خانه دکتر محمد معین

خانه‌ای قدیمی در خیابان پیروزی

در خیابان پیروزی خانه‌ای قدیمی به مساحت ۸۸۱.۴۰ مترمربع با قدمت ۷۰ ساله خود گویای تاریخ زندگی اهالی این خانه است. خانه‌ای که روزگاری متعلق به دکتر محمد معین بوده و همجوار آن امیر جاهد، شاعر و تصنیف ساز ایرانی (که بعدها هر دو خانه ادغام شدند). خانه با حیاطی بزرگ و درختان سرسبز، ارسی‌های رنگی که تابش نور، رنگ به اتاق می‌دهد و اتاقی آرام و پر از کتاب که نشان از آن دارد روزگاری آنجا پناهگاه صاحب این خانه بوده تا در آرامش لحظاتی را به مطالعه بپردازد.

حیاط خانه دکتر محمد معین

امروز این خانه به شهرداری و خانه شهریاران جوان تعلق گرفته اما رد پای صاحبان اسبق خانه را می‌توان در جای جای آن دید. راه‌پله‌ها پر از عکس‌های پدر و مادر استاد معین و اجدادشان است و می‌توان درجه‌های استاد و نوشته‌های او را دید و مطالعه کرد. اتاق‌های زیرپله و زیرزمین این خانه به مرکز همایش و برگزاری کلاس‌های آموزشی هنری و فرهنگی تعلق گرفته. در واقع امروز این خانه هم کتابخانه و هم مرکز فرهنگی غدیر است و جلسات شاهنامه‌خوانی و مولوی‌خوانی در آن برگزار می‌شود.

خانه موزه زیبای دکتر معین امروزه به عنوان لوکیشن بسیاری از فیلم‌ها مورداستفاده قرار گرفته است از جمله شهرزاد، سرزمین کهن و بیست و یک روز. شما می‌توانید همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر از این خانه موزه واقع در خیابان پیروزی، میدان چهارصد دستگاه، خیابان بایزید بسطامی دیدن کنید.

دکتر محمد معین که بود؟

دکتر محمد معین متولد سال ۱۲۹۷ در خانواده‌ای روحانی بود. وی پدر و مادر خود را در سن ۶ سالگی بر اثر حصبه از دست داد و تحت تعلیم پدربزرگ خود بزرگ شد. پس از پایان تحصیل در دارالفنون به دانشگاه تهران آمد و در دانشکده ادبیات مشغول تحصیل شد و دکترای خود را در سال ۱۳۲۱ دریافت کرد. دکتر معین به زبان‌های فرانسه، آلمانی، عربی، انگلیسی و بسیاری لهجه‌ها تسط داشت. وی ریاست کمیسیون ادبیات سمینار جهانی تاریخ و فرهنگ ایران را برعهده داشت.

دکتر معین خدمات ارزنده‌ای به ادبیات کشور ما ارزانی داشته از جمله تالیف ۲۳ جلد کتاب، همکاری با علامه دهخدا، تالیف فرهنگ معین در ۶ جلد و بررسی آثار نیما یوشیج به وصیت خود او.

این استاد عالیقدر در سال ۱۳۴۵ به دلیل کارهای زیاد مطالعاتی و تحقیقی در یکی از اتاق‌های دانشکده ادبیات بیهوش شد و پس از چهار سال و پنج ماه اغماء، سرانجام در سن ۵۷ سالگی در تیر ماه ۱۳۵۰ از دنیا رفت و در آستانه اشرفیه گیلان دفن شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.