با کاروانسرای رباط کریم آشنا شوید

کاروانسرای تاریخی در کیلومتر 37 جاده تهران-ساوه

در جاده تهران-ساوه کاروانسرای قدیمی قرار گفته است که به کاروانسرای فتحعلی شاهی شهرت یافته است. حاج کمال بنای کاروانسرای رباط کریم را در سال ۱۲۴۵ ه.ق در محله بازارک بنا نهاد.

پس از آنکه مدتی کاروانسراها از دور می‌افتند، این کاروانسرا به عنوان پاسگاه ژاندارمری و محل اسکان افراد محلی و مدتی نیز به عنوان فضای ورزشی مورداستفاده قرار گرفت. در سال ۱۳۷۹ این کاروانسرا به میراث فرهنگی تحویل داده شد. در سال ۱۳۸۸ بازسازی و تعمیر این بنا آغاز شد.

کاروانسرای رباط کریم در سال ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۵۸ به ثبت آثار ملی ایران رسید.

ویژگی‌های کاروانسرای رباط کریم:

کاروانسرای رباط کریم دو ایوانی است. ورودی آن از ایوان غربی است و شاه‌نشین آن ایوان شرقی است. حیاط مرکزی با اتاق‌های ایوان دار دورتادور حیاط دارد. پشت اتاق‌ها سالن‌های بارانداز قرار گرفته است. مصالح به کار رفته در این بنا گل و گچ و تزیینات آن آجرکاری است. تزئینات قطاربندی بالای بدنی بیرونی دیوارها، نشان از طراحی از پیش فکر شده برای احداث بنایی با الگوی چهار ایوانی است.

بنای کاروانسرای رباط کریم

کاروانسرای رباط کریم مجموعه ۲۴ حجله دارد که ۱۸ عدد آن اطراف حیاط مرکزی، ۲ اتاق در ورودی هشتی و ۴ اتاق دیگر در ورودی باراندازهاست. در ضلع شمال غربی و انتهای راهروی ورودی، اصطبل قرار گرفته است. در قسمت‌های مختلف کاروانسرا از جمله حیاط، بارانداز و اصطبل مالبندهایی به منظور مهار افسار چهارپایان ایجاد شده است.

از جمله ویژگی خاص این کاروانسرا، کوره‌های ذوب فلز است که نشان از کاربری آن به عنوان ضرابخانه دارد.

این کاروانسرا از دو قسمت اداری و بازارچه سوغات و صنایع دستی تشکیل شده است که شامل صنایع دستی اصفهان و همدان و سایر استان‌هاست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.