با روش‌های شستشوی پرده آشنا شوید

در شستشوی پرده باید به جنس آن دقت کنید

بیشتر پرده‌‌ها چه پارچه‌ای و ساده باشند و چه مخمل و طرحدار، گرد و خاک، موی حیوانات خانگی، شوره‌ی سر و … را به خود جذب می‌کند. همچنین غبارآلود بودن پرده، روی کیفیت هوای داخل خانه نیز تاثیر می‌گذارد. هر بار که پرده‌ها را باز یا بسته می‌کنید یا کسی به آن‌ها دست می‌کشد تا مرتبشان کند، گرد و خاک روی پارچه در هوا پخش می‌شود. سپس گرد و خاک روی مبلمان، فرش و هر جایی از خانه دوباره می‌نشیند. کسانی که از آلرژی رنج می‌برند، شستشوی منظم کمک می‌کند حساسیت کمتری در خانه نشان دهند. روش شستشوی پرده بستگی به جنس آن دارد. اما بهترین روش شستشو استفاده از خدمات پرده‌شویی‌ است. اگر می‌خواهید پرده را در خانه بشویید، با توجه به جنس پارچه، روش‌های زیر را امتحان کنید.

پرده‌ پارچه‌ای 

پرده را از میله پرده جدا کنید. یک بار آن را بیرون از خانه بتکانید. سپس پرده را در ماشین لباسشویی بیاندازید. تنظیمات ماشین باید روی دور آرام (مخصوص پارچه‌های ظریف) باشد و با آب سرد شسته شود. بعد از شستشو، در صورتی که می‌خواهید از خشک‌کن استفاده کنید آن را روی دور آهسته قرار دهید. به محض اتمام خشک شدن، پرده را از ماشین خارج کنید تا چروک نشود.

پرده زبرا 

شستشو پرده و پرده زبرا

همانگونه که می‌دانید ساختار پرده زبرا از تور و پارچه می‌باشد به همین منظور باید حداقل فصلی یکبار به طور کامل شسته شود. این کار از تجمع گرد و خاک و آلودگی در پارچه پرده پیشگیری می‌کند و مانع از ایجاد عوارضی مانند حساسیت می‌شود.

شستشو به صورت هفتگی پرده زبرا را می‌توان به صورت ایستاده در مکان خود با استفاده از بخارشوی یا شامپو فرش غبار روبی کرد.
شستشو به صورت فصلی پرده زبرا باید فصلی یا ۶ ماه یکبار به طور کامل شسته شود. جهت این کار ابتدا پرده را از پایه‌های نگه دارنده قاب آزاد کرده و در یک سطح صاف قرار دهید. با استفاده از مواد شوینده که در آب حل شده ( ترجیحا بدون آنزیم و غیر اسیدی ) و به وسیله اسفنج نرم کف مالی شده شستشوی پرده زبرا را انجام دهید. سپس با فشار آب کم پرده را آبکشی کرده و آن را از یک مکان صاف آویزان کرده تا کاملا خشک شود و در نهایت پرده را در جای خود قرار دهید.

پرده توری 

پرده یکی از لوازمی که است که در دکوراسیون زیبایی خاصی به خانه می‌دهد، از طرفی قیمت نسبتا بالایی دارد پس برای حفظ آن باید تلاش کرد. پرده‌های توری که در اتاق‌ها آویزان می‌شوند مخصوصا آنهایی که در اتاق نشیمن هستند، خیلی زود گرد و خاک و دوده را به خود جذب می‌کنند؛ و گاهی بعد از شستشو چرک مرده و تیره می‌مانند.

