معرفی غذاهای محلی اصفهان + طرز پخت

اگر بخواهیم لیستی از بهترین شهرهای ایران تهیه کنیم، بدون شک نام اصفهان در ابتدای این لیست جای دارد. این شهر به سبب تاریخ چندین هزار ساله‌، معماری‌های زیبا، بازارهای رنگی و زنده، فرهنگ غنی، مساجد، کلیساهای قدیمی و غذاهای محلی خوشمزه گردشگران زیادی را از سراسر جهان جذب خود می‌کند.

آیا تاکنون غذاهای محلی اصفهان را امتحان کردید؟ همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، یکی از علل محبوبیت اصفهان در بین گردشگران وجود غذاهای سنتی و محلی این شهر است. این غذاها با طعم منحصر به فرد خود می‌توانند به راحتی افراد را به وجد بیاورند.

اگر میهمان این شهر زیبا شدید، پیشنهاد می‌دهیم حتما به رستوران‌های محلی آن سری بزنید، زیرا که تجربه‌ای جدید و خوشمزه در انتظار شما است. جالب است بدانید بسیاری از غذاهای اصفهان دستور پختی راحت دارند. اگر شما هم دوست دارید با در دسترس‌ترین مواد، یک غذای محلی اصفهانی درست کنید، بهتر است تا پایان با مجله کاویاب همراه باشید.

قیمه ریزه اصفهانی

قیمه ریزه اصفهان

قیمه ریزه یکی از اصلی‌ترین غذاهای محلی و سنتی اصفهان است که بیشتر گردشگران با یک بار تجربه، طرفدار پروپاقرص آن می‌شوند. این غذای سنتی معمولا به دلیل طعم خاص خود، عضو ثابت جشن‌ها و مراسم‌های خاصی است که در اصفهان برگزار می‌شود.

برای تهیه قیمه ریزه اصفهانی یا کله گنجشکی به مواد زیر نیاز داریم:

مواد لازم مقدار مورد نیاز (برای دو نفر)
گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
پیاز متوسط یک عدد
رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری
آب یک و یک دوم پیمانه
آرد نخودچی دو قاشق غذاخوری
سبزی معطر خشک دو تا سه قاشق غذاخوری
زرد چوبه یک قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه قیمه ریزه اصفهانی

  1. در ابتدا نصف پیاز را رنده کنید و با گوشت چرخ کرده مخلوط کنید.
  2. به مخلوط خود، سایر مواد زرد چوبه، نمک، فلفل، سبزی خشک و نیمی از زردچوبه را اضافه کنید. گوشت را به خوبی با مواد ورز دهید تا کاملا باهم مخلوط شوند.
  3. وقتی گوشت به خوبی ورز آمد و با مواد ترکیب شد، از آن تیکه‌هایی به اندازه گردو بردارید و گلوله‌های گوشتی درست کنید.
  4. نصف دیگر پیاز را که از قبل باقی مانده به صورت نگینی خورد کنید و در مقداری روغن تفت دهید. به پیاز زردچوبه باقی مانده و رب گوجه را اضافه کنید.
  5. بعد از آن که خامی پیاز گرفته شد، آب را اضافه کنید و تا جوش آمدن آب صبر کنید.
  6. زمانی که آب جوش آمد، گوشت قلقلی‌ها را به آرامی به ترکیب خود اضافه کنید و اجازه دهید با حرارت کم به خوبی بپزند.
  7. تقریبا حدود یک ساعت جا افتادن گوشت قلقلی‌ها زمان لازم دارد.
  8. بعد از یک ساعت، غذای خوشمزه اصفهانی آماده سرو است.

خورش ماست، دسر محبوب اصفهانی

خورش ماست اصفهان

اگر از چشیدن میان‌ وعده‌هایی همچون حلیم لذت می‌برید، نباید تجربه خوردن خورش ماست اصفهانی را از خود دریغ کنید. می‌توان گفت خورش ماست اصیل اصفهانی، تنها غذایی در ایران است که به صورت یک دسر سرد طبخ و میل می‌شود. از آنجایی که این دسر خوشمزه سرشار از مواد غذایی مغزی و مقوی است، می‌توان گفت خورش ماست دست کمی از یک وعده غذایی کامل ندارد.

