موزه رضا عباسی، نقاش مشهور دوره صفوی

موزه رضا عباسی از غنی‌ترین مجموعه‌های تاریخ و فرهنگی ایران است

سال ۱۳۵۶ موزه رضا عباسی به نام نقاش مشهور عصر عباسی گشایش یافت. این موزه آثار هنری از هرازه دوم پیش از میلاد تا اواخر دوره قاجار را به نمایش می‌گذارد. هر یک از طبقات و تالارهای این موزه به دسته‌ای از آثار هنری و فرهنگی تعلق دارد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت. پیش از آن شما را با “رضا عباسی” بیشتر آشنا می‌کنیم:

رضا عباسی که بود؟

آقا رضا فرزند مولانا اصغر کاشی متولد سال ۹۷۴ هجری در قزوین بوده است. پدر او از نقاشان مطرح دربار شاه طهماسب و شاه اسماعیل دوم بود. او در کنار پدر خود و نقاشان مطرحی چون شیخ محمد، سیاوش بیک گرجستانی، میر زین‌العابدین، صادقی بیک افشار نقاشی را فراگرفت و به تدریج سبک جدیدی را در نقاشی ایران ایجاد نمود. طراحی‌ها و نقاشی‌های زیبای او سبب شد لقب “عباسی” را از شاه عباس صفوی دریافت کند.

در آن زمان که نقاشی‌های ایتالیایی در اصفهان رواج و شهرت بسیاری یافته بود، آقا رضا از سرآمدان نقاشان اصفهان شد و تزیینات و نقاشی‌های دیواری بسیاری از ساختمان‌های عهد صفوی را انجام داد. رضا عباسی در فاصله سال‌های ۱۶۱۸-۱۶۳۹ آثار نقاشی بسیاری آفرید که در آنها صورت یک یا دو آدم جلوه می‌نمود و رنگ‌آمیزی لباس و صورت و تزیینات صحنه بسیار زیبا بود. اما عمده مهارت وی در نقاشی سیاه قلم، در تصویر طبیعت و حالات روحی و اخلاقی مردم عادی بود.

رضا عباسی سرانجام در سال ۱۰۴۴ هجری در اصفهان چشم از جهان فروبست.

موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی از غنی‌ترین مجموعه‌های تاریخ و فرهنگی ایران است که در آن حدود ۵۰ هزار قلم شیء نگهداری می‌شود اما تنها امکان نمایش ۷۰۰ اثر وجود دارد.

ساختمان موزه سه طبقه است و بازدید از طبقه بالا به سمت طبقات زیرین انجام می‌شود. تالار دوره پیش از اسلام در طبقه سوم، تالار هنرهای اسلامی در طبقه دوم، تالار خوشنویسی و تالار نگارگری در طبقه اول و تالار نمایشگاه موقت در طبقه همکف قرار دارد.

یکی از آثار موزه رضا عباسی

علاوه بر این، موزه بخش‌های متفاوتی نیز دارد. از جمله بخش مرمت و نگهداری که با دو آزمایشگاه و کارگاه به مرمت و بازسازی نقاشی‌ها، اشیای فلزی و کتاب‌های خطی این موزه و موزه‌های دیگر اختصاص دارد. در کتابخانه موزه بیش از ده هزار جلد کتاب به زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسه و آلمانی وجود دارد و این کتابخانه برای کارکنان موزه‌ها، کارمندان سازمان میراث فرهنگی، استادان و دانشجویان و پژوهشگران فرهنگی قابل استفاده است. انتشارات موزه نیز تاکنون کتاب‌های مرجع بسیاری را در حوزه‌های هنر و تاریخ ایران به چاپ رسانده است.

صندوق موجود در موزه رضا عباسی

برای بازدید از این مجموعه زیبا و ارزشمند می‌توانید همه روزه غیر از روزهای دوشنبه و تعطیلات رسمی به خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، شماره ۹۷۲ مراجعه نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.