موزه موسیقی ایران کجاست؟

مکانی برای سیر در تاریخ موسیقی ایران

طرح تاسیس موزه موسیقی ایران در سال ۱۳۷۲ توسط آقای سید محمد بهشتی (مدیر عامل وقت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی)، مرتضی کاظمی (مدیرعامل وقت فرهنگسرای بهمن و مشاور شرکت توسعه) و علی مرادخانی (رئیس وقت مرکزموسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) آغاز و در نهایت در سال ۱۳۸۸ بازگشایی و آغاز به کار کرد.

ساختمان ۳ طبقه موزه شامل بخش‌های متنوعی از جمله سالن نمایش سازها، گنجیه موزه، آرشیو صوتی و تصویری، کتابخانه تخصصی، کارگاه نمایش مراحل ساخت ساز، مخزن محصولات مکتوب و بخش دیداری و شنیداری و یک آمفی تئاتر است و شرایط و امکان بسیار خوبی برای علاقه مندان به هنر موسیقی فراهم آورده تا اطلاعات خود را در حوزه موسیقی ایران افزایش دهند.

سالن‌های موجود در این موزه ۳۶۰۰ متر مربعی بر اساس نوع ساز به سه بخش سازهای بادی، سازهای کوبه‌ای و سازهای زهی تقسیم شده است. در طبقه همکف موزه، سالن سازهای نواحی ایران قرار گرفته که به سه بخش سازهای بادی، سازهای زهی و سازهای خودصدا تقسیم شده است.

سالن سازهای کوبه‌ای در همکف شامل سازهای کوبه‌ای “پوست صداهای یکطرفه” و “پوست صداهای دوطرفه” از اقصا نقاط ایران است.

سالن سازهای سنتی در قسمت بالای همکف قرار دارد.

گرامافون در موزه موسیقی ایران

گنجینه موزه محل نگهداری و نمایش سازها و متعلقات نوازندگان، موسیقی‌دانان و پژوهشگران صاحب نام موسیقی ایران است. نمایشگاه تجهیزات ضبط و پخش نیز به نمایش روند ضبط صدا و موسیقی برای علاقه‌مندان اختصاص دارد. در این نمایشگاه می‌توانید نمونه‌هایی از دستگاه‌های فنوگراف، گرامافون کوکی، برقی، باطری‌دار و قابل حمل و مخصوص اتومبیل، دستگاه‌های ضبط صفحات گرامافون و دستگاه‌های ضبط سیمی و ریل کوچک و بزرگ، ضبط و پخش مارتریج و نوار کاست را مشاهده کنید.

در آرشیو صوتی و تصویری موزه می‌توانید ۴۲۰۰۰ ساعت آثار صوتی شامل ۹۰۰۰ CD و DVD، ۴۵۰۰ عدد نوارهای ریل، ۱۲۰۰۰ عدد نوارهای کاست و همچنین عکس‌های قدیمی هنرمندان را ببینید.

کتابخانه موزه موسیقی مجموعه‌ای ارزشمند از انواع کتاب‌ها در حوزه‌های هنر، تاریخ و ادبیات و به طور تخصصی موسیقی، ارائه می‌دهد و حدود ۳۰ نفر ظرفیت دارد تا علاقه‌مندان به این حوزه‌ها از فضای کتابخانه برای مطالعه استفاده کنند.

این کتابخانه ۱۱۰۰۰ جلد کتاب دارد که ۹۰۰۰ جلد آن فارسی و ۲۰۰۰ جلد آن لاتین است. در این کتابخانه تعدادی کتاب چاپ سنگی و مجموعه‌های منحصربه فردی از دیوان شاعران پارسی‌گوی نیز یافت می‌شود.

کارگاه ساخت سازها و ادوات موسیقی در موزه موسیقی ایران، مکانی است برای نمایش مراحل ساخت سازها در نتیجه شما می‌توانید مرحله به مرحله تبدیل چوب به ساز را مشاهده کنید و حتی قرار است در این کارگاه احیای سازهای قدیمی نیز صورت بگیرد.

سازها در موزه موسیقی ایران

از دیگر قسمت‌های موزه می‌توان به سالن اجرا، سالن روباز، استودیو ضبط و اتاق تمرین و فضای رستوران و کافه در بیرون ساختمان اشاره کرد.

موزه موسیقی ایران دربردارنده گنجینه‌ای ارزشمند از تاریخ موسیقی ایران است که بازدید از آن به همه ایرانیان و از جمله علاقه‌مندان موسیقی توصیه می‌شود. اما متاسفانه به دلیل اطلاع‌رسانی‌های ضعیف، تعداد کمی از تهرانی‌ها با این موزه آشنایی دارند.

برای بازدید از موزه به آدرس: میدان تجریش، خیابن شهید دربندی، سه راه تختی و کوچه نمازی بروید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۲۲۶۷۲۷۸۵ تماس بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.