آموزش حذف نرم‌افزارهای مخرب از کامپیوتر (بخش اول)

ابتدا وجود نرم‌افزارهاي مخرب را بررسی کنید

در صورت آلوده شدن کامپیوتر به نرم‌افزارهای مخرب ، با به کارگیری چند ترفند ساده کامپیوتر خود را از وجود این نرم‌افزارهای مخرب پاک سازید.

با چند نشانه همانند عملکرد کند سیستم، وجود تعداد زیاد پاپ آپ و یک سری مسائل عجیب می‌­توان به وجود بدافزارهای رایانه‌ای و ویروس پی برد، حتی اگر یک برنامه آنتی‌ویروس نصب شده بر روی سیستم داشته باشید احتمال این اتفاق وجود دارد. البته مسائل سخت‌افزاری نیز می‌­تواند این نشانه‌ها را داشته باشد، اما بهتر است ابتدا وجود نرم‌افزارهای مخرب را بررسی کنید. در ادامه مطلب یک راهنمای گام به گام در اختیار کاربران قرار می‌­دهیم تا به راحتی این کار را انجام دهند.

مرحله ۱: به حالت Safe Mode (حالت ایمن) وارد شوید

قبل از انجام هر کاری، ابتدا کامپیوتر را از اتصال به اینترنت جدا کرده و از آن استفاده‌ای نکنید. این روش می­‌تواند از زیاد شدن بدافزارها و از بین رفتن اطلاعات شخصی شما کمک کند.

اگر احتمال می‌­دهید که کامپیوتر شما به وجود بدافزارها آلوده شده است، کامپیوتر خود را به حالت Safe Mode مایکروسافت بوت کنید. در این حالت تنها برنامه‌های مورد نیاز بارگیری می­‌شوند. اگر کامپیوتر شما به یک سری نرم‌افزارهای مخرب آلوده شده باشد به هنگام بالا آمدن ویندوز به طور خودکار شروع به بارگذاری بدافزارها می­‌کند، اما با ورود به این حالت از این روند جلوگیری می­‌شود.

متاسفانه، فرآیند بوت شدن به حالت ایمن در ویندوز ۱۰ نسبت به ویندوز ۷ و ۸ پیچیده‌تر شده است. برای بوت شدن به حالت ایمن ویندوز۱۰، ابتدا روی دکمه Start کلیک کنید و در صورتی که قصد نصب مجدد دارید روی دکمه Power کلیک کنید، سپس کلید Shift را پایین نگه دارید و روی Reboot کلیک کنید. هنگامی که منوی تمام صفحه ظاهر می‌­شود، Troubleshooting را انتخاب کنید، سپس گزینه Advanced Options و به دنبال آن گزینه Startup Settings را انتخاب کنید. در پنجره بعدی روی دکمه Restart کلیک کنید و منتظر ظاهر شدن صفحه بعدی بمانید. اکنون یک منو شامل گزینه‌های شماره‌­ای مشاهده می‌­کنید. شماره ۴که مرتبط با حالت ایمن است را انتخاب کنید، توجه داشته باشید که در صورت اتصال به هر اسکنر آنلاین، باید گزینه ۵ را انتخاب کنید که حالت ایمن در شبکه (Safe Mode ) است.

ممکن است در حالت ایمن متوجه عملکرد سریع کامپیوتر شوید که می­‌تواند نشانه‌ای از وجود بدافزارهای سیستم باشد یا اینکه تعداد برنامه‌های بارگذاری شده در ویندوز زیاد است.

مرحله ۲: حذف فایل‌های موقت

حذف فایل‌های موقت برای از بین بردن نرم‌افزارهای مخرب

اکنون در حالت ایمن، اسکن ویروس را اجرا کنید اما قبل از انجام این کار، فایل‌های موقت خود را حذف کنید. با این ترفند ممکن است سرعت اسکن ویروس افزایش یافته و حتی به آزادسازی فضای دیسک نیز کمک کرده و برخی از نرم‌افزارهای مخرب را از بین ببرد. برای آزادسازی فضای دیسک، از ابزار Disk Cleanup که در ویندوز ۱۰ وجود دارد استفاده کنید. کافیست در نوار جستجو عبارت Disk Cleanup را تایپ کرده و دکمه Start را فشار دهید و از لیست ظاهر شده گزینه Disk Cleanup را انتخاب کنید.

شما می­‌توانید از ابزارهای موجود در ویندوز ۱۰ برای آزادسازی فضای دیسک و همچنین نابود کردن فایل‌های غیر ضروری استفاده نمایید.

مرحله ۳: استفاده از اسکنرهای مخرب

اکنون سیستم شما آماده است تا با یک اسکنر نرم‌افزارهای مخرب را بیابد، ناگفته نماند که اجرای اسکنر به اندازه کافی برای حذف نرم‌افزارهای مخرب استاندارد می‌­باشند و جای نگرانی نیست. در صورتی که یک برنامه آنتی‌ویروس فعال در کامپیوتر خود داشته‌اید، بایستی از اسکنرهای دیگر برای حذف نرم‌افزارهای مخرب استفاده کنید، زیرا ممکن است آنتی‌ویروس فعلی امکان شناسایی بدافزارها را نداشته باشد. فراموش نکنید که هیچ برنامه آنتی‌ویروس نمی‌­تواند ۱۰۰% از میلیون‌ها نوع نرم‌افزارهای مخرب را شناسایی کند.

دو نوع از برنامه‌های آنتی‌ویروس وجود دارد که اکثر کاربران با برنامه‌های آنتی‌ویروس فعال در پس زمینه آشنایی دارند و به طور مداوم وجود نرم‌افزارهای مخرب را بررسی می­‌کنند. یک نوع دیگر از اسکنرها وجود دارد که بر اساس تقاضا کار می­‌کنند که برای اسکن برنامه‌های مخرب به صورت دستی فعالیت می‌­کنند. شما باید یک برنامه آنتی‌ویروس نصب شده داشته باشید، اما می­‌توانید بطور همزمان چند نوع اسکنر مبتنی بر تقاضا داشته باشید. استفاده از چند اسکنر متعدد این اطمینان را به شما می­‌دهد که اگر یکی از اسکنرها  نرم‌افزار مخرب را پیدا نکرد، این احتمال وجود دارد که سایر اسکنرها آن را شناسایی کند.

اگر احتمال آلوده شدن کامپیوترتان را می‌­دهید، به شما توصیه می­‌کنیم ابتدا با استفاده از یک آنتی‌ویروس مبتنی بر تقاضا و سپس با برنامه کامل آنتی‌ویروس در زمان واقعی یک اسکن کامل بر کامپیوتر خود انجام دهید. آنتی‌ویروس‌های زیادی مبتنی بر تقاضا وجود دارد که علاوه بر رایگان بودن از کیفیت بالایی نیز برخوردارند.

منبع pcworld.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.