دلیل داغ شدن کامپیوتر چیست؟

هر چیزی که از انرژی برای تنظیم حرکت در فعالیت استفاده می‌­کند

گرمای بیش از حد، می­‌تواند عملکرد دستگاه و طول عمر هارد دیسک را تحت تاثیر قرار دهد. اما چگونه می­‌توان این دمای بالا را تشخیص داد و اینکه کامپیوتر شخصی چقدر می­‌تواند گرما را تحمل کند؟ یک درجه خوب برای واحد پردازش مرکزی (CPU) چه میزان است؟ و چه مواردی را باید مورد بررسی قرار داد؟

چگونه حرارت توسط کامپیوتر تولید می­‌شود؟

هر چیزی که از انرژی برای تنظیم حرکت در فعالیت استفاده می‌­کند. چه کامپیوتر، موتور ماشین یا بدن انسان باشد نتیجه آن انتقال حرارت است. البته مقدار برق مورد نیاز، وابسته به کار انجام شده است.

اجزای داخلی در سیستم به راحتی گرما را در پردازنده و واحد پردازش گرافیکی (GPU)، به عنوان الکتریسیته در سراسر مدارها و مقاومت تجربه می­‌کنند.

اورکلاکینگ گرمای بیش از حد را ایجاد می­‌کند. زمانی که CPU روی فرکانس‌­های بالا و با سرعت بالایی در حال پردازش است، حالتی به نام اورکلاکینگ (Overclocking) پیش می­‌آید که با تولید گرمای زیاد دمای سیستم را بسیار بالا می‌­برد. فایده انجام این کار سریع‌تر شدن کارها و پردازش بالاتر سیستم است، اما قطعا به ولتاژ بالایی از برق نیاز دارد که این وظیفه را به خوبی به سرانجام برساند. بنابراین، نیاز بیشتر CPU به برق و جریان الکتریسیته نتیجه‌­ای برابر با گرمای بیشتر سیستم را در پی خواهد داشت.

پخش بازی، تماشای فیلم و DVD­ها، اشتراک‌گذاری فایل می­‌تواند به CPU شما آسیب برساند، همانطور که می­‌دانید، انجام دادن چند وظیفه به طور همزمان، موجب گرم شدن بیش از حد سیستم می­‌شود.

بعضی از کاربران سعی می‌­کنند با استفاده از یک فرآیند به نام زیرکلاک، این مشکل را رفع کنند، این ترفند به طور طبیعی عملکرد سیستم را نیز کاهش می­‌دهد.

نحوه جلوگیری از گرم شدن بیش از حد سیستم

گرم شدن سیستم کامپیوتر

گرچه حرارت بر روی عملکرد اثر می‌­گذارد، اما درجه حرارت کامپیوتر به ندرت بیش از حد بالا می­‌رود تا کار روزمره را مختل کند. با این حال، اگر سیستم شما کند شده یا به طور مرتب گرم می­‌شود، سعی کنید CPU  آن را مورد بررسی قرار دهید.

معمولا فن سریع‌تر کار می­‌کند تا دمای مادربرد و CPU را پایین بیاورد. این فرآیند باعث می­‌شود هوای گرم  را به بیرون انتقال دهد.

همچنین، کامپیوترها بخش‌هایی از سیستم را  که بیش از حد داغ هستند خاموش می‌­کنند تا از آسیب دائمی جلوگیری کنند. در بعضی موارد، سیستم ری‌استارت می­‌شود تا به اندازه کافی خنک شود.

اگر به داخل کامپیوتر دسترسی دارید، کامپیوتر را از برق اصلی جدا کنید، سپس قطعات را به آرامی لمس کنید و از نظر سخت‌افزار آن را بررسی کنید. انتظار می­‌رود که اجزای داخلی کاملا گرم باشند، اما این گرما نباید بیش از حد باشد.

بررسی میزان گرمای سیستم

کامپیوتر به طور طبیعی حرارتی توسط CPU، GPU، هارد دیسک (HDD) تولید می­‌کند. در صورتی که فن صدای بالایی داشته باشد و یا اینکه اصلا صدا ایجاد نکند نیز آن را مورد بررسی قرار دهید.

همچنین یک فن شکسته و معیوب نیز می­‌تواند دلیل گرمای بیش از حد باشد. اما چطور می‌­توان تشخیص داد که این گرما طبیعی است یا نه!

