ترفندهای بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک

تکنیک‌های ساده و ارزان برای موفقیت کسب و کار

به جای اتکا بر روش‌های بازاریابی سنتی همچون تبلیغاتی تلویزیونی و تبلیغات چاپی، سعی کنید با تکنیک‌های بازاریابی ساده و ارزان، کار بازاریابی کسب و کار خود را انجام دهید. یکی از موثرترین ابزارهای بازاریابی، وبسایت است. بازاریابی اینترنتی نسبتا ارزان است و مشتریان بسیاری از طریق اینترنت به دنبال کالاها و خدمات موردنیاز خود هستند. اگر وبسایت ندارید، در گام اول ابتدا یک وبسایت برای خود ایجاد کنید.

در این مطلب ترفندهای کم هزینه و استراتژی‌های ساده‌ای معرفی می‌شود که به شما کمک می‌کند ماشین بازاریابی خود را به حرکت درآورید.

  • در تمام ایمیل‌ها و مکاتبات مربوط به شرکت خود، لینک وبسایت خود را قرار دهید. آدرس اینترنتی شرکت یا بیزنس خود را در ایمیل‌ها به نمایش بگذارید. بر روی نوشت‌افزارها نیز آدرس وبسایت خود را چاپ کنید.
  • ترفندها، توصیه و اطلاعاتی بر روی وبسایت خود ارائه دهید. شیوه تغییر، اصلاح و بهبود محصولات خود را به مشتریان نشان دهید. اطلاعاتی در خصوص نکات استفاده از محصولات ارائه دهید. هر چه مشتریان بیشتر از محصولات شما لذت ببرند، بیشتر از محصولات شما خریداری خواهند کرد. اگر خدمات ارائه می‌دهید، قرار دادن ستون پرسش و پاسخ در وبسایت می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. صفحاتی با عنوان “پرسش‌های متداول” را برای ارائه موضوعات ساده در خصوص خدمات خود اختصاص دهید. ارائه اندکی مشاوره رایگان مشتریانی را که مشکلات مختلف دارند را به سوی شما جلب می‌کند.
  • از تبلیغات هدفمند پرداختی به ازای کلیک، استفاده کنید. اگر خدمات محلی ارائه می‌دهید، از کلیدواژه‌های نزدیک استفاده کنید. برای مثال “لوله‌کش” واژه بسیار گسترده‌ای است اما “تعمیرات لوله‌کشی در هر جای شهر” دقیق‌تر است. بدین صورت موارد اضافی حذف می‌شوند و مشتریانی که می‌خواهید، شما را راحت‌تر پیدا خواهند کرد.
  • در هر سفارش، آگهی، کاتالوگ یا بروشورهایی قرار دهید. خرید را برای مشتریان تسهیل کنید. نپندارید که مشتریان خاص شما از همه خدماتی که ارائه می‌دهید اطلاع دارند.
  • با ایجاد رقابت و بهبود کار، توجه مشتریان را جلب کنید. بخشیدن یک جنس از اقلام شرکت در طول رقابت خوب است، اما باید مطمئن شوید هزینه و ارزش تبلیغاتی در تعادل باشند. بخشیدن یک کالا در یک حراجی بی‌سر و صدا، چندان آگاهی عمومی ایجاد نمی‌کند (صاحبان کسب و کارهای کوچک باید بر روی چه مواردی هزینه کنند؟).
  • با رسانه‌های محلی در ارتباط باشید. شما برای اینگونه رسانه‌ها اخبار تولید نمی‌کنید، اما می‌توانید اطلاع رسانی‌هایی انجام دهید. برای مثال اگر یک وکیل هستید، احتمالا می‌دانید چطور یک قانون جدید می‌تواند مخاطبان شما را تحت تاثیر قرار دهد.
  • مشتریان وفادار ایجاد کنید. به دست آوردن مشتری جدید ۵ تا ۷ برابر بیشتر از حفظ مشتریان موجود هزینه‌بر است. برنامه‌های تخفیفی برای خریدهای مکرر بگذارید، یا برای مشتریان وفادار که مرتب از شما خرید می‌کنند، جایزه اختصاص دهید.
  • با کسب و کارهای مکمل خود شریک شوید. خدمات و کالاهای مکمل در زمینه‌های مرتبط هم پیشنهاد دهید. برای مثال اگر شما طراح وبسایت هستید، ممکن است بخواهید با شرکت‌های مشاوره‌ای یا بازاریابی شراکت کنید تا یک پکیج خدمات بازاریابی و طراحی را به مشتریان کسب و کار خود ارائه دهید.
  • گارانتی‌های چشمگیر ایجاد کنید. اگر رقیب شما ۶ ماه گارانتی ارائه می‌دهد، شما یک سال ارائه دهید. اگر به صورت نرمال گارانتی ارائه نمی‌دهید، به دنبال روش‌های خلاقانه‌ای برای محافظت از محصولات یا خرید باشید تا مشتریان جدید بدون هیچ شکی به سمت شما جذب شوند.
  • تلفن را بردارید. به مشتریان خود تماس بگیرید. از آنها بپرسید چطور خرید انجام می‌دهند و شما چه کاری برای بهتر کردن محصولات و خرید می‌توانید انجام دهید؟ از آنها بخواهید راه‌حل‌های خود را ارائه دهند تا خرید آسانتر شود (مثلا روش‌های فاکتور زدن، ارسال محصولات، خدمات مشتریان و …).
  • با مشتریان خود در ارتباط باشید. به جای پیوستن به گروه‌های صنعتی و تجاری، ببینید مشتریان شما کجا هستند. مثلا اگر یک وکیل هستید، در انجمن‌های محلی فعال باشید در عین حال در انجمن‌های مدنی یا تجاری نیز فعالیت داشته باشید تا با مشتریان بالقوه دیدار کنید و آنها با شما و خدماتتان آشنا شوند.

نیازی نیست چرخ را دوباره اختراع کنید. وقتی در حال خرید یا گشت و گذار هستید، دقت کنید دیگر کسب و کارها در دیگر صنایع چکار می‌کنند.  اگر ارتقای کوچکی در محصولات آنها موجب ترغیب شما به خریدشان می‌شود، پس ببینید چگونه می‌توانید آن را در کسب و کار خود به کار بندید؟

منبع entrepreneur.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.