علت کند شدن کامپیوتر چیست و چطور می­توان آن را رفع کرد؟

سرعت کامپیوتر را بالا ببرید

در مطلب امروز قصد داریم علت کند شدن کامپیوتر و نحوه سرعت بخشیدن به آن را شرح دهیم:

ریبوت کردن کامپیوتر

اگر به تازگی سیستم خود را ریبوت (Reboot) نکرده­‌اید، قبل از دنبال کردن هر یک از مراحل زیر، این کار را انجام دهید.

برنامه‌­های پس زمینه

یکی از رایج‌ترین دلایل کند شدن سیستم، برنامه­‌هایی هستند که در پس زمینه اجرا می­‌شوند.

نکته: برای مشاهده اینکه چه برنامه‌­هایی در پس زمینه اجرا می­‌شوند و چه میزان حافظه و CPU استفاده می‌­شود، Task Managerرا باز کنید.

اگر برای حفاظت از سیستم و جلوگیری از نرم‌افزارهای مخرب، آنتی ویروس نصب کرده‌­اید، مطمئن شوید سیستم آن را در پس زمینه اجرا نمی­‌کند، چرا که آنتی ویروس در حال اجرا، می‌­تواند عملکرد سیستم شما را کاهش دهد.

حذف فایل‌های temp

حذف فایل‌های temp و کند شدن کامپیوتر

برنامه‌­ها و فایل­‌های موقت بر روی هارد دیسک ذخیره می‌­شوند. حذف فایل‌­های temp می­‌تواند به بهبود عملکرد سیستم کمک کند.

ابتدا، توصیه می‌­شود از ابزار پاک سازی دیسک (Disk Cleanup) استفاده کنید تا فایل‌­های موقت و سایر فایل­‌هایی که نیاز ندارید را حذف کند.

متاسفانه، این احتمال وجود دارد که ابزار Disk Cleanup تمام فایل‌­های موجود در پوشه temp را حذف کند. بنابراین، توصیه می‌­شود این کار را به صورت دستی انجام دهید. ابتدا، منوی Start را باز کنید و در فیلد جستجو، عبارت ٪ temp٪ را تایپ کنید. در ویندوز XP و نسخه‌­های قدیمی­‌تر، در منوی Start روی گزینه Run کلیک کنید و٪ temp٪ را در فیلد Run جستجو کنید، در ادامه، پوشه temp باز می‌شود. اکنون، می‌­توانید تمام فایل­‌های موجود در این پوشه را حذف کنید.

فضای آزاد هارد دیسک

مطمئن شوید که در هارد دیسک، حداقل ۲۰۰ تا ۵۰۰ مگابایت فضای آزاد وجود دارد. این فضای در دسترس اجازه می‌­دهد تا سیستم بتواند فضای آزاد را برای فایل­‌های موقت ذخیره کند.

اسکن به منظور شناسایی نرم‌افزارهای مخرب

نرم‌افزارهای مخرب می­‌تواند یکی از دلایل اصلی کند شدن سیستم باشد، حتی اگر یک اسکنر آنتی ویروس بر روی سیستم نصب شود! بنابراین، توصیه می­‌شود یک اسکنر مخصوص نرم‌افزارهای مخرب را بر روی کامپیوتر اجرا کنید. برای اسکن سیستم از نسخه رایگان Malwarebytes  استفاده کرده و نرم‌افزارهای مخرب را شناسایی کنید.

اسکن به منظور شناسایی ویروس‌­ها

اگر سیستم شما با یک یا چند ویروس آلوده شود، می‌­تواند موجب کند شدن شود. می‌­توانید برای اسکن کردن ویروس‌­ها و حذف آنها از ابزار رایگان Housecall Trend Micro  استفاده کنید. همچنین، توصیه می‌­شود برای حفاظت از سیستم در برابر ویروس‌­ها از آنتی ویروس استفاده کنید.

برنامه‌­های نصب شده روی ویندوز را به روز رسانی کنید

از نصب آخرین به روز رسانی برنامه‌­های ویندوز مطمئن شوید. اگر سرعت اینترنت کامپیوتر شما کند شده، مطمئن شوید که همه پلاگین‌های مرورگر به روز می­‌شوند.

درایورهای خود را به روز کنید

اطمینان حاصل کنید که آخرین نسخه­‌های درایور سخت‌افزار کامپیوتر، به ویژه آخرین درایورهای ویدئویی به روز شده­‌اند. داشتن درایورهای قدیمی می‌­تواند موجب کند شدن سیستم شود.

راه‌اندازی مجدد کامپیوتر

اگر هر یک از مراحل فوق را انجام داده­‌اید، اما هنوز سیستم کند عمل می‌­کند، سعی کنید کامپیوتر خود را مجددا راه‌اندازی کنید.