این پرده‌ها سبک هستند و به همین دلیل ممکن است در حین شستشو به سادگی چروک شوند. پس بهترین راه شستشو در خانه، شستشو با دست است. سینک را از آب سرد پر کنید و به قدر نیاز مایع صابون به آن اضافه کنید. برای ده دقیقه پرده را در محلول آب سرد و صابون خیس کنید. سپس به آرامی آن را چنگ بزنید. پرده را آب بکشید و دوباره سینک را با آب سرد پر کنید. آن را به آرامی در آب سرد چنگ بزنید تا بقایای صابون از پارچه جدا شود. آبگیری کنید و پرده را آویزان کنید تا در همان حالت خشک شود. برای شستشوی پرده های تور از سفید کننده‌ها استفاده نکنید، چرا که باعث کدر شدن آنها خواهد شد. بهترین راه اضافه کردن جوش شیرین به اندازه پودر مصرفی است. 

پرده مخمل 

شستشو پرده و پرده مخمل

بعضی از پرده‌های مخمل قابلیت شستشو در خانه را دارند. معمولا انواع براق‌تر و والان‌دار را نمی‌توان در خانه شست. برای شستشوی آن‌ها حتما از خدمات پرده‌شویی استفاده کنید. پرده را در ماشین لباسشویی با دور آهسته (مخصوص پارچه‎های ظریف) و با آب سرد بشویید. مخمل به هیچ عنوان نباید با خشک‌کن ماشین لباسشویی، خشک شوند. آن را روی یک پارچه‌ی کتانی پهن کنید تا خشک شود.

پرده‌هایی که نباید در خانه شست 

اگر پرده را به صورت آماده خریداری کرده‌اید ممکن است روی آن برچسب خشکشویی و عدم شستشو با دست را ببینید. اگر پارچه‌ی آن را جداگانه خریده‌اید در مورد شستشو باید از فروشنده سوال کنید. اما طبق یک قاعده‌ی کلی پرده‌های والان‌دار، مخمل و رسمی را نباید در خانه شست. همچنین اگر چند سال از عمر پرده‌ی شما می‌گذرد نباید در خانه شسته شود. شستشو پرده‌های آستردار را به خشکشویی بسپارید. به جای شستن پرده‌های بزرگ با ماشین لباسشویی، آن‌ها را داخل وان خیس کنید تا آسیب نبینند.

روتین شستشوی پرده 

روتین هفتگی: قبل از تمیز کردن هر اتاق، ابتدا پرده را بتکانید. ده دقیقه صبر کنید تا گرد و خاک روی زمین بشینند. سپس اتاق را تمیز کنید و جارو بزنید.
روتین ماهانه: با استفاده از سری مخصوص جاروبرقی، روی پرده را به خوبی تمیز کنید. این کار را از بالا به پایین انجام دهید.
روتین سالانه: بسته به محل زندگی شما، هر سال یا هر چند ماه یکبار ممکن است به خدمات پرده‌شویی نیاز پیدا کنید. در صورتی که احساس می‌کنید پرده کثیف است، هر چه سریع‌تر برای شستشوی آن اقدام کنید.

توصیه‌های کلی برای شستشوی پرده 

قبل از شستشو، به پشت پرده خوب نگاه کنید. در صورت پوسیدگی در اثر آفتاب یا کشیدگی‌های مختلف بهتر است آن را عوض کنید. هنگامی که پرده‌های خانه‌تان را بیرون می‌آورید، پیش از خارج کردن گیره‌ها از آنها، ابتدا محل‌های قرار گیری گیره‌ها را بر روی نوار پرده با لاک ناخن علامت گذاری کنید. با این کار پس از شستشو می‌توانید به راحتی گیره‌ها را در محل‌های قبلی وصل کنید تا فرم پرده‌تان به هم نریزد. حلقه‌های زنگ زده را داخل سرکه بجوشانید تا مثل قبل براق شوند. روی چوب ‌پرده‌های قدیمی صابون بمالید تا گیره‌ها روان از داخل آن عبور کنند. پرده‌ها را پس از شستشو به صورت نمدار آویزان کنید. به این صورت چروک‌های موجود در پارچه هم زمان با خشک شدن آن صاف می‌شود و دیگر نیازی به اتوکشی به مدت طولانی نخواهد بود.

