با جاذبه‌های گردشگری قطر آشنا شوید

گردشگری ماجراجویانه در قطر را تجربه کنید

تنوع غذا، فعالیت‌های ماجراجویانه، سواحل شنی و آفتاب تابنده همه و همه گردشگر ماجراجو را که به دنبال کشف سرزمین‌های جدید است، به قطر می‌کشاند. گفته می‌شود قطر از امن‌ترین کشورهای عربی است. ما در این مقاله قصد داریم شما را با جاذبه‌های گردشگری قطر آشنا کنیم.

شن سواری

جاذبه‌های گردشگری قطر و شن سواری

یکی از تفریحات هیجان‌انگیز که باید در سفر خود به قطر تجربه کنید، شن سواری یا همان ماشین سواری روی شن است. رانندگی روی تپه‌های ماسه‌ای و لذت بردن از چشم‌انداز منحصر به فرد کویر می‌تواند تجربه‌ای خاص باشد. شب را نیز می‌توانید در چادرهای لوکس عربی بخوابید یا خودتان چادری برپا کنید و از غذاهای محلی و تماشای ستارگان لذت ببرید.

می‌توانید به مدت یک روز کامل و حتی در طول شب هم از ماجراجویی‌های متنوع کویری لذت ببرید.

نکته: گرچه شن سواری ورزش نسبتا خطرناکی است اما می‌توانید کودک خود را نیز همراه ببرید. حتما به راننده تاکید کنید آهسته‌تر رانندگی کند و از مسیرهای هموارتر برود.

تماشای بازار واقیف (Souq Waqif)

بازار واقیف از جاذبه‌های گردشگری قطر

تماشای بازار واقیف شما را به دوران کهن می‌برد. مغازه‌ها و حجره‌ها شما را به یاد زمان‌های قدیم می‌اندازد. در پیچ و خم‌های بازار مغازه‌های فروش پارچه، ادویه‌جات، شیرینی‌ها، وسایل خانگی، سوغاتی و آثار هنری را می‌توانید مشاهده کنید. در بازار می‌توانید کارگران و خیاطانی را ببینید که مشغول به کار هستند و به شما نشان می‌دهند مردان قطری چه جامه و کلاه‌هایی به سر می‌گذاشته‌اند و چگونه دوخته می‌شده‌است.

در بازار، رستوران‌های زیادی به چشم می‌خورد از جمله رستوران‌هایی که غذاهای لبنانی و سوری ارائه می‌دهند و قهوه خانه‌ها. برای تهیه غذای عربی ارزان می‌توانید به مسجد بازار مراجعه کنید. در گذرگاه‌های بازار رستوران‌های قطری ساده را می‌بینید با نیمکت‌های قطری. می‌توانید روی این نیمکت‌ها نشسته و نان و کباب داغ سفارش دهید که تازه تازه از داخل تنور بیرون می‌آید.

بازار الوحکره نزدیک فرودگاه نیز بسیار زیباست و ارزش بازدید دارد به خصوص که رستوران‌های ساحلی جلوی آن به زیبایی این بازار افزوده است.

قدم زدن در گذرگاه و کشتی عربی دوحه

جاذبه‌های گردشگری قطر و dhow

پیاده‌روی در کورنیش (Corniche) دوحه در یک بعدازظهر بسیار دلچسب است. از هتل شرایتون تا موزه هنرهای عربی را می‌توانید در مسیری هفت کیلومتری از کنار خلیج فارس پیاده‌روی کنید. در این مسیر می‌توانید قهوه‌ای بنوشید و بادبادک هوا کنید و در کنار نماد صدف و مروارید که نماد قطر قدیم است، عکس بیندازید.

در مسیر وسایل ورزشی هم برای استفاده عموم قرار گرفته است.

افق و منظره زیبای شهر را می‌توانید از بالای کشتی عربی دوحه (dhow) مشاهده کنید. شب‌ها نور چراغ‌ها روشن است و می‌توانید از انواع موسیقی که پخش می‌شود، لذت ببرید.

خجالتی نباشید و چانه بزنید. قایقران‌ها به تعداد افرادی که سوار می‌کنند، دستمزد خود را دریافت می‌کنند.

موزه هنرهای اسلامی

موزه هنرهای اسلامی و جاذبه‌های گردشگری قطر

معمار سازنده موزه هنرهای اسلامی زمانی که این موزه را ساخت ابتدا پیشنهاد کرد بر روی جزیره‌ای ساخته شود که نمای ساختمان‌ها مانع دید آن نباشند. قرار گرفتن این موزه در کنار ساحل دریا سبب شده از برخی زوایا به نظر برسد روی آب قرار گرفته است.

در این موزه مجموعه متنوعی از آثار خوشنویسی، الگوهای اسلامی، جواهرات و منسوجات از سه قاره گرد هم آمده است که قدمت برخی از آنها از قرن هفتم تا نوزدهم می‌باشد. در این موزه سالانه نمایشگاه‌هایی نیز برگزار می‌شود.

تراس بیرونی که در طبقه بالای موزه قرار گرفته است، چشم‌انداز زیبایی از دوحه ارائه می‌دهد با پذیرایی عالی و خدمات خوب.

