نحوه مراقبت از باتری های غیر قابل تعویض  لپ تاپ

روز به روز به تعداد لپ تاپ با قابلیت باتری ­های غیرقابل تعویض افزوده می ­شود

روز به روز به تعداد لپ تاپ با قابلیت باتری ­های غیرقابل تعویض افزوده می ­شود . MacBooks های اپل، Ultrabooks که سیستم عامل ویندوز را  اجرا می­ کنند همراه با کروم بوک ها بدون اهیمت به قیمت، در حال تبدیل کردن باتری های غیر قابل تعویض هستند.

این قابلیت روی ظرافت و ظاهر لپ تاپ تاثیر می ­گذارد و پردازنده ­های کم قدرت بدون فن طراحی می­ کنند. اما طول عمر باتری محدود می ­شود.

وضعیت باتری های غیرقابل تعویض

درست است این قابلیت باعث کاهش طول عمر باتری می­ شود اما سخت افزار قوی خواهد داشت!

با ما همراه باشید تا نحوه محافظت از باتری لپ تاپ  غیر قابل تعویض را آموزش دهیم.

به گرمای لپ تاپ توجه داشته باشید

یکی از عوامل اصلی که بر طول عمر باتری لپ تاپ تاثیر می­ گذارد درجه حرارت است. اگر در آب و هوای سرد زندگی می­ کنید، درجه حرارت سرد می­ تواند مفید باشد ولی در مکان های گرم به مراقبت بیشتری نیاز خواهد داشت.

به عواملی از جمله شرایط محیطی در محل کار، حرارت موجود در ماشین، حرارتی که به طور طبیعی توسط پردازنده و سایر اجزای لپ تاپ تولید می ­شود توجه داشته باشید.

گرمای لپ تاپ و باتری های غیرقابل تعویض

اغلب به کاربران توصیه می­ شود که هنگام استفاده از بازی هایی با حجم بالا، ویرایش ویدیو و یا انجام هر گونه کار  فشرده، باتری را از لپ تاپ خود جدا نمایند، اما انجام این فرآیند برای لپ تاپ هایی که باتری قابل تعویض ندارند امکان پذیر نیست.

بسیاری از لپ تاپ ها با پردازنده کم قدرت اینتل Core M  برای تولید گرمای کم طراحی شده ­اند. شما باید از هوای اطراف لپ تاپ مطمئن شوید و دریچه­ های آن را تمیز و باز نگه دارید. سعی کنید درجه آن را زیر ۳۵ سانتیگراد نگه دارید.

اگر مایل هستید در رختخواب از لپ تاپ استفاده کنید یک پایه می­ تواند به خنک نگه داشتن آن کمک کند.

شارژ و دشارژ

یک سوال معمول در مورد لپ تاپ ها این است که هنگام کار باید از نیروی باتری استفاده کرد یا آن را متصل کرد.

باتری های غیرقابل تعویض مک

می ­توانید از هر دو مورد استفاده کنید. اما بهتر است گاهی آن را به طور کامل دشارژ و سپس شارژ نمایید. اگر در محل کار به طور مداوم با لپ تاپ کار می­ کنید می ­توانید آن را به برق وصل کرده و از آن استفاده کنید.

نهایتا، چون باتری دستگاه­ های جدید به طور کامل شارژ نمی ­شوند پس از این طریق آسیبی نخواهند دید. هر چند که شارژ کردن یکی از منابع تولید گرما است.

مراقب باشید شارژ باتری به طور کامل تخلیه نشود

اگر از نیروی باتری لپ تاپ خود استفاده می ­کنید، شارژ لپ تاپ را به طور کامل تخلیه نکنید حتی اگر آن را کمتر از ۲۰٪ تخلیه نکنید منطقی است.

آزمایشات مربوطه نشان می­ دهد که ۳۰۰ بار دشارژ کامل باتری می­ تواند ظرفیت باتری لپ تاپ را به ۷۰٪ کاهش دهد. این نسبت به ۱۵۰۰ دشارژ کامل  تا سطح ۵۰٪، طول عمر باتری را به میزان مشابه کاهش می­ دهد.

دشارژه شدن باتری های غیرقابل تعویض

بسیاری از تولید کنندگان توصیه می­ کنند هر چند ماه یک بار تخلیه کامل برای کالیبره شدن باتری انجام دهید و از آمار گزارش ­ها اطمینان حاصل کنید.

در سیستم عامل می­ توانید با انجام تنظیماتی از پایین آمدن شارژ باتری جلوگیری کنید. برای این کار به مسیر Control Panel > System Maintenance > Power Options > Select a power plan بروید و روی Change plan settings کلیک کنید. تنظیمات Advanced را انتخاب کنید، سپس باتری (battery) را انتخاب کنید و در قسمت پایین باتری (Low battery level) و میزان باتری بحرانی مقادیر (Low battery level ) را به درصدی که می­خواهید تغییر دهید.

باتری لپ تاپ را شارژ کنید

توجه به “سطح شارژ باتری” حتی زمانی که از لپ تاپ خود استفاده نمی­ کنید مهم است.

اچ پی توصیه می­ کند باتری هایی با بار ۵۰-۷۰٪ را در دمای بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد نگهداری کنید. اگر برای مدتی از لپ تاپ خود استفاده نکنید، این روش را امتحان کنید و تا آنجا که ممکن است نزدیک به این شرایط نگه دارید.

شارژ باتری لپ تاپ شما چقدر دوام می ­آورد؟

شرکت ایسوس بیان می ­کند که طول عمر باتری پس از ۳۰۰ تا ۵۰۰ دوره شارژ (که معمولا به عنوان ظرفیت کامل باتری اندازه گیری می ­شود)، تا ۸۰٪ کاهش خواهد یافت در واقع ظرفیت باتری لپ تاپ در هر دوره شارژ شدن ضعیف می­ شود.

بنابراین، پس از یک سال تا ۱۸ ماه، متوجه عملکرد ضعیف باتری لپ تاپ خواهید شد. در این مرحله می­ توانید برای گسترش طول عمر باتری لپ تاپ بر روش ­های متعددی تمرکز کنید.

طول مدت شارژ باتری های غیرقابل تعویض

شما همیشه قادر به بررسی کردن عملکرد باتری خواهید بود. در ویندوز ۸، می­ توانید گزارش باتری کامل را با رفتن به خط فرمان و تایپ کردن powercfg / batteryreport دریافت کنید. با استفاده از فایل اکسپلور به پوشه ای که در پنجره خط فرمان نمایش داده می­ شود، مراجعه کنید و یک فایل با نام battery-report.html پیدا کنید.

بررسی عملکرد باتری های غیرقابل تعویض

در سیستم عامل  OS X، به About This Mac بروید و برای دریافت آمار دقیق روی System Report کلیک کنید. برای یک روش بسیار سریع تر در OS X هنگام کلیک کردن روی آیکون باتری در نوار وضعیت به سادگی کلید Alt یا Option را نگه دارید.

جمع بندی

باتری غیر قابل تعویض آینده ای برای لپ تاپ­ ها است که منجر به ظاهر زیبا و ضخامت کمتر می ­شود. شما باید نکات مرتبط با محافظت از باتری نسبت به گذشته را در نظر داشته باشید. با رعایت چند نکات می ­توان عمر لپ تاپ را افزایش داد.

منبع makeuseof.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.