هر چند وقت یکبار برای غبار روبی، روی پرده‌ها جاروبرقی بکشید. برای جلوگیری از رفتن پرده داخل جاروبرقی، میزان مکش آن را کم کرده، بین پرده و لوله جاروبرقی از یک صفحه پلاستیکی مشبک استفاده کنید. از پرده‌های کهنه یا از مد افتاده می‌توانید برای دوخت کوسن و روباشتی استفاده کنید. پرده‌های نخی را قبل از شستن به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه در آب سرد یا ولرم خیس کنید تا گرد و غبار جمع شده بر روی آن جدا شود. پرده را به آرامی بلند کنید. آب کثیف را خالی نمایید. سپس پرده را در محلول کف صابون ولرم و غلیظ بشویید. البته با ملایمت سعی کنید که آن را به هیچ وجه نچلانید. سه بار پرده را با آب ولرم آبکشی کنید. پرده را قبل از اینکه کاملاً خشک شود، وقتی کمی نمدار است اتو بزنید. اتو را از پشت به موازات الیاف طولی آن بکشید.

شستشوی پرده با دست 

معمولا برای شستشوی پرده های قابل شستشو باید آن‌ها را در آب ولرم با پودر پاک کننده استاندارد شده به مدت یک ساعت خیس داد و سپس به طور ملایم چنگ زد و دوباره آبکشی کرد. برای شستشو پرده از صابون ملایم یا مایع ظرفشویی و برای تمیز شدن حلقه‌ها از سرکه استفاده کنید. بعضی از خانم‌های خانه‌دار برای شستشوی پاکیزه‌تر پرده استفاده از صابون‌های شستشو را توصیه می‌کنند و برای رفع سیاهی دوده روی پرده نیز اضافه کردن یک لیوان نفت به آبی که در آن پرده خیس داده شده را بسیار مفید می‌دانند. همچنین برای سفیدتر شدن پارچه‌های سفید می‌توان از کمی مواد سفید کننده نیز استفاده کرد. بدین ترتیب که پس از شستشوی پرده مقدار معینی از محلول سفیدکننده را همراه با آب در داخل ظرفی که بهتر است از جنس پلاستیک باشد ریخته و پرده به مدت نیم ساعت در آن خیس داد و سپس آبکشی کرد. لازم به تذکر است که مواد سفیدکننده برای الیاف پارچه نیز بسیار مضر بوده و آن‌ها را کم دوام می‌کند. برای خوشبو شدن پرده‌ها از نرم‌کننده لباس استفاده کنید. پس از آبکشی باید پرده را به طور منظم روی طناب پهن کرد تا خشک شود. 

اگر پارچه نخی جدیدی برای پرده‌های خانه‌تان تهیه کرده‌اید و احتمال آب رفتن آنها وجود دارد، ابتدا پارچه را در محلول آب و نمک به میزان ۱ قاشق سر صاف نمک طعام در هر لیتر آب و به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت به صورت مچاله قرار دهید. پس از طی این مدت زمان، پارچه را آب کشی کرده و اتو بزنید. سپس شروع به دوختن پرده کنید. این کار برای پارچه‌هایی که احتمال رنگ دادن آنها وجود دارد نیز سبب تثبیت رنگ‌های موجود می‌شود.

شستشوی پرده با ماشین لباسشویی 

شستشو پرده

اگر از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید. برای شستشوی اول دستگاه را روی درجه کم مقدماتی بشویید و شستشوی بعد را هم ۲ دقیقه با درجه کم تنظیم کرده و بشویید. شستشو پرده‌های بدون آستر را می‌توانید با ماشین لباسشویی و دمای پایین انجام دهید. پرده‌های مدل‌دار، بزرگ و چند رنگ را به هیچ وجه با ماشین لباسشویی نشویید. شستشو پرده‌های آستردار را به خشکشویی بسپارید. به جای شستن پرده‌های بزرگ با ماشین لباسشویی، آن‌ها را داخل وان خیس کنید تا آسیب نبینند. برای شستشوی پرده با ماشین لباسشویی باید از درجه آب ولرم استفاده کرد. بهتر است که از درجه خشک کن استفاده نشود.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.