غار رودافشان ، غار پنهان در البرز

غار رودافشان، در 103 کیلومتری شمال شرقی تهران

از تهران به سمت فیروزکوه حرکت می‌کنید. پس از طی مسافت ۴۵ کیلومتر از بومهن، به روستای سیدآباد می‌رسید. بعد از پمپ بنزین، تابلوی روستای رودافشان را خواهید دید. مسیر را ادامه می دهید تا بعد از ۱۰ کیلومتر به دوراهی روستای مشهد-رودافشان می‌رسید. راه سمت چپ را ادامه می‌دهید تا بعد از ۵ کیلومتر به روستای رودافشان برسید. بعد از یک کوهپیمایی ۳۰ دقیقه‌ای و گذر از پل چوبی و باغ‌های زیبا، به دهانه غاری زیبا و عجیب خواهید رسید.

غار رودافشان در دهکده رودافشان از توابع دماوند، در کوهستان البرز مرکزی در ارتفاع ۱۹۴۵ متری قرار گرفته است. گفته می‌شود سه هزار و پانصد سال پیش بر اثر وقوع آتشفشان در کوه دماوند، دهانه فعلی غار شکاف برداشته، می‌شکند و این غار بر اثر ترک و شکاف عمیق ایجاد می‌شود. از آنجا که این غار در تداخل با سفره‌های آب زیرزمینی بوده، مسیر داخل غار حاصل تراشیده شدن بدنه‌ها در اثر رسوبات آب‌هایی است که در داخل آن جریان داشته است.

محوطه داخل غار رودافشان
غار پر از مواد آهکی و قندیل‌هایی است که از سقف آویزان شده است.

غار پر از مواد آهکی و قندیل‌هایی است که از سقف آویزان شده است. چکه کردن آب از سقف موجب تشکیل طاقدیس‌ها و ناودیس‌هایی شده است. ایوان‌های ساخته شده با سنگچین و خرده سفال‌ها نشان از آن دارد که زمانی انسان در آنجا سکونت داشته است.

۱۵۰ متر پایین‌تر از دهانه غار، به دالانی به ارتفاع ۳ متر می‌رسید که در انتهای آن حوضچه آب قرار دارد. به این محل تالار آناهیتا می‌گویند.

رودافشان نه فقط به خاطر غاری که در دل ارتفاعات خود دارد بلکه به خاطر رودخانه دلیچای که در ژرفای دره جریان دارد و دریاچه‌های تار و هویر و همچنین روستای زیبای رودافشان با درختان سیب، انجیر، گلابی و گردو برای هر گردشگری محلی دلچسب و جذاب برای سپری کردن اوقاتی خوش است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.