چطور لکه روغن را از روی لباس پاک کنیم؟

پاک کردن لکه روغن و تمیز کردن لباس به کمی ترفند نیاز دارد

علاوه بر مضراتی که سیب‌زمینی سرخ کرده برای سلامتی دارد، اما پاشیدن روغن سرخ‌کردنی و به جا ماندن لکه روغن روی لباس هم مشکل بزرگی درست می‌کند. ابتدا ممکن است لکه روغن روشن و غیرقابل مشاهده باشد اما به مرور منطقه‌ای که لکه‌دار شده را تیره می‌کند. پاک کردن لکه روغن و تمیز کردن لباس به کمی ترفند نیاز دارد. این ترفندها مانع از آن می‌شود که لکه خشک شده و دائمی بماند.

مهمترین نکته برای پاک کردن لکه روغن و چربی از روی لباس این است که لباس را در آب داغ بشویید (بیشترین درجه آب که برای جنس لباس مناسب است).

از آنجایی که بسیاری از روغن‌ها و گریس در دمای محیط جامد اند، استفاده از آب داغ برای شستشو ضروری است. روش پاک‌کردن‌روغن وابسته به جنس پارچه که روی آن روغن ریخته نیز هست. معمولا الیاف مصنوعی روغن را بیشتر به خود جذب می‌کند. برای مثال، پاک کردن لکه روغن از روی یک پارچه پلی استر بسیار سخت‌تر از یک پارچه پنبه ای است.

از آنجایی که استفاده از الیاف مصنوعی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. احتمالاً شما برای پاک کردن لکه روغن از لباس‌تان بیشتر دچار دردسر می‌شوید.

پاک شدن لکه روغن از روی لباس به سرعت عمل شما هم بستگی دارد. هر چقدر زودتر برای از بین بردن لکه چربی اقدام کنید، نتایج بهتری می‌گیرید. از بین بردن لکه‌های چربی قدیمی یا لکه‌هایی که روی لباس خشک شده است، بسیار مشکل است.

لکه روغن روی لباس

وسایل موردنیاز برای پاک کردن لکه روغن:

  • قاشق یا چاقوی کند برای برداشتن روغن اضافه
  • مواد شوینده لباس برای پاک کردن لکه
  • مایع ظرفشویی، باید از نوع ساده باشد و هیچ لوسیونی نداشته باشد
  • جوش شیرین، سرکه و گچ!

وابسته به اینکه چه نوع لکه‌ای دارید، ممکن است هر یک وسایل و مواد برای شما کار آمد باشد.

استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن لکه چربی

جوش شیرین بیشتر برای از بین بردن لکه چربی روی وسایل خانه یا لباس‌های سنگین مناسب است که شست‌وشوی کامل آنها مقدور نیست. برای پاک کردن چنین لکه‌هایی کافی است مراحل زیر را با دقت دنبال کنید.

  1. اضافه روغن را با استفاده از دستمال توالت یا یک پارچه دیگر از روی سطح بردارید.
  2. جوش شیرین را روی لکه بپاشید و به مدت ۲۴ ساعت صبر کنید.
  3. بعد از یک روز به کمک جارو برقی جوش‌شیرین را پاک کنید.
  4. مقداری از محلول آب و سرکه روی محل لکه اسپری کنید.
  5. در نهایت رنگ را با استفاده از یک بورس و صابون بشویید و آبکشی کنید.

این مراحل را تا پاک شدن کامل لکه تکرار کنید .

استفاده از گچ برای پاک کردن لکه روغن

حتما از خواندن تیتر این بخش تعجب کردید. بله کاملا درست خواندید،گچ هم در از بین بردن لکه چربی موثر است. در واقع دانه‌های گچ روغن را به خود جذب می‌کنند و آن را از سطح پارچه برمی‌دارد.

استفاده از گچ برای از بین بردن لکه‌های بزرگ روغن توصیه نمی‌شود. این روش بیشتر برای لکه‌های کوچکی است که بر اثر آشپزی یا رنگ کردن دیوارها روی تیشرت شما پاشیده است.

برای پاک کردن لکه با این روش مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. مقدار اضافی روغن را از روی سطح بردارید. برای این کار می‌توانید از دستمال توالت استفاده کنید.
  2. محل لکه مورد نظر را با گچ بپوشانید و چند دقیقه صبرکنید تا تمام روغن به گچ جذب شود.
  3. به کمک یک بورس گچ را از روی سطح بردارید و با یک شوینده مناسب و آب گرم محل لکه را بشویید.

جوش شیرین برای پاک کردن چربی

مراحل پاک کردن لکه روغن از روی لباس

ابتدا روغن اضافه را با قاشق یا چاقوی کند از روی لباس بردارید. این کار کمک می‌کند که لکه راحت‌تر پاک شود. همچنین مانع از آن می‌شود که روغن به دیگر قسمت‌های لباس منتقل شود و لکه جدیدی ایجاد کند.

شوینده لباس را روی قسمت لکه‌دار لباس بزنید. بیشتر شوینده‌های لباس قابلیت پاک کردن لکه روغن را دارند. اما در مورد لکه‌های سمج و سخت می‌توانید از مقداری مایع ظرفشویی استفاده کنید. به اندازه‌ای از این مایع روی لکه بزنید که هر دو طرف آن خیس شود.