این غذا معمولا از موادی مانند ماست، گوشت گوسفندی یا مرغ، پیاز، زعفران، خرما، گلاب، دارچین، گردو، پسته و… تهیه می‌شود. طرفداران این دسر به دلیل وجود طعم اسیدی و ملایم ماست با شیرینی خرما، معتقد هستند که مزه‌ آن بسیار منحصر به فرد است و حداقل یک بار تجربه‌ این دسر جذاب را ضروری می‎دانند.

مواد لازم برای تهیه خورش ماست اصفهانی عبارتند از:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفند یا مرغ ۵۰۰ گرم
ماست ۲ لیوان
پیاز خلالی شده ۱ عدد متوسط
خرما ۱/۴ لیوان
زردچوبه ۱/۲ قاشق چایخوری
زعفران نصف قاشق چایخوری
 روغن مایع به مقدار لازم
نمک و فلفل به مقدار لازم
آب به مقدار لازم

طرز تهیه خورش ماست اصفهانی

  1. ابتدا گوشت را به خوبی بشورید و به صورت تکه‌های ریز خرد کنید.
  2. پیاز را خلال کرده و در یک قابلمه با روغن تفت دهید تا طلایی شود. گوشت را به پیاز اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و خامی آن گرفته شود.
  3. زردچوبه، نمک و فلفل را اضافه کرده و همه را با هم مخلوط کنید.
  4. خرماها و آب را به قابلمه اضافه کنید و به گوشت زمان دهید تا به خوبی بپزد.
  5. زمانی که گوشت‌ها کمی نرم شدند، ماست را به این ترکیب خوشمزه اضافه کرده و همه را با هم بخوبی مخلوط کنید.
  6. زعفران را در کمی آب گرم حل کرده و به خورش اضافه کنید.
  7. در نهایت خورش را به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بپزید تا غلیظ شود. بعد از گذشت این زمان خورش ماست شما آماده سرو است.

برای تزئین خورش ماست می‌توانید از زردچوبه و خرما کمک بگیرید. اصفهانی‌های دوست داشتنی معمولا این خورش ماست را با برنج یا نان تازه میل کنند.

فسنجان مخصوص اصفهانی

فسنجان اصفهانی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای این استان است که اغلب در مناسبت‌ها و جشن‌های خاص مانند عروسی‌ها و مراسم‌های مهم سرو می‌شود.

فسنجان اصفهانی با تمام فسنجان‌های سایر استان‌ها فرق دارد و علت آن هم استفاده از انبه یا کدو حلوایی در پخت این غذا است. اگر به غذاهای تند و شیرین علاقه دارید، حتما فسنجان اصفهانی را امتحان کنید. این غذا را معمولاً همراه با برنج یا نان سرو می‌کنند.

این غذای خوشمزه از گوشت مرغ یا گوشت خوراکی، انواع میوه خشک، انبه، سس انبه یا شیره انبه، زردچوبه، نمک، فلفل و روغن تهیه می‌شود.

کباب حسینی، خوشمزه‌ترین کباب اصفهانی

کباب حسینی اصفهان

یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه اصفهان که در سراسر ایران طرفداران بسیار زیادی دارد، “کباب حسینی” است. این کباب اغلب با گوشت گوسفند یا گوشت گوساله تهیه می‌شود و با اضافه کردن پیاز، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و سایر ادویه‌ها به ترکیبات خود، طعم بی‌نظیری به همراه می‌آورد.

کباب حسینی معمولاً با برنج یا نان تازه میل می‌شود و در مجالس و جشن‌های مختلف جز غذاهای اصلی محسوب می‌شود. این غذا علاوه بر طعم خوب، منبع خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. جالب است بدانید محبوبیت این غذا علاوه بر ایرانیان به خارج از کشور نیز راه پیدا کرده است.