اجرای پاک‌سازی رجیستری

معمولا پاک‌سازی رجیستری توصیه نمی­‌شود. با این حال، اگر تمام مراحل فوق را دنبال کرده‌­اید و عملکرد کامپیوتر شما هنوز کند است، سعی کنید یک پاک کننده رجیستری را در سیستم خود اجرا کنید.

ارتقاء حافظه

ارتقا حافظه و کند شدن کامپیوتر

اگر مدت زیادی است از کامپیوتر خود استفاده می‌­کنید ممکن است به ارتقای حافظه نیاز داشته باشد، توصیه می­‌شود حداقل ۲ گیگابایت حافظه (RAM) برای یک سیستم ۳۲ بیتی و ۴ گیگابایت برای یک سیستم ۶۴ بیتی ذخیره شود. با داشتن حافظه کافی برای برنامه‌­هایی که در رم اجرا می­‌شوند، سیستم نیازی به مبادله اطلاعات ذخیره شده در حافظه به فایل را ندارد. اگر هارد دیسک به طور مداوم فعال باشد، می‌­تواند نشانه­‌ای باشد که سیستم اغلب اطلاعات بین حافظه شما و هارد دیسک را تغییر می­‌دهد.

ارتقاء هارد دیسک

ارتقا هارد درایو و کند شدن کامپیوتر

یکی از علت­‌های رایج کند شدن سیستم، هارد دیسک است. ارتقاء یک هارد دیسک به یک درایو حالت جامد (SSD) می­‌تواند به طور قابل توجهی عملکرد کامپیوتر را بهبود بخشد.

سیستم یا پردازنده بیش از حد گرم است

از دمای سیستم مطمئن شوید، گرمای بیش از حد می­‌تواند عملکرد آن را کاهش دهد. زیرا اکثر پردازنده‌­ها به طور اتوماتیک سرعت پردازنده را کاهش می­‌دهند تا مسائل مربوط به گرما را جبران کنند. همچنین، گرد و غبار، می­‌تواند جریان هوای داخل سیستم شما را نیز کاهش دهد و موجب گرم شدن آن شود.

سرعت پردازشگر را افزایش یا ارتقا دهید

افزایش سرعت پردازنده یا CPU می‌­تواند به بهبود عملکرد سیستم شما کمک کند. دو گزینه برای افزایش سرعت پردازنده وجود دارد: اورکلاک کردن یا ارتقاء.

اورکلاک پردازنده به معنای افزایش سرعت پردازنده در کامپیوتر است، با وجود اینکه اورکلاک می‌­تواند سرعت پردازنده را افزایش دهد، اما ممکن است آن را ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش دهد، همچنین، پردازشگر باید توانایی اورکلاک شدن را داشته باشد. یک پردازنده اورکلاک شده گرما بیشتری تولید می­‌کند، در برخی موارد، اورکلاک کردن پردازنده نیاز به استفاده از سیستم خنک کننده برای جلوگیری از گرمای بیش از حد پردازشگر دارد.

یک گزینه امن برای اورکلاک کردن، ارتقاء پردازنده است. شما باید مشخصات مادربرد را در سیستم خود بررسی کنید تا مشخص شود از چه نوع پردازنده استفاده می­‌کند. پس از آن یک پردازنده جدید که سازگار با مادربرد باشد را خریداری کنید و سپس پردازنده جدید را به جای پردازنده فعلی نصب کنید.

نصب مجدد ویندوز

اگر هیچ یک از مراحل فوق، مسائل شما را حل نکند، بایستی ویندوز سیستم را مجددا نصب کنید. با این روش می­‌توانید عملکرد سیستم را افزایش دهید.

نصب نسخه جدیدی از ویندوز، برنامه­‌های نرم‌افزاری و آخرین نسخه‌­های درایور کمک می­‌کند تا هیچ مشکلی مربوط به نرم‌افزار وجود نداشته باشد که باعث کند شدن سیستم شود.

مسائل مربوط به سخت‌افزار

در نهایت، اگر با دنبال کردن مراحل فوق، کامپیوتر شما هنوز کند است، ممکن است یک مشکل جدی مربوط به سخت‌افزار مانند خراب شدن یک قطعه وجود داشته باشد. می­‌توانید مسائل مربوط به سخت‌افزار را بررسی کنید.

سیستم کهنه و فرسوده

یکی دیگر از عوامل کند شدن سیستم، می‌­تواند سن کامپیوتر مورد استفاده باشد. نرم‌افزارهای برنامه­‌های پیشرفته به روز می­‌شوند تا کارایی سیستم را افزایش دهند، سیستم فرسوده ممکن است توانایی اجرای این نوع نرم‌افزارها را نداشته باشد و عملکرد آن کند شود.

منبع computerhope.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظر
  1. الهام می گوید

    عالی ممنونم بابت راهنماییتون

  2. مینا می گوید

    سیستم من ایسوس a540u هستش مموری هشت سی پی یو کر آی۵ و یک ترا حافظه که خالیه و برنامه ای جز فتوشاپ و افیس روش ندارم به صورت خودکار کند شده چیکارکنم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.