همه چیز درباره پل خواجوی اصفهان

اصفهان، یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران است که جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر و منحصربه‌فردی دارد. هرسال با آغاز پیش فروش بلیط قطار تعداد زیادی از مردم تهران با خرید بلیط قطار تهران اصفهان به این شهر سفر می‌کنند و از‌طریق خرید بلیط قطار اصفهان تهران به پایتخت بازمی‌گردند. اگر ساکن تهران هستید و قصد سفر به اصفهان را دارید، به‌هیچ‌وجه بازدید از پل خواجوی این شهر را از دست ندهید. این پل به‌عنوان یک شاهکار تاریخی در ۱۵ دی‌ماه سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده است. در این مطلب، قصد داریم اطلاعات کاملی درباره پل خواجوی اصفهان در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

معرفی پل خواجو

آشنایی با تاریخچه پل خواجوی اصفهان

پل خواجو میراثی قدیمی و خاطره‌ساز در اصفهان است که قدمتی دیرینه دارد. این پل روی زاینده‌رود، در شرق سی‌وسه‌پل، انتهای خیابان کمال اسماعیل اصفهانی و خیابان خواجو واقع شده است. شاه‌عباس پادشاه دوره صفوی در سال ۱۰۶۰ دستور ساخت پل خواجوی اصفهان را صادر کرد. این پل دارای ۱۲ متر عرض، ۱۳۳ متر طول و ۲۳ عدد ستون است. در بخش میانی پل خواجو ساختمانی زیبا به نام بیگلربیگی وجود دارد. این ساختمان که از معماری خاص و منحصربه‌فردی برخوردار است و طاق‌های زیبای آن توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، در آن زمان برای اقامت، استراحت و تفریح شاه‌عباس صفوی و خانواده‌اش ساخته شده بود. پل خواجو بعد از تخریب پل حسن‌بیک، جایگزین آن شده است. پل حسن‌بیک اثر تاریخی به‌جامانده از دوران تیموری بود. پل خواجو با نام‌های پل تیموری، پل شاهی، پل بابا رکن‌الدین، پل حسن‌بیک، پل حسن‌آباد، پل شیراز، پل گبرها و پل خواجو نیز شناخته می‌شد. هر یک از این نام‌ها فلسفه مخصوص به خود را دارند.

دلیل انتخاب نام پل تیموری، ساخته‌شدن پل حسن‌بیک در دوران تیموری است. دلیل انتخاب نام پل شاهی این است که دستور ساخت پل را شاه‌عباس دوم صفوی صادر کرده است. دلیل انتخاب نام پل بابا رکن‌الدین، قرار‌گرفتن پل در مسیر آرامگاه بابا رکن‌الدین است. با‌توجه‌به این‌که پایه‌گذاری پل خواجو در زمان حسن‌بیک ترکمان انجام شده است، آن را با نام پل حسن‌بیک نیز می‌شناختند. علت انتخاب نام پل شیراز نیز نزدیک‌بودن پل به جاده اصفهان-شیراز است. گبرها از پل خواجو برای رفت‌وآمد به محله خود استفاده می‌کردند؛ به‌همین‌دلیل، به آن پل گبرها نیز گفته می‌شد. انتخاب نام پل خواجو نیز به‌دلیل قرارگیری این پل در محله خواجوی اصفهان است.

معماری پل خواجو اصفهان

سبک معماری پل خواجوی اصفهان به چه صورت است؟

یکی از ویژگی‌هایی که پل خواجو را به مهم‌ترین و دیدنی‌ترین پل قدیمی اصفهان تبدیل کرده، سبک معماری بی‌نظیر و خاص این پل است. قبل از این‌که با آگاهی از تاریخ پیش فروش قطار برای خرید بلیط قطار تهران اصفهان و بلیط قطار اصفهان تهران اقدام کنید، با سبک معماری پل خواجو به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان آشنا شوید.

