با فواید نگهداری گل و گیاه در خانه آشنا شوید

یکی از راه‌­های حفظ سلامتی، استفاده از گل و گیاه است

سلامتی به یکی از کلمات کلیدی قرن بیست و یکم بدل شده است. در آینده‌­ای نه چندان دور، مراقبت از سلامتی امر مهمی به شمار می‌­رود. یکی از راه‌­های حفظ سلامتی، استفاده از گل و گیاه است. تحقیقات اخیر به ما می‌­گوید که گیاهان آپارتمانی به طرق مختلف برای ساختمان­‌ها و افراد مناسب هستند. محوطه داخلی ساختمان­‌ها، نقش عمده­‌ای در تأمین محیطی دلپذیر و آرام برای فعالیت و یا استراحت دارد.

فواید داشتن گیاهان آپارتمانی

به طور غریزی همه ما می‌­دانیم که نزدیک بودن به فضای سبز باعث می­‌شود احساس راحتی بیشتری با محیط اطراف خود داشته باشیم.

با نگهداری از تعداد مناسبی گل و گیاه، می‌توانید از فواید آنها در طول روز بهره ببرید و متوجه شوید که حضور آنها در خانه، تا چه حد کیفیت زندگی را بالا می‌برد. در ادامه با فواید حضور گیاهان آپارتمانی آشنا می‌شوید.

فواید نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی

گیاهان هوای محیط اطراف را تصفیه می­‌کند

بدون شک یکی از فواید داشتن گیاهان آپارتمانی، تصفیه هوا است. هوای خانه تمیز شده و به احیای آن کمک می­‌کند.

کاهش فشار خون

گیاهان آپارتمانی می­‌تواند موجب کاهش استرس شود، و همین امر ممکن است بر روی فشار خون نیز تأثیرگذار است.

فشار خون بالا می­‌تواند منجر به حملات قلبی، کاهش دید، سکته مغزی و نارسایی کلیه شود. بنابراین با استفاده از گل و گیاه، فشار خون خود را کاهش دهید. با مراقبت از گل و گیاه و لذت بردن از زیبایی آنها، استرس کمتری خواهید داشت که در نتیجه موجب پیشگیری از بیماری‌های قلبی می­‌شود.

کاهش درد

داشتن گیاهان آپارتمانی، باعث کاهش درد جسمی نیز می‌­شود. تحقیقات نشان می­‌دهد بیمارانی که در اتاق خود از گل و گیاه نگه­داری می‌­کنند، درد، خستگی و اضطراب کمتری نسبت به سایر بیماران دارند. بنابراین برای بهبود درد و خستگی خود، بهتر است داشتن گل و گیاه در خانه را امتحان کنید.

علائم بیماری را کاهش می‌­دهد

گیاهان دارویی، ۶۰ درصد از میزان علائم بیماری­‌ها را کاهش می­‌دهد. طبق آمار ثبت شده، خانه و محیط­‌های کاری که از گیاهان دارویی استفاده می­‌کنند، تقریبا نیمی از بیماری­‌های آن محیط را از بین می­‌برند. بنابراین، وجود گیاهان دارویی علاوه بر زیبایی، علائم بیماری را نیز بهبود می­‌بخشد.

گازهای مضر را به دام بیندازید

هنگام پخت و پز، گازی مضر به نام VOCS آزاد می­‌شود. گیاهان آپارتمانی این گازهای مضر را از طریق برگ و کود خود جذب می­‌کنند.

گیاهان آپارتمانی برای سلامت روان مفیدند

داشتن گل و گیاه در خانه می‌­تواند به تقویت حافظه، افزایش یادگیری همراه با آرامش کمک کند. با نگهداری گل و گیاه در خانه و محیط کار، از حواس‌پرتی خود بکاهید، چرا که باعث بهبود هوای محیط شده و با آرامش بهتری تمرکز خواهید کرد.

بهره‌وری بیشتر

وجود گیاهان آپارتمانی در خانه و محل کار، نه تنها میزان بیماری را کاهش می­‌دهد، بلکه باعث افزایش تولید و بهره‌­وری نیز می­‌شود. گیاهان آپارتمانی کمک می­‌کند تا اندورفین­‌های موجود در مغز آزاد شوند و در نهایت تمرکز و انرژی بیشتری را ترویج می­‌دهد.

