نکاتی در خصوص چیدمان کاناپه

کاناپه را کجا بگذاریم؟

کاناپه بزرگترین تکه از اثاث خانه در اتاق نشیمن است، بنابراین اولین چیزی که باید در اتاق نشیمن جایگذاری شود، کاناپه است. در خصوص برخی اتاق‌های نشیمن تعیین جای قرار گرفتن کاناپه آسان است اما در برخی دیگر اینچنین نیست. اساسا کاناپه باید روبروی نقطه کانونی قرار بگیرد، اما اگر هیچ نقطه کانونی وجود نداشت چه؟ در این مطلب به شما خواهیم گفت چیدمان کاناپه در اتاق نشیمن باید چگونه باشد؟

تعادل و توازن را فراموش نکنید

در چیدمان اثاث خانه باید تعادل و توازن را مدنظر قرار دهید. اگر همه اثاث بزرگ و سنگین را در یک سمت اتاق بچینید، عدم توازن در کل اتاق به چشم می‌خورد. از آنجا که کاناپه فضای زیادی را اشغال می‌کند و به لحاظ بصری درشت است، باید اثاث دیگری با همین اندازه بزرگی در سوی دیگر اتاق قرار گیرد تا توازن رعایت شود. به همین خاطر است که اغلب دو صندلی را درست روبروی کاناپه قرار می‌دهند.

مسیر رفت و آمد را درنظر بگیرید

کاناپه بزرگ است به همین خاطر قرار دادن آنها در اتاق نشیمن ممکن است مسیر رفت و آمد را اندکی دشوار کند. حتما باید بین کاناپه و میز عسلی و بین کاناپه و صندلی‌ها دو قدم فاصله باشد. مسیر رفت و آمدها را باز نگه دارید تا افراد بدون سختی از یک سوی اتاق به سوی دیگر آن قدم بردارند.

بین کاناپه و دیوار فاصله بدهید

اکثر افراد تمایل دارند کاناپه را به دیوار بچسبانند. در صورتی که محدودیت جا وجود داشته باشد این کار خوب است اما در غیر این صورت ایجاد فضای خالی بین دیوار و کاناپه می‌تواند در زیباتر شدن چیدمان اثاث موثر باشد.

جایگذاری مناسب کاناپه

جلوی پنجره:

گرچه نباید طوری کاناپه را قرار دهید که جلوی باز و بسته شدن پنجره را بگیرد، اما به شرطی که پشتی کاناپه کوتاه باشد، قرار گرفتن آن مقابل پنجره می‌تواند ایده خوبی باشد. حتما ۱۰ تا ۱۲ سانتیمتر فاصله میان کاناپه و پنجره بدهید تا پنجره به راحتی باز و بسته شود.

روبروی پنجره:

اگر پنجره‌ای بزرگ و زیبا در اتاق نشیمن دارید، کاناپه را روبروی آن قرار دهید تا از چشم انداز زیبای آن لذت ببرید.

روبروی شومینه:

معمولا شومینه نقطه کانونی محسوب می‌شود، بنابراین باید اثاث را طوری بچینید که جلوی نقطه کانونی را نگیرد. بنابراین بهتر است کاناپه روبروی شومینه قرار بگیرد.

روبروی کاناپه دیگر:

از آنجا که تعادل بصری اهمیت دارد، بهتر است کاناپه را روبروی کاناپه دیگری که با آن ست است، بگذارید. در اتاق‌های کوچک این امکان‌پذیر نیست اما در اتاق‌های بزرگ که فضا برای جا دادن دو کاناپه وجود دارد، چنین جایگذاری عالی است.

جلوی در:

قرار دادن کاناپه جلوی در شاید به نظر چندان جالب نرسد زیرا حتما شما دوست ندارید با این کار راه ورود و خروج درب بسته شود یا افراد پشت کاناپه را ببینند. اما اگر فضای کافی دارید و پشت کاناپه هم ظاهر خوبی دارد، این چیدمان می‌تواند عالی باشد. اما حتما باید به مسیر رفت و آمد توجه کنید. علاوه بر این باید هر گونه شلوغی و مانع بصری را کم کنید.

میانه اتاق:

طراحان دکوراسیون حرفه‌ای از این ایده استفاده می‌کنند. در یک اتاق نشیمن بزرگ می‌توانید کاناپه‌هایی که پشتی ندارند را به صورت دایره وار در میانه اتاق بچینید.

کاناپه‌های چندتکه

کاناپه‌های چندتکه (کاناپه‌های L) گاهی بسیار مفید هستند. شکل آنها به گونه‌ای است که برای گوشه‌های اتاق بسیار مناسب است. زیبایی اینگونه مبلمان زمانی که از دیوار فاصله داشته باشد بیشتر به چشم می‌آید. همچنین اینگونه مبلمان فضای بیشتری برای نشستن فراهم می‌کنند در مقایسه با انواع دیگر مبلمان و همچنین فضای کمتری نیز در اتاق اشغال می‌کنند از این رو می‌توانید دورتادور آن فاصله‌هایی به وجود آورید تا رفت و آمدها به راحتی انجام گیرد. گاهی از این نوع مبلمان برای جدا کردن بخشی از اتاق از بخش دیگر آن استفاده می‌شود.

منبع thespruce.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.