سبک معماری پل خواجو یکی از شاهکارهای معماری ایرانی اسلامی است و اثر تاریخی دوران اوج صنعت پل‌سازی ایران محسوب می‌شود. برای ساخت این پل چهار طبقه از مصالحی شامل آجر، سنگ و ساروج استفاده شده است. طراحی پل خواجو به‌گونه‌ای است که عملکردی شبیه به سد دارد و باعث کنترل جریان آب و میزان آب ذخیره‌شده پشت دریچه‌های پل می‌شود. تعداد دهانه‌های پل ۲۴ دهانه، تعداد جوی‌های آن ۲۱ جوی، تعداد چشمه‌های آن ۲۶ چشمه و تعداد غرفه‌های بزرگ و کوچک دو طرف قسمت داخلی آن ۵۱ غرفه است. از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی و معماری پل خواجوی اصفهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

قرینه‌سازی خیره‌کننده و جذاب پل خواجو

چیزی که در معماری پل خواجو به‌چشم می‌خورد، قرینه‌سازی این پل زیباست که به‌شکل ماهرانه و هوشمندانه‌ای انجام شده است. قرینه‌سازی پل خواجو به‌قدری هنرمندانه و دقیق است که باعث حیرت گردشگران داخلی و خارجی می‌شود.

وجود شیرهای سنگی در دو طرف پل خواجو

یکی دیگر از جذابیت‌های موجود در طراحی و معماری پل خواجوی اصفهان، وجود دو مجسمه شیر سنگی به‌عنوان نگهبان‌های نمادین این پل است. حرف اول نام سازنده‌های شیرهای سنگی روی هر یک از آن‌ها حکاکی شده است؛ علاوه‌بر‌این، حکاکی‌های دیگری از ورزش‌های باستانی مردم ایران نیز روی این مجسمه‌های سنگی بزرگ وجود دارد.

شباهت پل خواجو به عقابی در‌حال پرواز

یکی از ویژگی‌های جذاب پل خواجو چندوجهی‌بودن بنای آن است. اگر به تصاویر هوایی گرفته‌شده از پل خواجو دقت کنید،‌ آن را به‌شکل عقابی می‌بینید که بال‌هایش را باز کرده و در‌حال پرواز است. درواقع از دور، عمارت بیگلربیگی یا شاه‌نشین به سر عقاب و کنگره‌های دو طرف آن به بال‌های عقاب شباهت دارد. پایه‌های این پل نیز در داخل آب زاینده‌رود واقع شده است.

ایجاد تصویر شمع در طاق پل خواجو

یکی دیگر از ویژگی‌های حیرت‌انگیز در معماری پل خواجو این است که در طاق پل، تصویر سه‌بعدی یک شمع ایجاد می‌شود. اگر گردشگران در منتها‌الیه لبه پل قرار بگیرند و با زاویه ۳۹ درجه ترکیب فضای سه‌بعدی طاق‌ها، نشیمن‌گاه‌ها و دیواره‌های پل خواجو را تماشا کنند، تصویر شمعی را می‌بینند که در‌حال سوختن است.

کشف چند سنگ قبر ارزشمند در بازسازی پل خواجو

پل خواجو در سال ۱۳۸۸ مورد بازسازی قرار گرفت و طی این بازسازی چند سنگ قبر ارزشمند و قدیمی کشف شد. سنگ قبرهای سالم به موزه سنگ تخت فولاد اصفهان انتقال یافتند و در آنجا نگهداری می‌شوند.

پل خواجو

بلیط قطار اصفهان تهران و تهران اصفهان را از فلای تودی بخرید

در این مطلب، همه‌چیز درباره پل خواجو، یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف و زیبای شهر اصفهان، را توضیح دادیم. اگر در تهران زندگی می‌کنید و با آغاز پیش فروش بلیط قطار قصد دارید به اصفهان سفر کنید و پل خواجو و سایر مکان‌های دیدنی این شهر را از نزدیک ببینید، بلیط قطار تهران اصفهان را از سایت فلای تودی خریداری کنید. در این سایت، امکان خرید بلیط قطار اصفهان تهران نیز وجود دارد. مسافران بعد از اتمام بازدید از اصفهان می‌توانند با قطار اصفهان تهران به شهر خود بازگردند؛ البته در این قطار، اصفهانی‌های علاقه‌مند به بازدید از مکان‌های دیدنی تهران نیز حضور دارند. در سایت فلای تودی، هم‌زمان با خرید آنلاین بلیط قطار امکان رزرو یکی از هتل‌های شهر مقصد نیز وجود دارد. فلای تودی معتبرترین سایت خدمات آنلاین گردشگری ایران با ارائه باکیفیت‌ترین خدمات رضایت ۱۰۰درصدی کاربران خود را به‌دست آورده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.