معرفی انواع پنیر پیتزا و فست فود؛ کشدار و لذیذ

امروزه فست فود و پیتزا قسمتی جدا نشدنی از زندگی‌های روزمره است که بیشتر افراد به خصوص جوانان از خوردن آن لذت فراوانی می‌برند. قطعا خوردن یک فست فود یا پیتزای خوشمزه و لذیذ می‌تواند عاشقان این نوع از غذاها را به وجد بیاورد! به احتمال زیاد می‌دانید که اصلی‌ترین قسمتی که به خوشمزه‌تر شدن فست‌فودها کمک می‌کند، همان پنیر پیتزا است.

یک پنیر پیتزای خوب علاوه بر کشش پذیری متعادل باید از عطر و طعم دلپذیری نیز برخوردار باشد. وقتی به دنبال پنیر پیتزای خوب می‌گردید، بدون شک انتخاب‌های زیادی سر راه شما قرار می‌گیرد، اما آیا می‌دانید بهترین پنیر پیتزا کش دار چیست؟ آیا انواع پنیر پیتزا را می‌شناسید؟

چنانچه شما هم به دنبال پاسخ این سوالات هستید، پیشنهاد می‌شود تا پایان این مطلب با مجله کاویاب همراه باشید. در ادامه به بررسی انواع پنیر پیتزا و کاربرد آن‌ها می‌پردازیم.

پنیر پیتزا در درست کردن پیتزا

انواع پنیر پیتزا و کاربردهای آن

اولین قدم برای تهیه هر نوع غذای فست‌فودی، انتخاب پنیر پیتزای متناسب با آن است. شاید از نظر شما هم این گونه به نظر برسد که پنیر پیتزا تنها جهت چسبیدن مواد به یکدیگر استفاده می‌شود، اما باید بگوییم اگر چنین تفکری دارید، سخت در اشتباهید.

قطعا عاشقان پیتزا می‌دانند که طعم و عطر پنیر پیتزا، چه تاثیر معجزه‌آسایی در نتیجه نهایی دارد. جالب است بدانید در بسیاری از مواقع برای داشتن نتیجه خروجی بهتر، آشپزان حرفه‌ای به جای استفاده مجزا از پنیرها، چندین پنیر پیتزا را ترکیب می‌نمایند. البته باید بگوییم که درست است که پنیر نقش مهمی در خوشمزه‌تر شدن غذا دارد، اما نباید از کیفیت و تازگی سایر مواد مورد نیاز، غافل شد. اکنون که اطلاعات کلی راجع به این ماده خوشمزه داریم، بهتر است به انواع آن بپردازیم.

۱. پنیر موزارلا

پنیر موزارلا یکی از محبوب‌‎ترین و معروف‌ترین انواع پنیر پیتزاهاست که معمولا نقش پر رنگی در تهیه بیشتر غذاهای فست‌فودی دارد. ترکیب این پنیر با موادی مثل گوجه‌فرنگی، پپرونی، ریحان، تن ماهی، سالامی، فلفل دلمه‌ای و زیتون، ترکیبی بسیار خوشمزه و معرکه می‌شود. با این تفاسیر اگر قصد دارید با تهیه غذاهایی مانند پیتزا و اسنک، همه افراد را شیفته دستپخت خود کنید، حتما پنیر موزارلا تهیه کنید.

برخی بر این باورند که تمامی انواع پنیر پیتزاها مضر و چاق کننده هستند، اما در صورتی که پنیر موزارلا منبعی عالی برای تعدیل کلسیم، ویتامین K  و سطح کلسترول خون است.

جالب است بدانید این پنیر نیز به خودی خود دارای انواع مختلف می‌‍باشد. برخی از معروف‌ترین انواع پنیر پیتزا موزارلا شامل موارد زیر است:

بوکونچینی

بوکونچینی

پنیر موزارلا بوکونچینی را ممکن است با نام موزارلا توپی یا بال موزارلا نیز بشناسید. این پنیر به شکل توپک‌های کوچک است که معمولا از آن برای تهیه انواع سالاد و پاستا استفاده می‌کنند. بافت نرم و توپکی پنیر به غذاها طعم و عطر ویژه‌ای می‌بخشد. باکونچینی به طور معمول از ترکیب شیر گاومیش و گاو تهیه می‌شود.

بوراتا

اگر به دنبال پنیر موزارلا کوچک هستید اما می‌خواهید ابعاد توپک‌های آن از بوکونچی بزرگتر باشد، بوراتا بهترین گزینه است. پنیر بوراتا نیز توپکی شکل می‌باشد و به طور معمول همراه با نان سرو می‌شود. استفاده از این پنیر در میزهای صبحانه، جلوه خوبی به میز می‌بخشد.

