هرآنچه باید درباره عمل جراحی کشیدن صورت یا “فیس لیفت” بدانید

عمل جراحی کشیدن صورت می‌تواند علائم پیری در صورت و گردن را کمتر کند.

عمل جراحی کشیدن صورت می‌تواند علائم پیری در صورت و گردن را کمتر کند.

موارد احتیاط

برای انجام عمل جراحی کشیدن صورت، به سراغ جراح زیبایی مجرب و متخصص بروید که مدرک، تجربه و مهارت مرتبط داشته باشد.

مانند بسیاری جراحی‌های دیگر، این عمل نیز دارای خطرات احتمالی است که باید از آنها مطلع باشید، مانند خطرات بیهوشی، عفونت، بی‌حسی، زخم، لخته شدن خون، عوارض قلبی و نتیجه بد. با پزشک خود در خصوص خطرات و فواید عمل جراحی صحبت کنید تا مطمئن شوید این عمل مناسب شماست یا خیر.

پیری و عمل جراحی کشیدن صورت
برای اثربخشی بهتر عمل جراحی باید سبک زندگی سالم را دنبال کنید و از پوست خود مراقبت کنید.

سهولت

می‌توانید به راحتی پزشک متخصص در اطراف محل زندگی خود پیدا کنید.

این عمل جراحی در مراکز پزشکی یا بیمارستان‌ها انجام می‌شود و می‌توانید همان روز به خانه بروید.

زمان ریکاوری ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد.

اثر

گاهی بیش از یک جراحی کشیدن صورت لازم است تا به نتیجه دلخواه برسید.

پس از آنکه آثار کبودی و ورم از بین رفت، می‌توانید نتیجه کامل عمل را ببینید.

برای اثربخشی بهتر عمل جراحی باید سبک زندگی سالم را دنبال کنید و از پوست خود مراقبت کنید.

عمل جراحی کشیدن صورت چیست؟

با بالا رفتن سن، پوست و بافت‌های آن به طور طبیعی قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند. این سبب چروک و آویزان شدن پوست می‌شود. عمل کشیدن پوست که “ریتی دیکتومی” نیز نام دارد، عمل جراحی است که پوست را کشیده و بافت‌های صورت را سفت می‌کند.

عمل کشیدن صورت می‌تواند شامل از بین بردن پوست اضافی، صاف کردن چین و چروک‌ها و سفت کردن بافت صورت نیز باشد. این تنها شامل کشیدن ابرو یا چشم نیست، گرچه این کار نیز می‌تواند انجام گیرد.

تمرکز این عمل جراحی تنها بر دو سوم پایین صورت و اغلب گردن است. افراد به دلایل مختلفی این عمل جراحی را انجام می‌دهند. مهمترین دلیل، مخفی کردن علائم پیری است.

این عمل برای کسانی با شرایط زیر گزینه بسیار مناسبی است:

  • افراد سالمی که بیماری و مشکلات پزشکی ندارند که بر روند درمان و ریکاوری اثر بگذارد.
  • افرادی که سیگار یا مواد مخدر مصرف نمی‌کنند.
  • کسانی که انتظارات واقع‌بینانه‌ای از عمل جراحی دارند.
عمل جراحی کشیدن صورت و جوانی
با بالا رفتن سن، پوست و بافت‌های آن به طور طبیعی قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند

عمل کشیدن صورت چه تاثیری دارد؟

  • در طی این عمل، جراح چربی و بافت را زیر پوست جمع می‌کند
  • که به صاف شدن چروک‌ها کمک می‌کند
  • پوست اضافی که ایجاد “غبغب” می‌کند را از بین می‌برد
  • پوست صورت را سفت کرده و می‌کشد

روند جراحی کشیدن صورت چگونه است؟

این عمل به نتیجه موردنظر شما بستگی دارد. در گذشته، برشی در خط مو نزدیک گیجگاه زده می‌شد. این برش تا جلوی گوش ادامه داشت و تا پشت لاله گوش می‌رسید و پوست زیر گوش را نیز شامل می‌شد.

