۱۰مورد از کاربردهای نانوتکنولوژی و اثرات آن در زندگی

نانوتکنولوژی، فناوری است که تمام دنیا را فرا گرفته است.

نانوتکنولوژی، فناوری است که تمام دنیا را فرا گرفته است. با این وجود بسیاری از از ما با اثرات شگفت­‌انگیز آن بیگانه هستیم.

نانوتکنولوژی، توانمندی ابزارها و سیستم‌های جدید با در دست گرفتن کنترل در سطوح مولکولی، اتمی و استفاده از خواص است که در آن سطوح ظاهر می‌شود. دانشمندان و مهندسان در ساختن مواد موفقیت بسیار خوبی داشته‌­اند تا از خواص پیشرفته‌­ای همچون استحکام بالاتر، وزن سبک‌­تر، افزایش هدایت الکتریکی و واکنش‌­پذیری شیمیایی در مقایسه با معادل­‌های بزرگتر استفاده کنند.

در ادامه مطلب به ده مورد از اثرات نانوتکنولوژی بر روی زندگی اشاره می­‌کنیم:

۱. رایانه‌­های سریعتر، کوچکتر و قدرتمندتری که از باتری­‌هایی با ماندگاری بالا برخوردار هستند.

۲. تجهیزات پزشکی، کاربردی­‌تر و دقیق‌­تر هستند. فناوری آزمایشگاهی بر روی تراشه، تست مراقبت را در زمان واقعی انجام می‌­دهد که موجب تسریع در ارائه خدمات پزشکی می‌­شود.

۳. نانوذرات موجود در محصولات دارویی باعث بهبود جذب در بدن شده و اغلب از طریق دستگاه‌­های پزشکی ترکیبی انجام می‌­شود. از نانوذرات نیز می­‌توان برای انتقال داروهای شیمی درمانی به سلول‌های خاص همانند سلول‌های سرطانی استفاده کرد. نانوتکنولوژی می‌تواند فرمولاسیون و مسیرهایی برای رهایش دارو ( Drug Delivery ) تهیه کند، که به‌نحو حیرت‌انگیزی توان درمانی داروها را افزایش می‌دهد.

۴. با ساخت قطعات خودرو از مواد نانو کامپوزیت سبک‌­تر ، قوی‌­تر و از نظر شیمیایی مقاوم‌­تر از فلز خواهد بود، همچنین راندمان سوخت خودرو و مقاومت در برابر خوردگی را بهبود می­‌بخشد. نانو فیلترها تقریبا تمام ذرات موجود در هوا را قبل از رسیدن به محفظه احتراق از هوا خارج می­‌کنند و باعث بهبود مسافت پیموده شده گاز می­‌شوند.

۵. نانوذرات یا نانوالیاف موجود در پارچه­‌ها باعث افزایش مقاومت در برابر لکه، مقاومت در برابر آب و شعله می­‌شوند.

فناوری نانوتکنولوژی

۶. فیلترهای آب که فقط ۱۵-۲۰ نانومتر عرض دارند، می­‌توانند از طریق ذرات نانو همه ویروس‌­ها و باکتری‌ها را از بین ببرند. این سیستم­‌های تصفیه آب قابل حمل و با صرفه اقتصادی برای بهبود کیفیت آب آشامیدنی ایده‌آل هستند.

۷. نانولوله‌­های کربنی دارای کاربردهای تجاری متنوعی از جمله ساخت تجهیزات ورزشی قوی­تر با وزن سبک­تر هستند. به عنوان مثال، راکت تنیس با نانولوله‌های کربنی ساخته شده و در هنگام ضربه کمتر خم می­‌شود و باعث افزایش نیرو می­‌شود.

۸. امروزه اکثر کرم‌­های ضد آفتاب از نانوذرات ساخته شده‌­اند که به طور موثر نور را جذب می­‌کنند، همچنین به راحتی روی پوست پخش می­‌شوند. همین نانوذرات نیز در بسته‌بندی مواد غذایی برای کاهش قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و طولانی شدن عمر مفید استفاده می­‌شوند.

۹. بسیاری از بطری‌­های نوشیدنی از پلاستیک­‌هایی ساخته شده که در برابر نفوذ اکسیژن، دی‌اکسید کربن و رطوبت مقاومت می­‌کند و عمر مفید آن را تا چند ماه افزایش می­‌دهد.

۱۰. به لطف فناوری نانو، می­‌توان طیف عظیمی از حسگرهای شیمیایی را برای شناسایی یک ماده شیمیایی خاص در سطوح بسیار کم استفاده کرد. این قابلیت برای سیستم­‌های نظارت و امنیت در آزمایشگاه­‌ها، اماکن صنعتی و فرودگاه‌­ها ایده‌آل است. در زمینه پزشکی، از نانو حسگرها نیز می‌­توان برای شناسایی دقیق سلول­‌ها و یا مواد خاص در بدن استفاده کرد.

با توجه به موارد ذکر شده در بالا کاملا مشخص است که نانو تکنولوژی پای خود را در تمام عرصه‌­ها باز کرده است و با استفاده از آن می­‌توان به پیشرفت­‌های قابل ملاحضه‌­ای دست یافت.

در کنار این پیش‌بینی‌ها، این سوال باید مطرح شود که جایگاه کشورهایی که به نانوتکنولوژی دسترسی ندارند، در بازارهای آینده و اقتصاد جهانی چه خواهد بود. با توجه به اینکه سهم هر کشور یا بنگاه در زمان شکل‌گیری یک بازار تثبیت می‌شود، زمان سرمایه‌گذاری برای رسیدن به جایگاه مناسب، همین امروز است.

منبع asme.org
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.