بازی با آینه به عملکرد شناختی کودکان کمک می کند

یک بازی ساده با آینه که فرزند شما عاشق آن خواهد شد

نوزاد شما دوست دارد به چهره ها نگاه کند. وقتی کودک شما ۹ تا ۱۲ ماهه است می توانید از این علاقه او برای نگاه کردن به صورت ها برای تقویت مهارت های او استفاده کنید. مهارت هایی چون هماهنگی دست و چشم، مهارت های زبانی و شنوایی و تقلید. همین که پهنه دید کودک گسترش پیدا می کند، به تماشای چهره ها حتی چهره خودشان علاقه نشان می دهند. بازی با آینه به رشد فیزیکی و شناختی کودک کمک می کند. می توانید کودک را با آینه آشنا کنید اما این کودک است که باید کارکرد این اسباب بازی را کشف کند. آینه علاوه بر اینکه به تقویت عملکرد شناختی کودکان کمک می کند، به خودآگاهی آنها نیز کمک می کند. یک بازی ساده با آینه که فرزند شما عاشق آن خواهد شد:

  • یک آینه را در جایی ایمن قرار دهید تا نشکند.
  • کودک را مقابل آینه قرار دهید طوری که انعکاس تصویر خودش و شما را ببیند.
  • از کودک خود بخواهید بینی، چشم، موها و … خود را نشان دهد. اگر نیاز به کمک داشت، به بینی خودتان یا بینی خودش اشاره کنید تا متوجه شود. این تمرین کمک می کند کودک نام اعضای بدن خود را که نمی تواند خودش ببیند، بیاموزد.
  • از خودتان شکلک درآورید و از کودک بخواهید مثل شما انجام دهد تا مهارت تقلید او را تقویت کنید (بینی را جمع کنید، زبان درآورید و چشم ها را درشت کنید و …). ممکن است حرکات و رفتارهای کمی وجود داشته باشند که کودک نسبت به تقلید آنها علاقه نشان دهد. فقط سعی کنید در طول این بازی به او خوش بگذرد و بخندد.
  • از اسباب بازی های مورد علاقه او برای یک نمایش عروسکی مقابل آینه استفاده کنید و از او بخواهید در این بازی شما را همراهی کند (در صورتی که ارتباط خودش با آینه را درک می کند).

تقویت خودآگاهی

باور کنید یا نه تا ۹ ماهگی کودک شما نمی داند که دارد به انعکاس تصویر خودش نگاه می کند. برای امتحان می توانید زمانی که مقابل آینه نشسته، یک برچسب یا یک رژ لب روی صورتش بزنید. اگر سعی کرد آن را از صورت خودش و نه از صورت کودک درون آینه پاک کند، یعنی متوجه موضوع شده است. این یک نقطه عطف بسیار مهم برای نوزاد است و دیدن آنکه کودک با آینه ارتباط برقرار کرده است، بسیار جذاب و جالب است.

روش دیگر آزمون این است که همینطور که مقابل آینه نشسته است، یک اسباب بازی را پشت او قایم کنید. اگر سعی کرد در آینه دنبال آن بگردد به جای آنکه به پشت خود نگاه کند، یعنی هنوز متوجه نشده است خودش و تصویر داخل آینه یکی هستند.

منبع verywell.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.