اوالین (Ovoline)

اوالین (Ovoline)

اوالین جز کوچک‌ترین انواع پنیر موزارلاست که معمولا در تهیه انواع سالاد و غذاها مانند سوسیس و ماکارونی کاربرد دارد.

موزارلای رنده‌شده

موزارلای رنده شده، یکی از بهترین انواع پنیر کشدار موزارلا است که با کمک آن دیگر افراد نیازی به رنده کردن پنیر نخواهند داشت. از این پنیر برای تهیه انواع پیتزا و لازانیا استفاده می‌شود.

موزارلای دودی

ممکن است شما هم جز آن دسته از افرادی باشید که طعم ملایم دود را در غذاهای مختلف مانند کالباس دودی یا سوسیس دودی می‌پسندید. اگر چنین هستید پیشنهاد می‌شود به جای استفاده از موزارلای معمولی یا رنده شده، از موزارلای دودی استفاده کنید.

و بسیاری از موارد دیگر.

۲. پنیر پارمسان یا پنیر پارمزان

پنیر پارمسان

پنیر پارمیجانو (Parmesan)، پنیر پیتزایی است که معمولا مردم آن را با نام‌های پنیر پارمسان یا پنیر پارمزان می‌شناسند. این پنیر فرآورده‌ای معرکه از شیر گاو است. پنیر پارمزان به خوبی با پاستا، سالاد، پیتزا و بسیاری از غذاهای دیگر همخوانی دارد و مزه‌ فوق‌العاده‌ای به آن‌ها می‌بخشد. جالب است بدانید برخی از افراد آنچنان شیفته طعم و مزه این پنیر هستند که از آن برای میان وعده‌های خود نیز استفاده می‌کنند.

در رستوران‌های معروف، پنیر پارمسان پایه ثابت برای تهیه سس‌هایی مانند پستو، سزار و آلفردو است. از طعم و مزه فوق‌العاده این پنیر که بگذریم، می‌رسیم به خواص و مزایای آن. پنیر پارمسان ورقه‌ای یا پنیر پارمسان پودری، منبعی غنی از پروتئین، امگا ۳، ویتامین K2 و چربی است. این پنیر از خواص پروبیوتیک و ضد سرطانی برخوردار می‌باشد. البته در نظر داشته باشید که اگر قصد کاهش وزن دارید، بهتر است از خوردن این پنیر اجتناب کنید؛ چرا که مصرف بیش از حد آن منجر به اضافه وزن می‌شود.

۳. پنیر گودا

پنیر گودا

پنیر گودا از پرطرفدارترین انواع پنیر پیتزا ورقه‌ای است که محبوبیت آن تنها به هلند و ایران محدود نمی‌شود و بیشتر کشورهای جهان طرفدار پروپاقرص آن هستند. این پنیر در واقع برای اولین بار در هلند از شیر گاو تولید شد که بعدا به دلیل طعم و مزه عامه پسند در سراسر جهان طرفدار یافت.

پنیر گودا معمولا برای تهیه ساندویچ‌هایی مانند چیزبرگر، سیب زمینی سرخ کرده، ذرت مکزیکی، نودل و بسیاری از غذاهای دیگر کاربرد دارد. به احتمال زیاد این پنیر را تاکنون با رنگ زرد شناخته‌اید، اما باید بگوییم در مواردی پنیر گودا به رنگ سفید نیز می‌باشد که این تفاوت رنگ بسته به روش تهیه آن است.

به سبب قوام و نیمه سفت بودن پنیر گودا، برش آن راحت می‌باشد. جالب است بدانید پنیرهای گودا دارای سن هستند و هر چه سن آن‌ها بیشتر باشد، مزه کاراملی و شیرینی بیشتر به خود می‌گیرند.

در پایان باید گفت استفاده از پنیر گودا در پیتزاها و سایر فست‌فودهایی که با گوشت و مرغ سروکار دارند، بهترین ایده است. این ماده غذایی طعم و عطر بسیار دلپذیری به این مواد می‌‌بخشد.

۴. پنیر پروسس یا پنیر پرورده (Processed cheese)

پنیر پروسس

پنیر پروسس یا پنیر پرورده در واقع پنیری است که طی فرآیندهای صنعتی و شیمیایی تولید می‌شود. این پنیرها به نسبت سایر پنیرها مدت زمان بیشتری در یخچال می‌مانند. با این تفاسیر پنیر پرورده انتخابی طلایی برای کسانی است که به دنبال پنیر پیتزاهایی با ماندگاری بالا هستند. این پنیرها در بازار به صورت پنیر ورقه‌ای و پنیر رنده شده موجود هستند که افراد می‌توانند متناسب با نیاز خود بهترین را تهیه کنند.

۵. پنیر چدار

ممکن است برای شما نیز سوال پیش بیاید که پنیر چدار چه تفاوتی با پنیر گودا دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، تفاوت اصلی این دو پنیر در طعم و مزه آن است. پنیر چدار در واقع طعم تندتر و قوی‌تری به نسبت پنیر گودا دارد و میزان چربی این پنیر معمولا بیشتر می‌باشد.

