • خطراتی که سلامتی را تهدید می کند مانند شیوع بیماری ها
  • ناآرامی های داخلی مانند تظاهرات، شورش و جنگ
  • میزان و فراوانی جرم و جنایت
  • مخاطرات زیست محیطی مانند بحران فصلی ( برای مثال طوفان و آتش سوزی فصلی)

گام چهارم: تصمیم نهایی را بگیرید

گزینه های نهایی را بازبینی کنید. اگر به دو گزینه نهایی رسیده اید، به مقایسه بپردازید. از همان معیارهایی که برای محدود ساختن دیگر گزینه ها به کار بردید، استفاده کنید. گزینه ای که معقول تر، شدنی تر و لذت بخش تر است را انتخاب کنید.

به دلخواه خود عمل کنید. اگر باز هم احساس کردید دو گزینه نهایی کاملا یکسان هستند و انتخاب برایتان دشوار بود، لیست گزینه ها را کنار بگذارید. کناری بایستید، ذهن خود را خالی کنید و به خود اندکی زمان دهید. در تخیل خود، خودتان را در کدام مکان می بینید؟ به قلب خود گوش دهید و به دنبال آن بروید.

با همسفران خود به توافق برسید. اگر همسفران شما نیز میان دو انتخاب مرددند، سعی کنید با هم به یک توافق گروهی برسید. از هر یک دلایلشان را در خصوص اولویتشان بپرسید. بر همین اساس سعی کنید با ملاحظه موارد زیر، راه حلی پیدا کنید:

  • احتمال اینکه در آینده نیز گروهی سفر کنید در نتیجه امکان بازدید هر دو مقصد فراهم است.
  • افراد گروه می توانند شخصا به مقصد موردنظر خود سفر کنند.
  • توجه به زمان مانند فصل، رویدادهای خاص و …
  • گزینه ای که به هر دلیل وتو شده بود ، در صورتی که همه موافق باشند می تواند مجدد بازبینی شود.
منبع wikihow.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.