چربی و پوست اضافی می‌تواند از صورت برداشته شده و مجددا در آن توزیع شود. ماهیچه‌های زیرین و بافت‌های مرتبط، توزیع مجدد و سفت می‌شوند. اگر کمی پوست آویزان دارید، یک عمل لیفت صورت کوچک می‌تواند کمک کند که برش‌های کوچکتری را شامل می‌شود.

اگر عمل کشیدن گردن نیز داشته باشید، پوست و چربی اضافی برداشته می‌شود. پوست گردن سفت می‌شود. این معولا تنها برشی زیر چانه را شامل می‌شود.

اغلب در این جراحی از بخیه‌های قابل تجزیه و چسب پوست استفاده می‌شود. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد برای برداشتن بخیه‌ها به پزشک خود مراجعه کنید. برش‌ها طوری انجام می‌شود که متناسب با خط مو وساختار صورت شما باشد.

پس از جراحی به شما لوله زهکشی و باند پانسمان داده می‌شود.

باید بدانید:

ورم صورت عادی و نرمال است

یکی از نگرانی‌های بیماران این است که چهره آنها متورم می‌شود و به سرعت نیز بهبود نمی‌یابد. پزشکان توصیه می‌کنند تا دو هفته پس از جراحی، کار و فعالیت‌های روزانه خود را انجام ندهید. معمولا ۱۰ تا ۱۴ روز طول می‌کشد تا ورم صورت کمتر شده و بتوان آن را با مو و آرایش پنهان کرد. ورم کلی و پف صورت ماه‌ها طول می‌کشد تا بخوابد. پس از چند ماه می‌توانید صورت تغییر یافته خود را ببینید و البته مدت زمان طولانی‌تری طول می‌کشد تا صورت با پوست جدید سازگار شود.

برای کمتر شدن ورم، پزشک توصیه‌هایی ارائه می‌دهد از جمله بالا نگه داشتن سر، مصرف آنتی‌هیستامین‌ها مانند  ایبوبروفن یا زیرتک یا استفاده از کمپرس سرد می‌تواند کمی از پف را آرام کند. اگر نگران ظاهر شدن با پف صورت در اماکن عمومی هستید، بهتر است زمانی به خود بدهید و از این فضاها دور باشید و در خصوص نگرانی‌های خود با پزشک صحبت کنید.

بی‌حسی و مورمور شدن از بین می‌رود

در گردن و گوش‌ها (نزدیک بخیه‌ها) بی‌حسی ایجاد می‌شود که در دوران ریکاوری عمل کشیدن پوست نرمال است، اما می‌تواند نگران‌کننده به نظر برسد، زیرا این احساسی نیست که در زندگی روزمره تجربه کرده باشید. ممکن است در حالت عادی دچار رورم و زخم شوید و آن را بخشی از فرآیند بهبود طبیعی بدن بدانید. بی‌حسی و مورمور شدن نیز بخشی از فرآیند درمان بیماری یا گردش خون ضعیف است. این علائم می‌تواند مدتی ادامه داشته باشد. بین دو تا ۶ ماه تا از بین رفتن کامل این علائم زمان صرف می‌شود اما طبیعی است که حتی تا یک سال هم طول بکشد.

بی‌حسی به این خاطر رخ می‌دهد که اعصاب آن ناحیه به دلیل کشیده شدن پوست جدا شده و تغییر مکان داده‌اند. اعصاب شما به آرامی خود را بازتولید می‌کند و خود را با مکان جدید مطابقت می‌دهد. مورمور شدن یا احساس نیشگون نشانه ارتباط مجدد اعصاب است و وقتی همه چیز به حالت نرمال برگشت، بی‌حسی نیز از بین می‌رود.

