نحوه بهبود عملکرد باتری لپ­‌تاپ در ویندوز ۱۰

عمر باتری لپ­‌تاپ­‌ها همیشه نگران‌کننده است

عمر باتری لپ­‌تاپ­‌ها همیشه نگران‌کننده است. درست است که پیشرفت در تکنولوژی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، عمر باتری را به طور قابل توجهی افزایش داده است، اما شرایطی نیز وجود دارد که در کاهش عمر باتری لپ­‌تاپ بی­‌تأثیر نیست.

خوشبختانه، ویندوز شامل ابزارهایی طراحی شده است که به شما کمک می‌­کند تا عمر بیشتری از باتری لپ­‌تاپ را به دست آورید. این ابزارها به صورت قابلیت­‌های power plan، پارامترهای از قبل تنظیم شده هستند که عملکرد مصرف را با توجه به نیاز مصرف‌کنندگان، پیش‌بینی می‌­کند. با استفاده از ویندوز ۱۰، مایکروسافت روش جدیدی برای افزایش عمر باتری لپ­‌تاپ یا تبلت به نام Battery Saver  معرفی کرد. Battery Saver در مقایسه با power plans، راحت‌­تر از قبل طراحی شده است.

نحوه کار کردن Battery Saver

عملکرد باتری لپ‌تاپ در ویندوز ۱۰ شبیه به باتری دستگاه‌­های اندروید یا حالت کم قدرت در iOS است. زمانی که آن را فعال می‌­کنید، Battery Saver  تغییر خواهد کرد و تعدادی از تنظیمات ویندوز را تقویت می­‌کند، دو مورد وجود دارد که اکثر کاربران از آن مطلع هستند.

مورد اول، زمانی که Battery Saver فعال است، روشنایی صفحه نمایش شما کاهش می­‌یابد. مورد دوم، Battery Saver  تعدادی از برنامه­هایی را که در پس‌زمینه اجرا می‌­شوند غیرفعال می‌­کند، بدون اینکه حتی متوجه جدا شدن از باتری شوند. زمانی که باتری لپ­‌تاپ یا تبلت شما تا ۲۰٪ کاهش می‌­یابد، به طور پیش‌فرض Battery Saver فعال خواهد شد.

نحوه فعال کردن Battery Saver

باتری لپ‌تاپ و فعال کردن Battery Saver

ساده‌­ترین روش برای دسترسی به قابلیت Battery Saver این است که بر روی آیکون باتری در نوار وظیفه ویندوز ۱۰ کلیک کنید. با ضربه زدن روی Battery Saver آن را فعال کنید. زمانی که Battery Saver  فعال می­‌شود، یک نماد کوچک روی آیکون باتری قرار می­‌گیرد. برای غیرفعال کردن آن به صورت دستی، روی Battery Saver  کلیک کنید.

زمانی که لپ‌­تاپ شما به یک منبع برق متصل می­‌شود، به طور خودکارBattery Saver  غیرفعال می­‌شود. Battery Saver  یک روش ساده و سریع است که برای مدیریت مصرف برق لپ‌­تاپ طراحی شده است.

اگر می­‌خواهید کنترل بیشتری داشته باشید و رفتار Battery Saver را تغییر دهید، قبل از انجام این کار باید برنامه‌­هایی که باتری بیشتری مصرف می­‌کنند را شناسایی کنید.

شناسایی برنامه‌­هایی که مصرف بالایی در باتری دارند

قبل از اینکه تنظیمات Battery Saver را بررسی کنید، بهتر است بدانید که کدام برنامه­‌ها باتری بیشتری مصرف کرده و اجرای آنها را متوقف کنید. انجام این کار طول عمر باتری خود را صرف نظر از اینکه قابلیت  Battery Saver فعال باشد یا نه، بهبود می‌­بخشد! با کلیک روی دکمه Start و کلیک بر روی آیکون تنظیمات، برنامه تنظیمات را باز کنید و روی System ضربه بزنید. در ستون سمت چپ گزینه Battery را مشاهده خواهید کرد، روی آن ضربه بزنید.

برنامه‌های مصرف بالا و باتری لپ‌تاپ

در ادامه، دو بخش با عنوان Overview و Battery Saver مشاهده خواهید کرد. در بخش Overview اطلاعات تکمیلی مربوط به باتری خود را مشاهده خواهید کرد. در پایین این اطلاعات، یک لینک به نام Battery usage by app وجود دارد. با کلیک بر روی آن، یک توضیح مختصر در مورد برنامه­‌هایی که حجم بالایی از مصرف باتری را شامل می­‌شوند دریافت خواهید کرد.

مصرف باتری لپ‌تاپ

برنامه­‌های ذکر شده شامل ارسال نوتفیکیشن­‌ها و به روز بودن و سایر اطلاعات هستند، حتی زمانی که از آنها استفاده نمی­‌کنید این قابلیت­‌ها را شامل می‌­شود و عمر باتری را تضعیف می‌­کند. اگر به یکی از این برنامه نیاز ندارید، برای غیرفعال کردن آن اقدام کنید. می­توانید این کار را با کلیک کردن بر روی یک برنامه فردی و کلیک بر روی Never allowed in background انجام دهید. بعد از انجام این کار، بر روی فلش بازگشت در سمت چپ بالای صفحه کلیک کرده و به تنظیمات باتری بازگردید.

پیکربندی و تنظیمات Battery Saver

زمانی که باتری شما  به ۲۰٪ می­رسد، قابلیت Battery Saver به طور خودکار روشن می­‌شود. اگر می‌­خواهید این آستانه را افزایش یا کاهش دهید، به سادگی اسلایدر آن را تغییر دهید. در صورتی که می­‌خواهید قابلیت Battery Saver به طور کامل غیرفعال شود، تیک گزینه Turn battery saver on automatically if my battery falls below را علامت بزنید. همچنین می­‌توانید گزینه Lower screen brightness را غیرفعال کنید.

تنظیمات Battery Saver و باتری لپ‌تاپ

قابلیت Battery Saver در مقایسه با power plans، یک روش بسیار ساده و آسان برای افزایش عمر باتری است. در صورت تمایل، می­توانید از power plans نیز استفاده کنید. در تنظیمات ویندوز روی System کلیک کرده و در ستون سمت چپ بر روی Power & Sleep کلیک کنید. لینک Additional power settings را بیابید و روی آن کلیک کنید.

تنظیمات عمر باتری لپ‌تاپ

بخش Power Option در کنترل پنل باز می­‌شود. اکنون، می‌­توانید عملکرد هر یک از این برنامه‌­های power plans را با کلیک بر روی Change plan settings تغییر دهید. علاوه بر این، می‌­توانید power plans را در ستون سمت چپ با کلیک بر روی Create a power plan ایجاد کنید.

power plans و باتری لپ‌تاپ

منبع maketecheasier.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.