استرس را کاهش می­‌دهد

قرار گرفتن در یک محیط احاطه شده با طبیعت، راهی بی­‌نظیر برای شاد شدن است. ژاپنی­­‌ها روشی به نام شیرین یوکو معروف به حمام جنگل دارند. حمام جنگل در واقع راه رفتن در میان درختان است. محققان ژاپنی، واکنش‌‌های بدن افرادی که به مدت ۲۰ دقیقه در میان جنگل، بوی خوب چوب، چمن و صدای جریان آب پیاده‌­روی کرده بودند را مورد بررسی قرار دادند. در این تحقیق، مشخص شد این افراد استرس کمتری داشته و آرام‌تر هستند.

با قدم زدن در دنیای طبیعت می­‌توانید حافظه خود را تقویت کنید. البته، ممکن است دسترسی به جنگل سخت باشد، پس بهتر است در خانه خود نمونه‌­ای کوچک از جنگل را ایجاد کنید. گیاهانی وجود دارد که می­‌تواند روحیه شما را بهتر کند و سطح استرس را کاهش دهد.

گیاهان به کاهش سر و صدای محیط اطراف کمک می­‌کنند

یکی از خواص جالب گیاهان، کاهش سر و صدا است. گیاهان، امواج صوتی را جذب کرده و باعث کاهش سر و صدا می­‌شوند، به همین منظور بهتر است در آپارتمان­‌ها از گیاهانی با برگ پهن استفاده کنید.

گیاهان دی‌اکسید کربن را جذب می‌­کنند

دی‌اکسیدکربن، ضایعات فرآیند تنفس اسـت و اگر سطح آن در هوا بیش از حد بالا برود، ممکن اسـت برای‌تان مضر باشد و سبب ایجاد بی­‌حالی شود. گیاهان، توانایی جذب دی‌­اکسید کربن را دارند. بنابراین، با استفاده گیاهان می­‌توانید دی‌­اکسید کربن را مهار کنید.

گیاهان گرد و غبار خانه را کاهش می‌­دهد

گیاهان با خاصیت­‌هایی که دارند، گازهای آلوده کننده هوا را جذب می­‌کنند. بنابراین باعث تمیز شدن هوای محیط خواهند شد.

معرفی پنج مورد از گیاهان دارویی

پس از مطالعه این مطلب، ممکن است به دنبال راهی برای شروع ارتباط با گیاهان باشید. در ادامه، پنج مورد از گیاهان دارویی و مفید را معرفی می­‌کنیم:

گیاه پنیر سوئیسی

گیاه پنیر سوئیسی

مونسترا یا پنیر سوئیسی، یک گیاه زینتی بسیار زیبا است. این گیاه زینتی، می‌­تواند ذرات معلق و مضر موجود در هوا را جذب کند و به نوعی ضد آلودگی هواست.

آلوئه ورا

آلوئه ورا و گل و گیاه آپارتمانی

نام گیاه آلوئه ورا بیشتر در مباحث زیبایی مطرح می‌­شود، در حالی که این گیاه معجزه‌­های درمانی زیادی دارد. آلوئه‌­ورا به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی برای درمانِ آفتاب سوختگی، گزیدگی زنبور، تاول، مرطوب‌کننده، تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش انرژی و قوای جنسی، درمان استرس، تنظیم عادت ماهیانه خانم‌­ها، کاهش قند خون مؤثر است.

آناناس

گل و گیاه آناناس

آناناس از خانواده برملیاد (Bromeliaceae) است که بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است. این گیاه توانایی بی­‌نظیری در ترشح اکسیژن در شب دارد. همچنین آنزیمی به نام بروملین منتشر می­‌کند، بروملین هم‌خانواده داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی است که معمولا برای بیماران مبتلا به آرتریت تجویز می‌شوند. حتی به کاهش خروپف کمک می­‌کند.

اسطوخودوس

اسطوخدوس و گل و گیاه آپارتمانی

اسطوخودوس یکی از گیاهان شناخته شده­‌ای است که در اکثر مقالات پزشکی نامی از آن وجود دارد. رنگ بنفش، آرمش بخش روح و روان است و فضای شادی را به محیط می­‌بخشد. علاوه بر آن، اسطوخودوس به دلیل رایحه­‌ای که دارد، فرد را به آرامش سوق داده و به عنوان گیاه دارویی استفاده می‌­شود.

گیاه زامیفولیا

گیاه زامیفولیا

این گیاه در دنیا معروف به ZZ هست. برای تصفیه هوا بسیار مفید بوده و به همین دلیل در آپارتمان­‌ها به عنوان فنگ­شویی به کار می‌­رود.

در این مطلب فقط به پنج مورد از گیاهان آپارتمانی اشاره شد، در حالی که صدها گیاه با خواص بی­‌شمار وجود دارد.

منبع dumblittleman.com ambius.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.