عمل جراحی کشیدن صورت و چروک چشم
در گردن و گوش‌ها (نزدیک بخیه‌ها) بی‌حسی ایجاد می‌شود که در دوران ریکاوری عمل کشیدن پوست نرمال است

ترمیم زخم‌ها زمانبر است

جراح توجه زیادی به زخم‌ها خواهد کرد و سعی می‌کند آن را زیر موها یا زیر چین‌های طبیعی پوست زیر گوش و گردن پنهان کند. این زخم‌ها معمولا چندان مشخص نیستند. اما ممکن است خود شما حساس شوید و فکر کنید زخم‌ها بزرگ و مشخص هستند. ممکن است زخم‌ها قرمز شده و به مرور بزرگ شوند و احساس کنید هیچ زمان بهبود نخواهد یافت. باید بدانید دو سال طول می‌کشد تا زخم‌ها کاملا بهبود یافته و صاف شوند. با مراقبت از زخم‌ها می‌توانید کمک کنید تا کمتر شوند. زخم‌ها را مرطوب نگه دارید، آنها را از عفونت و نور مستقیم خورشید دور نگه دارید و از داروهای درمان زخم که توسط پزشک تجویز می‌شود، استفاده کنید. برخی از لیزر برای درمان قرمزی و پف استفاده می‌کنند، اگر دنبال این گزینه هستید، با پزشک خود مشورت کنید که چه نوع لیزری مناسب شماست.

آیا خطر یا عوارض جانبی دارد؟

  • ریسک‌های بیهوشی
  • خونریزی
  • عفونت
  • مشکلات قلبی
  • لخته شدن خون
  • درد یا زخم
  • ریزش مو در قسمت‌هایی که برش انجام شده است
  • ورم طولانی
  • مشکلات ترمیم زخم
نتیجه عمل جراحی کشیدن صورت
با پزشک خود صحبت کنید و ببینید برای موفقیت جراحی خود چه کاری می‌توانید بکنید و انتظار معقول شما از نتیجه عمل چه باید باشد.

چه انتظاراتی پس از عمل باید داشته باشید؟

پس از عمل ممکن است پزشک داروهای مسکن تجویز کند. ممکن است درد و ناراحتی‌هایی مانند ورم و کبودی داشته باشید یا نداشته باشید. که همه این علائم نرمال هستند.

دستورالعمل‌ها را پزشک زمان ترخیص یا قرار ملاقات بعدی به شما خواهد گفت. وقتی ورم و کبودی از بین رفت، می‌توانید تغییرات ناشی از عمل جراحی را ببینید. معمولا ماه‌ها طول می‌کشد تا پوست نرمال شود.

دو هفته تا انجام فعالیت‌های نرمال روزانه زمان بدهید. برای انجام ورزش‌های شدیدی مانند ورزش، ۴ هفته منتظر بمانید. افراد با هم تفاوت دارند، از پزشک خود بپرسید چه زمان می‌توانید فعالیت‌های نرمال خود را از سر بگیرید.

برای کمک کردن به گرفتن نتیجه بهتر، صورت خود را هر روز مرطوب کنید، آن را در مقابل آفتاب بپوشانید و سبک زندگی سالم پیش گیرید.

نتیجه عمل جراحی کشیدن صورت، تضمین شده نیست. ممکن است با یک عمل جراحی نتیجه دلخواه خود را نگیرید. اغلب به یک عمل دیگر نیز نیاز پیدا می‌شود.

با پزشک خود صحبت کنید و ببینید برای موفقیت جراحی خود چه کاری می‌توانید بکنید و انتظار معقول شما از نتیجه عمل چه باید باشد.

آمادگی برای عمل جراحی کشیدن صورت

آمادگی برای جراحی لیفت صورت مانند دیگر انواع عمل جراحی است. پیش از عمل، پزشک از شما آزمایش خون یا دیگر ارزیابی‌های پیشگیرانه می‌گیرد. ممکن است از شما خواسته شود مصرف برخی داروها را متوقف کنید یا دوز مصرف آنها را قبل از عمل تنظیم کنید.

ممکن است پزشک از شما بخواهد:

  • مصرف سیگار را ترک کنید.
  • مصرف آسپیرین، مسکن و ضدالتهاب‌ها و حتی هرگونه مکمل گیاهی را برای کاهش خطر خونریزی و کبودی متوقف کنید.
  • پیش از جراحی، محصولات خاصی را روی پوست خود استفاده کنید.

چه عمل جراحی در مراکز پزشکی انجام شود و چه بیمارستان، باید حتما یک نفر همراه شما باشد زیرا این عمل همراه با بیهوشی است. بهتر است کسی همراه شما باشد که بتواند یک یا دو شب شما را همراهی کند.

منبع healthline.com maasclinic.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.