بگذارید مایع شوینده یا مایع ظرفشویی ۳ تا ۵ دقیقه روی لکه بماند تا کاملا به پارچه نفوذ کند. همین که پارچه از مایع شستشو خیس شود، لکه به مرور پاک می‌شود. می‌توانید بگذارید تا ۱۰ دقیقه بماند اما نباید بگذارید لکه خشک شود.

برچسب لباس را بخوانید تا متوجه شوید چه میزان درجه آب برای آن مناسب است. لباس را در داغ‌ترین درجه آب که برای لباس خوب است بشویید، هر چه آب داغ‌تر باشد لکه روغن بهتر پاک می‌شود (توصیه‌هایی برای نگهداری از انواع لباس‌ها).

پس از شستشو مطمئن شوید که لکه کاملا محو شده سپس بگذارید لباس خشک شود. اگر هنوز نشانه‌هایی از لکه باقی بود، دوباره مراحل بالا را تکرار کنید. لباس را در هوای آزاد بگذارید خشک شود. اگر پس از خشک شدن مطمئن شدید هیچ لکی ندارد، می‌توانید لباس را به شیوه معمول شسته و خشک کنید. اگر باز هم لکه داشت، باید دوباره مراحل را انجام دهید.

پاک کردن لکه روغن قدیمی

پاک کردن لکه های روغن قدیمی که روی پارچه تثبیت شده‌اند کار بسیار مشکلی است.  برای پاک کردن این لکه‌ها به نکات زیر توجه کنید.

برای شروع از روش‌های خشک استفاده کنید

خیس کردن پارچه برای پاک کردن روغن از همان ابتدا اصلاً ترفند خوبی نیست شستشوی خشک می‌تواند تا حد زیادی به پاک کردن لکه روغن کمک کند. از آنجایی که آب و روغن غیرقابل امتزاج هستند خیس کردن پارچه ای که دارای لکه روغنی است، روغن‌های نفوذ کرده درون پارچه را از دسترس مواد شوینده خارج می‌کند.

 یک تکه مقوا پشت لکه قرار دهید

برای جلوگیری از منتقل شدن لکه روغن به بخش‌های دیگر لباس بهتر است قبل از شروع شستشو زیر لکه روغنی یک تکه مقوا بگذارید. می‌توانید از مقواهای بازیافتی برای این کار استفاده کنید.

بعد از انجام این کارها مراحل زیر را انجام دهید.

  1. لکه را با یک پارچه تمیز کاملاپاک کنید.

پاک کردن سطح لکه قبل از شست‌و‌شو باعث می‌شود که چربی‌های باقی مانده روی سطح برداشته شود. به این ترتیب مواد شوینده راحت‌تر به درون پارچخ نفوذ کرده و لکه سریعتر پاک خواهد شد.

اگر پارچه در دسترس نداشتید می توانید از دستمال توالت هم  استفاده کنید.

  1. از مایع ظرفشویی برای از بین بردن بردن لکه استفاده کنید.

برای این کار کافی چند قطره از مایع ظرفشویی را روی محل لکه روغن بریزید و با استفاده از انگشت یا یک مسواک تمیز آن را روی پارچه ماساژ دهید.

شستن لکه چربی

پاک کردن رنگ روغن خشک شده از روی لباس

حتماً برای شما هم پیش آمده که بعد از شستشوی عادی یک لباس و خشک کردن آن متوجه یک لکه چربی روی آن شده باشید. در چنین مواقعی لکه سخت‌تر از قبل می‌شود و برای پاک کردن آنها آن باید از ترفندهای دیگری استفاده کنید.

وقتی لکه چربی در معرض حرارت خشک کن ماشین لباسشویی قرار می‌گیرد، اصطلاحاً درون پارچه پخته می‌شود. برای از بین بردن چنین لکه‌هایی به شوینده‌های آنزیمی نیاز دارید. برای پاک کردن این لکه‌ها دقیقا باید مانند آنچه در قسمت قبل گفته شد، عمل کنید. تنها کافی است به جای استفاده از مایع ظرفشویی یا لباس شویی عادی از نوع آنزیم دار آن استفاده کنید. به این ترتیب نتایج بهتری به دست خواهید آورد و تا حد زیادی می‌توانید از شر لکه‌های قدیمی راحت شوید.

نکاتی درباره پاک کردن لکه روغن از روی لباس

  • می‌توانید به جای مایع شستشوی لباس از یک مایع ظرفشویی ساده برای پاک کردن روغن آشپزی استفاده کنید. مایع ظرفشویی ضعیف فایده‌ای ندارد. مایع ظرفشویی استفاده کنید که روی آن نوشته شده برای از بین بردن روغن و چربی (تمیز کاری آشپزخانه با روغن زیتون).
  • به جای آنکه کل لباس را در آب داغ قرار دهید، آب داغ را پس از آنکه لکه را با مایع شستشوی لباس یا مایع ظرفشویی شستید، تنها روی قسمتی که لکه شده بریزید. حتما برچسب لباس را مطالعه کنید زیرا برخی لباس‌ها با آب داغ خراب می‌شوند.
  • برای لکه‌های قدیمی از شوینده‌های آنزیم دار استفاده کنید.
منبع thespruce.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.