موزه را بچرخید تا برسید به کافه MIA، روی صندلی بنشینید و چشم‌انداز شهر را تماشا کنید. از آنجا می‌توانید مجسمه ۷ را که ۸۰ فیت ارتفاع دارد را نیز مشاهده کنید.

موزه شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی

موزه شیخ فیصل و جاذبه‌های گردشگری قطر

یکی از جالب‌ترین و عجیب‌ترین موزه‌های این کشور است. در ۲۳ کیلومتری غرب دوحه قرار گرفته‌است. این موزه کلکسیون خصوصی شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی است که از بستگان دور امیر قطر می‌باشد.

شیخ از ۱۰ سالگی شروع به جمع آوری کلکسیون خود کرده‌است. اولین بار قلعه‌ای ساخت تا هرآنچه به طور تصادفی در طول سفرهایش جمع‌آوری می‌کند در آن نگه دارد. این اشیا شامل کتاب‌های قدیمی مذهبی، منسوجات، پاکت‌های سیگار قدیمی، حتی بمب‌های عثمانی قرن هجدهمی می‌باشد.

بیش از ۱۵۰۰۰ آثار هنری اتاق‌ها را پر کرده‌است و هال بزرگ این موزه محل نگهداری قایق‌های مروارید نشان قدیمی و اتومبیل‌های کلاسیک آمریکایی است.

حتما از خانه سوری دیدن کنید. قطعه قطعه‌های این خانه قبل از جنگ با کشتی به قطر آورده شده و آنجا درست شده است.

آثار هنری شرقی-غربی

جاذبه‌های گردشگری قطر و آثار هنری شرقی غربی

قطر معروف است به ترویج و تبلیغ فرهنگ و هنر به اشکال مختلف و هنرمندان مشهور جهان را برای خلق آثار منحصر به فرد به کار گماشته است.

در تپه‌های شنی Brouq واقع در ۶۰ کیلومتری شمال غرب دوحه، مجسمه‌ها و تندیس‌های شرقی-غربی ریچارد سررا (Richard Serra) قرار گرفته است. این سازه‌ها از ۴ صفحه تشکیل شده‌اند که هر یک ۱۵ متر طول دارند. این سازه‌ها در فاصله یک کیلومتری بین کویر و دریا قرار گرفته‌اند.

سررا دلیل انتخاب این نقطه را اینگونه اعلام کرده است که دوست داشته ارتفاع دریای قدیم را ببیند و طول این صفحات این ارتفاع را نشان می‌دهند.

اگر می‌خواهید کمی هم ورزش کنید برخی شرکت‌های گردشگری تورهای پیاده‌روی ارائه می‌کنند که از روستای زکریت به سمت این مکان گردشگری می‌باشد و ۱۳ کیلومتر است. این تورها تنها در زمستان ارائه می‌شود که رطوبت و دما پایین است.

بازدید از قلعه الزباره و روستاهای متروک

جاذبه‌های گردشگری قطر و قلعه الزباره

تاریخ فرهنگی قطر را می‌توانید با بازدید از اولین سایت میراث جهانی یونسکو که همان قلعه‌های بازسازی شده الزباره و سازه‌های معماری اطراف آن می‌باشد، مشاهده کنید. قدمت سازه‌های معماری به دهه ۱۷۰۰ برمی‌گردد اما قلعه تقریبا جدیدتر است و مربوط است به سال ۱۹۳۸. روستای قدیمی الزباره که ساکنان آن به صید مروارید مشغول بوده‌اند، ۲۰۰ سال پیش میزبان تاجرانی از چین به بریتانیا بوده است. امروزه گرچه هنوز این روستا جذاب است اما همچون شهر مردگان متروکه است.

فقط درب‌های توخالی و دیوارهای ضخیم آن است که در طول سالیان باقی مانده‌اند.

شرکت در رویدادهای ورزشی

استادیوم ورزشی و جاذبه‌های گردشگری قطر

ساختمان‌ها و استادیوم‌های جدید ساخته شده در قطر در انتظار جام جهانی ۲۰۲۲ فیفا است. قطر برای طرفداران فوتبال بسیار جذاب است اما این تنها ورزشی نیست که مسابقات آن در این کشور برگزار می‌شود. تور جهانی ATP هر سال زمستان در این کشور برگزار می‌شود و غول‌های تنیس از جمله راجر فدرر، اندی موری، سرنا ویلیامز، کارولین وزنیکی را به خود جذب می‌کند. مسابقات جهانی ماشین‌سواری، دوچرخه‌سواری و گلف نیز سالانه در قطر برگزار می‌شود. در کنار این ورزش‌ها نیز ورزش‌های سنتی عربی از جمله اسب سواری، شتر سواری و شکار هم برگزار می‌شود.

می‌توانید در باشگاه ورزشی Losail Circuit خودتان نیز کارتینگ و موتورسواری را امتحان کنید. این باشگاه برای عموم باز است.