در بسیاری از دستور‌العمل‌ها شما می‌توانید متناسب با سلیقه خود، این دو پنیر را جایگزین یکدیگر کنید.

۶. پنیر بِلوچیز (Bleu Cheese)

بلوچیز پنیری ایتالیایی است که برخی از افراد آن را با نام پنیر کپک زده آبی می‌شناسند. دانه‌های ریز آبی یا سبز این پنیر به دلیل وجود یک سری باکتری تشکیل می‌شود. به سبب وجود این باکتری‌ها پنیر بلوچیز طعمی تند و خوشمزه دارد. ترکیب این پنیر با مغزیجات و انواع سالاد، ترکیبی بهشتی می‌شود که نباید آن را اصلا از دست داد.

بلوچیز

البته در برخی موارد از این پنیر جهت تهیه سس‌ها و تزئین میزهای مزه استفاده می‌شود. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، این پنیر دارای دانه‌های ریز می‌باشد. اگر تاکنون این پنیر را امتحان نکردید، پیشنهاد می‌دهیم برای یکبار هم که شده بلوچیز را بچشید، چرا که به احتمال زیاد طرفدار همیشگی آن خواهید شد.

بهترین پنیرها برای تهیه انواع غذا

همیشه به یاد داشته باشید که انتخاب نوع پنیر پیتزا برای غذاهای مختلف معمولا سلیقه‌ای است و اگر به دنبال بهترین‌ها هستید، بهتر است ابتدا طعم دلخواه خود را بیابید. برخی از پنیر پیتزاها دارای طعم تند و برخی دارای طعم ملایم‌تری هستند، بنابراین بهترین‌ها از نظر افراد مختلف، متفاوت است. حتی شما می‌توانید با مواد در دسترس، پنیر پیتزای خانگی مورد علاقه خود را تولید کنید.

پنیر پیتزا در همبرگر

همانطور که توضیح دادیم، با وجود انواع پنیر پیتزا ورقه‌ای یا موارد دیگر در بازار، ممکن است در هنگام انتخاب آن دچار چالش شوید. در ادامه سعی داریم مناسب‎ترین پنیرها را برای برخی از محبوب‌ترین غذاها و سالادها معرفی کنیم.

  • بهترین پنیر برای لازانیا: استفاده از پنیر ورقه‌ای گودا به طعم بهتر لازانیا کمک ویژه‌ای می‌کند.
  • بهترین پنیر برای پیتزا: معمولا می‌توان از انواع پنیر پیتزاها برای تهیه پیتزا استفاده کرد، اما پنیر موزارلا عطر و طعم این غذا را چندین برابر می‌کند.
  • بهترین پنیر برای سالاد سزار: برای انواع سالادها به خصوص سالاد سزار می‌توانید از پنیر پارمسان یا همان پارمزان پودری استفاده کنید.
  • بهترین پنیر پیتزا برای ذرت مکزیکی: پنیر موزارلا و پنیر پروسسی که دارای کشسانی خوب هستند، برای تهیه ذرت مکزیکی مناسبند.
  • بهترین پنیر برای چیز برگر: پنیر چدار و پنیر گودا به عطر و طعم بهتر چیز برگر کمک می‌کنند. از این پنیرها می‌توانید برای سایر ساندویچ‌ها نیز استفاده کنید.

کلام آخر

پایه و اساس بیشتر غذاهای فست‌فودی پنیر پیتزا است. در واقع نقش پنیر پیتزا در غذاهایی مانند پیتزا و لازانیا به قدری مهم و زیاد است که به صورت کلی می‌توان آن را روح فست‌فود دانست.

امروزه پنیر پیتزاهای متنوعی در بازار وجود دارند که افراد می‌توانند متناسب با سلیقه و ذائقه خود، بهترین انتخاب را داشته باشند. پنیر پیتزاهایی مانند پنیر گودا، پنیر پارمسان، پنیر چدار و… طعم و عطر فوق‌العاده‌ای به غذا می‌دهند.

پنیر پیتزایی که که کشسانی متعادل و ملایمی داشته باشد و درصد رطوبت آن بین ۵۰ تا ۵۲ درصد باشد، جز پنیر پیتزاهای خوب به شمار می‌رود. البته توجه داشته باشید که علاوه بر مبحث کشسانی، عطر و طعم آن نیز حائز اهمیت است.

تاکنون سعی داشتیم شما را با انواع پنیر پیتزا و کاربرد آنها آشنا کنیم، تا عاشقان و دوست‌داران فست‌فود، خوشمزه‌ترین غذاها را تهیه کنند. امیدواریم نکات این مقاله برای شما نیز مفید واقع شده باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.