بریانی اصیل اصفهان

بریانی اصفهان

بریانی اصفهانی یا همان به اصطلاح عامیانه بریونی، یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای استان اصفهان می‌باشد که با طعم منحصر به فرد و ترکیبات متمایز خود، در سراسر ایران به شهرت بسیار زیادی رسیده است.

این غذا اغلب از ترکیباتی مانند گوشت، پیاز، سیر، زرشک، فلفل قرمز، زردچوبه و سایر ادویه‌ها تهیه می‌شود. بخش عمده‌ای از محبوبیت بریونی اصفهانی به علت نحوه طبخ و زمان نسبتا زیادی است که برای تهیه آن صرف می‌شود.

برای تهیه یک بریونی اصفهانی خوشمزه، نیاز به مواد زیر داریم:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفندی ۶۰۰ گرم
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
پیاز متوسط ۱ عدد متوسط
سیر در صورت دلخواه
جگر سفید ½ یک جگر متوسط
زردچوبه به مقدار لازم
چوب دارچین یک تکه
 روغن مایع به مقدار لازم
نمک و فلفل و دارچین به مقدار لازم
آب به مقدار لازم

طرز تهیه بریانی اصفهان

  1. قابلمه‌ای مناسب بردارید و گوشت‌های تکه شده را درون قابلمه بریزید.
  2. پیاز را به ۴ قسمت تقسیم کنید و به همراه نمک، فلفل، سیر، چوب دارچین و زردچوبه به قابلمه اضافه کنید.
  3. زمان اضافه کردن آب است. تا جایی آب به قابلمه اضافه کنید که به اندازه یک بند انگشت بر روی مواد آب قرار بگیرد.
  4. قابلمه را روی شعله قرار دهید و تا نرم شدن و پخت کامل گوشت‌ به آن زمان دهید. فراموش نکنید که کمی از آب گوشت را نگه دارید تا در پایان همراه بریانی میل کنید.
  5. بعد از پخت گوشت، در انتها آن را به وسیله چرخ گوشت به خوبی میکس کنید.
  6. زعفران را به گوشت میکس شده اضافه کنید.
  7. در قابلمه‌ای دیگر جگرها را ابتدا بپزید و بعد سرخ کنید.
  8. در این مرحله نیاز به کفگیر بریانی داریم. در صورتی که این کفگیر در دسترس شما نبود، می‌توانید از تابه‌های کوچک که مخصوص پنکیک هستند، استفاده کنید. میزان مناسبی از روغن را درون این تابه یا کفگیر مخصوص بریزید و صبر کنید تا داغ شود.
  9. بعد از داغ شدن کفگیر، میزان مناسبی از مواد بریانی خود را به اندازه همبرگر درون کفگیر قرار دهید و به خوبی آن را پهن کنید.
  10. بریانی شما بعد از سرخ شدن آماده سرو است. ترکیب این غذا با نان محلی اصفهانی بی‌نظیر می‌شود. در این مرحله می‌توانید حتی مقداری از آب گوشتی را که نگه داشتید بر روی نان محلی خود بریزید.

کلام پایانی

امروزه گردشگران زیادی از سراسر ایران و حتی جهان به اصفهان سفر می‌کنند. اصفهان علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و زیبایی‌های بی‌حد و اندازه خود، دارای غذاهای محلی و سنتی خوش عطر و طعم نیز می‌باشد. این غذاها به قدری منحصر به فرد و خوشمزه هستند که پیشنهاد می‌شود، اگر طرفدار غذاهای محلی هستید، برای یکبار هم که شده غذاهای سنتی اصفهانی را امتحان کنید.

در این مقاله سعی داشتیم برخی از معروف‌ترین غذاهای سنتی اصفهان را معرفی کنیم. امیدوارم نکات این مطلب برای شما نیز مفید واقع شده باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.