گردش در تالاب Al Thakira

جاذبه‌های گردشگری قطر و تالاب Al Thakira

تالاب التکیرا یک منطقه گردشگری جالب است که در آن آب و گیاهان سبز در کویر شنی و سوزان با هم درآمیخته‌اند. این منطقه پر از پرندگان و مرغان ماهی‌خوار و فلامینگوهاست که سال‌هاست به این منطقه مهاجرت کرده‌اند. بهترین راه برای لذت بردن از این تالاب آن است که یک کایاک اجاره کرده و از میان آب‌های سبز رنگ آن گذر کنید.

در ماه ژانویه می‌توانید کفش‌ها را از پا درآورده و به آب بزنید و فراموش کنید در کویر هستید.

مروارید قطر

جاذبه‌های گردشگری قطر و مروارید قطر

در زمین‌های بازسازی شده زمینی برای صید مروارید با وسعت چهار میلیون متر مربع قرار گرفته است و مجموعه‌ای مسکونی، تجاری و تفریحی است. یکی از قسمت‌های زیبای آن، Qanat Quartier است که آپارتمان‌های رنگارنگ، کانال‌ها، پل‌ها، پیاده‌روها و رستوران‌ها و کافه‌های آن حال و هوای مدیترانه‌ای دارند.

حین قدم زدن در تفریحگاه شاهد ردیف قایق‌هایی خواهید بود که در کنار آب لنگر انداخته‌اند. می‌توانید یکی از این قایق‌ها را بردارید و یک قایق‌سواری فوق‌العاده داشته باشید. این منطقه امکان ورزش‌های آبی را نیز فراهم می‌کند.

بازدید از روستای فرهنگی کاتارا

جاذبه‌های گردشگری قطر و روستای کاتارا

در مسیر منطقه صید مروارید، روستای فرهنگی کاتارا قرار گرفته است که نگین فرهنگ و هنر قطر است. گذرگاه‌ها و پیچ و خم‌های این محل محیط مناسبی را برای هنرمندان، فیلمسازان و عکاسان فراهم کرده است.

مسجدی خواهید دید طراحی شده با موزاییک‌های فیروزه‌ای و بنفش، آمفی تئاتر روباز با چشم‌انداز دریا و یک خانه اپرا متعلق به ارکستر فیلارمونیک قطر.

جشنواره‌های بسیاری نیز در این منطقه برگزار می‌شود از جمله جشنواره سنتی Dhow و جشنواره میراث فلسطین و همچنین کنسرت‌ها. به خاطر حضور انواع کیوسک‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های بین‌المللی احساس گرسنگی نخواهید کرد.

ورزش‌های آبی را می‌توانید در کاتارا انجام دهید اما برای دسترسی به ساحل باید پول پرداخت کنید. ساحل همیشه در روزهای پنجشنبه تا شنبه برای خانواده‌ها رایگان است.

صرف صبحانه و نهار در بهترین رستوران‌ها

جاذبه‌های گردشگری قطر و رستوران

ارائه صبحانه و نهار در هتل‌های دوحه در سطح بالایی صورت می‌گیرد. آنها بسیار جذاب و لذیذ هستند و منوهای متنوعی دارند شامل سوشی، سالاد، کباب، پنیر، نان، شکلات و … .

قطر به عنوان کشوری اسلامی هیچ جای عمومی برای نوشیدن مشروبات ندارد.

مراکز خرید

مراکز خرید قطر و جاذبه‌های گردشگری قطر

یکی از شناخته‌شده‌ترین مراکز خرید قطر، مرکز خرید  Villaggio است که از فروشگاه‌های ونیز الهام گرفته با بیش از ۲۰۰ مغازه. از میانه این مرکز خرید می‌توانید سوار گوندولا شوید و از دیدن آسمان آبی و ابرهای پراکنده لذت ببرید. شهر دوحه بزرگترین مراکز خرید قطر را در خود جای داده است و پر از مغازه‌ها، سرگرمی‌ها، مارک‌های معروف پوشاک، IKEA، سینما و پارک است. قرار است یک پارک برفی نیز به زودی در فضای باز ساخته شود.

زمین‌هایی که به آن “The opulent Al Hazm” گفته می‌شود، تلفیقی از سنت عربی و طراحی اروپایی است و درختان زیتون ۲۰۰ ساله دارد که از اروپا وارد شده است.

دنیای اسب‌ها

جاذبه‌های گردشگری قطر و اسب سواری

حتی اگر عاشق اسب و اسب سواری هم نیستید، حتما سری به مرکز اسب سواری الشغب دوحه بزنید تا ببینید وقتی فرهنگی عاشق اسب باشد، چطور پول هنگفتی را بابت آن صرف می‌کند. نتیجه آن می‌شود مجموعه‌ای مدرن و فوق‌العاده که در آن برگزاری مسابقات اسب سواری و اهدای جوایز در مقابل دیدگان تماشاچیان انجام می‌شود (آشنایی با ورزش سوارکاری).

هدف اصلی این مرکز که به شکل نعل اسب است، حفظ سنت محلی پرورش اسب خالص عربی است اما تورها به تماشاچیان امکان تماشای تمرین‌ها در تردمیل‌ها، استخرهای شنا و مسیرهای مسابقه را می‌دهد.

منبع edition.cnn.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.