به طور طبیعی، مسائل مربوط به عملکرد، لزوما به معنای دمای CPU و مسائل سخت‌افزاری نخواهد بود. نرم‌افزار مخرب نیز می­‌تواند روی سیستم تاثیر بگذارد، بنابراین با استفاده از اقدامات امنیتی جامع، این خطر را کاهش می‌­دهد.

به غیر از یک فن معیوب، جریان هوای ضعیف ناشی از اجزای خراب یا انسداد دریچه‌ها نیز ممکن است باعث ایجاد بیش از حد گرما شود. کامپیوتر شما کجاست؟ یک فضای محصور می­‌تواند گرما را تسخیر کند و اینکه گرد و غبار می‌­تواند منافذ را تضعیف کند.

میزان درجه حرارت CPU

دمای اتاق کار باید معتدل باشد. بنابراین دمای کامپیوتر و اتاق چه قدر باشد؟

دمای محیط اتاق بین  ° C / 68 ° F  ۲۰ و ۲۶ ۲۶ ° C / 79 ° F است، به طور متوسط دمایی که بیش از ۲۷ درجه سانتی‌گراد  باشد به کامپیوتر آسیب می­‌رساند. بدیهی است، که در تابستان بایستی مراقبت بیشتری شود.

یک گرماسنج جیوه ساده می‌­تواند آمار دقیق را ارائه دهد. ایده خوب این است که نگاهی به CPU داشته باشید، که از طریق سیستم ورودی / خروجی پایه (BIOS) یا رابط یکپارچه برنامه‌­ی در حال گسترش (UEFI) قابل دسترسی است.

CPU با دمای بالاتر از اتاق اجرا می­‌شود، شما باید مستندات سیستم خود را در نظر بگیرید. به طور کلی، CPU نباید بیش از ۷۵ درجه سانتی‌گراد گرم شود.

چگونگی حفظ دمای CPU

خنک نگه داشتن محیط اطراف کامپیوتر بسیار مهم است.  دمای محیط را تغییر دهید (کامپیوتر یا لپ تاپ خود را در فصل تابستان به یک اتاق خنک‌تر انتقال دهید) و با استفاده از یک کانتینر هوای فشرده، دریچه­‌ها را تخلیه کنید.

کامپیوتر و دمای CPU

لپ‌تاپ راحت‌تر از کامپیوتر خنک می­‌شود، اما آنها نیز به علت داشتن دریچه‌­های باریک، بیش از حد به دما وابسته هستند.

همچنین، برای رفع مشکل می‌­توانید یک فن داخلی را به سادگی جایگزین کنید، اما در بعضی از برندها، تعویض کردن قطعات می‌­تواند گارانتی شما را لغو کند. فن لپ‌تاپ و ویندوز را نمی‌­توان به راحتی جایگزین کرد و در صورت نداشتن اطلاعات کافی نمی­‌توان این کار را انجام داد.

برای تنظیم کردن دمای پردازنده می­‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • مسیر جریان هوا در کیس را از طریق مرتب کردن کابل‌ها و سازماندهی مناسب قطعات سخت‌افزار برای بیشینه کردن گردش هوا اصلاح کنید.
  • مطمئن شوید هوای تازه‌ای که از بیرون وارد می‌شود، اطراف قطعاتی که دمای بالایی دارند گردش می‌کند، اجزایی مانند: سی‌پی‌یو، کارت گرافیک و … .
  • مطمئن شوید که هوای تولید شده از اجزای کیس به بیرون هدایت می‌شود.
  • گرد و غبار داخل کیس را به طور مرتب تمیز کنید.
  • کامپیوترتان را به وسیله یک Ventirad مجهز کنید (گرماگیر + فن)
  • استفاده از اپلیکیشن خنک‌سازی CPU مانند CPU Idle
منبع makeuseof.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. علی می گوید

    سلام‌.
    من یه کامپیوتر دارم با رم ۳ و سی پی یو با سرعت ۳ گیگاهرتز
    از وقتی blue stacks نصب کردم کامپیوتر سریع داغ می کنه حتی اگه فقط تو فولدرا بگردم
    حالا به جا اون nox نصب کردم بازم درست نشده و دماش به ۷۷ هم رسیده
    وقتی هم کامپیوتر رو روشن می کنم CPU fan error میاد و باید f1 بزنم تا رد شه
    مشکل چیه ؟ خواهشا جواب بدید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.